פרטי המטוס:
דגם:PA.32-300 צ’ירוקי סיקס C
יצרן:פייפר
מספר יצרן: 32-40759
שנת יצור:1969
שעות גוף ביום התאונה:12,132
תקציר האירוע והחקירה (מתוך דו”ח חקירה מס’ 13/13 מתאריך 24.2.13):
“ביום שלישי לקראת הצהריים, בתאריך 05/02/2013, המריא מטוס פייפר, צ’ירוקי 6, על מסלול 11 בשדה התעופה הרצליה, במטוס היו מדריך וטייס בטיסת הדרכה. לאחר ההמראה, בטיפוס לנקודת דיווח “בצרה”, בגובה 600 רגל, עת החל הטייס להוריד כוח מנוע, אבחנו השניים שאין שינוי בסל”ד והטייס דיווח על חזרה לנחיתה. מיד אח”כ חש הטייס ברעידה חזקה ועשן החל עולה מפתח מילוי השמן אשר נמצא במעטה העליון של המנוע. תוך כדי הפניה המטוס איבד כוח וגובה והטייס הודיע כי יאלץ לנחות בשטח – את הסיומת לא שמע הפקח שהחל בשידור מצדו.
המדריך בחר את השדה לנחיתה, לקח שליטה על המטוס ובצע תמרון הנמכה חריף בין שורת עצים לבין קו מתח מקבילים האחד לשני, שנמצאו בציר הגישה לשדה. המדריך הנמיך מתחת לקו המתח החשמלי, במהירות גבוהה ובפוטנציאל גבוה יחסית, והמטוס פגע תחילה עם הפרופלור וכן הנסע הקדמי, קיפץ פעמיים, חצה את השדה שנבחר ופגע בגדר של שדה סמוך, תוך שהוא נכנס לשדה זה ונעצר לבסוף על האף. למטוס נגרם נזק. הטייסים יצאו ללא פגע.
הטייסים לא דיווחו לחוקר הראשי, אלא לחברה. הדיווח הראשון לחוקר הראשי הגיע מפקח המגדל אשר דיווח על מטוס עם אש במנוע ואשר הקשר עמו אבד מזה 7 דקות. החוקר הראשי ברר עם המשטרה ועם מד”א, ורק לאחר ששוחח עם החברה התברר לו כי הטייסים הצליחו לבצע נחיתת אונס בשטח, וכי שלום לשניהם. החוקר הראשי הודיע על כך שפתח בחקירה, אך עדיין, למרות שקיבל את מספר הטלפון הנייד של המדריך, עבר זמן רב עד ששוחח עמו.”
מהדו”ח עולה כי מקור תקלת המנוע הוא מתאם של משאבת היניקה שהורכב באופן לקוי וגרם לנזילת שמן המנוע מרגע שנבנה לחץ השמן. מרבית כמות שמן המנוע נזלה עוד בעמדת ההתנעה, . חוסר השמן ופעולת המנוע בהמראה ובנסיקה גרמה להתחממות מהירה עד כדי התכת ושבירת חלקים נעים במנוע.