פרטי המטוס:
דגם:P.92 אקו
יצרן:טקנאם,איטליה
מספר יצרן:120
שנת יצור:1995
תיאור האירוע:
עידן גדיש ועמוס גולדשטיין, שניהם תושבי הערבה, טסו במטוס מעל לערבה במסגרת מחקר שערכו בנושא הראם הלבן עבור רשות הטבע והגנים ביום 12 ביולי 97.
בפנייה ליד שפת ואדי, המטוס הזדקר ופגע חזיתית בגבעה.גדיש וגולדשטיין נספו.
סיפר רמי בר ז”ל :
בבוקר 12-7-97 המריא עמוס גולדשטיין ממנחת הבית בפארן כדי לנחות בעין יהב ולאסוף את עידן גדיש.עידן , חבר מושב עין יהב,היה אחראי פרוייקט איקלום ושחרור הראם הלבן בטבע. במסגרת הפרוייקט הועברה קבוצה של ראמים מהחי בר ביטבתה והוכנסה למכלאה בשטח גדול שבמרכזו עין שחק.לאחר שהתרגלו למקום,נפתח פתח בגדר,והראמים יצאו וחזרו לפי רצונם,כשלאחר תקופה נוספת פורקה המכלאה,והראמים הסתובבו הקבוצה בשטח.לעידן היה ציוד מעקב אלחוטי,וכמה מהראמים נשאו משדרים שהתאימו למקלט של עידן. מערכת הטלויזיה הקהילתית שבאיזור החליטה לצלם כתבה על הראמים.לשם כך פנה הצלם לעמוס גולדשטין,וביקש ממנו לסייע בצילומים.מאחר ועידן היה אמור לצאת לירח דבש ביום ראשון,הוקדמו הצילומים ליום שבת,כשהתוכנית שעמוס ימריא עם עידן והמקלט שברשותו,יאתר את עדר הראמים, יחזור וינחת בעין יהב,עידן ירד ואת מקומו יתפוס צלם המערכת. דלת ימין הוסרה מהמטוס לאפשר החזקת האנטנה מחוץ למטוס,והם המריאו בסביבות 07:00. כשעברה כבר שעה וחצי והם לא שבו,התחיל הצלם לדאוג.לא ברור לי איך פעל,אבל בשעה 0900 העיר אותי הבקר בטלפון,וביקש שאגש להנגר ואראה אם המטוס שם. ההנגר היה פתוח,וריק. הבנתי שיש בעיה. יחד עם דודו,השותף השלישי במטוס,נסענו למנחת עין יהב,שם כבר התמקם החפ’ק של יחידת החילוץ ערבה שהוקמה כשנה קודם. העלו שם תרחישים שונים,שאת כולם פסלנו אני והשותף,כמו ,שאולי המשיכו לטיול באיזור לכיש,או אולי עמוס עושה לעידן טיול לאורך חופי ים המלח.יום קודם הבטיח לי עמוס מטוס מתודלק והנגר פתוח בשעה 0900 (לא טסתי כשלושה שבועות בגלל השתתפות בראלי מרוקו)והיה ברור לי שאין מצב לתרחישים שהועלו.הערכה של דודו ושלי הייתה שבמקרה הטוב הם שוכבים בתוך שברי המטוס ללא יכולת להגיע למכשירי הפלאפון,או שהם מרוסקים באיזור ללא קליטה,ובמקרה הגרוע ,שהם מתים.שכנענו את החפ’ק שאם היו נוחתים נ.א בשטח,היו עולים לנקודה גבוהה ויוצרים קשר. החיפושים התחילו עי’ הוצאת כל צוותי היחידה לשטח,כשכל אחד יודע בדיוק איזה ואדי הוא בודק.היו באותה תקופה עוד שני אזמים בחצבה,דריפטרים,אחד שמיש,והשני לאחר שתי נ.א שעדין לא הייתה ברורה הסיבה לבעיה. שניהם הגיעו לעין יהב,התקין נשלח לשטח ההררי,ו”התקין על תנאי” נשלח לבדוק לאורך נחל ערבה,ששם פני השטח יותר נוחים. במקביל ניסו להשיג מסוק לחיפוש,ותשובת ח”א הייתה “אין נוהל להזנקת מסוק לאיתור,רק לחילוץ” . מהחפ’ק עקפו קצת את הנוהלים,והרימו טלפון למפקד בסיס בח”א שהיה ידיד המשפחה,והתברר שאפשר לכופף קצת את הנוהל כך שבערך ב-11:30 נחתה אנפה על המסלול בעין יהב. ממש עם נחיתת האנפה הגיע דיווח שהמטוס נמצא עי’ צוות מיחידת החילוץ,אחד הרוג,ואחד פצוע .הוסבר היכן הוא מונח,והמסוק המריא לא לפני שטייסיו מוודאים שמסלקים מהאיזור את האז’מ שמסתובב מעל שברי המטוס. המסוק לא הצליח למצוא את המטוס במשך כ-20 דקות,ולבסוף כוון למקום ע’ צוות החילוץ שדיווח לחפ’ק מאיזה כיוון הוא שומע את רעש המסוק,והחפ’ק דיווח למסוק .המסוק נחת,עמוס שהיה פצוע הוצא מהשברים שבהם שכב מקופל,וברגע שהושכב על אלונקה חלה הדרדרות מהירה במצבו.המסוק המריא,שכולנו בתקווה שישרוד,אך הוא נפטר בדרך. התאונה קרתה בחלקו העליון של נחל סלעית,נחל שמתחיל ברכס המזרחי של נחל מרזבה,וזורם מזרחה עד לנחל ערבה,צפונית לעין יהב. ההערכה הייתה שהם טסו במעלה הנחל,שיפוע לא גדול.תחילתו של הנחל בשקע לא גדול,מעין מכתש,שמטעה באופן אופטי את כיוון הנחל.עדר הראמים רבץ עדין במקום,לרגלי המצוק המעגלי שיוצר את “הקערה” שממנה מתחיל נחל סלעית.כפי הנראה עמוס ראה את הראמים,וכנראה פנה שמאלה מעליהם כשאינו יודע מה יש מאחורי הרכס.שראה מה יש מאחורי הרכס,זה כבר היה מאוחר,נשאר לו רק להדק פניה ימנית חזק חזק,להזדקר ולהכנס באדמה.למזלם הרע,בתחתית המצוק יש שלוחות קטנות,מעין אצבעות כף יד פרושה,ואף המטוס פגע באחת מהם שלמעשה המטוס נכנס לאדמה בפגיעה חזיתית.להערכת ועדת החקירה,לפי תלישת תוכן המכשירים מתוך קופסאותיהם, המטוס פגע בקרקע בעצמה של מעל 40 G ,והאיברים הפנימיים של גוף האדם לא יכולים לעמוד בזה. המטוס פורק,כשחלק משבריו נשארים במקום כחלק מגלעד שהוקם.מינחת פארן נקרא על שם עמוס גולדשטיין,ועל הגבעה שמצפון לעין שחק ששם אוקלמו הראמים,הוקם מצפור לזכר עידן גדיש. עידן השאיר אלמנה,הורים,ואחים,ועמוס בנוסף השאיר תאומים בני שנה,ובן בגיל 16. ינוחו על משכבם בשלום ויהי זכרם ברוך. התמונות באדיבות רמי בר ז”ל |