פרטי המטוס:
דגם: סטינג 2000 ספורט
יצרן: T.L.Ultralight,צ’כיה
מספר יצרן:10ST354
שנת יצור:2011
תיאור האירוע:
ביום שישי ה- 23 מרץ 2012, המריא המטוס ממנחת ראשון לציון בשעות הבוקר לכיוון לטרון. לאחר שחג באיזור המשיך עד למודיעין ופנה חזרה לנחיתה במנחת ראשון. בכניסה לנחיתה למסלול 36 , הטייס ביצע הקפה שמאלית, נכנס לצלע בסיס וממנה לפיינל וכשהיה במרחק כשלוש מאות מטרים לפני מפתן המסלול ובגובה של 200 רגל לערך, הרגיש בשקיעה חזקה ובנפילת מהירות מתחת למהירות ההזדקרות.
לפי עדותו בפני חוקרי התאונות, הוא משך את הסטיק ודחף את המצערת להוספת כוח – אך המנוע לא הגיב כמצופה והוא הבין שהמנוע כבוי. המטוס הרים מעט את האף, אך המשיך בשקיעה ואז כנף שמאל פגעה בעץ והמטוס סיבסב כ-150 מעלות שמאלה ונפל על עץ אחר במרחק של כ-10 מטרים,כמעט הפוך מכיוון הפיינל.הפגיעה בעץ שיככה מעט את הנפילה אך חרטום המטוס נפל ופגע בשיחים ובקרקע וכן הנחיתה הקדמי נשבר.להב אחד מלהבי המדחף פגע בקרקע ונפגע. הטייס והנוסע שעמו יצאו מהמטוס בשלום ולמטוס נגרם נזק בינוני.
טייס שהיה במטוסו בעמדת ההמראה במנחת והיה עד לתאונה , התקשר למפעיל המנחת שהתקשר ודיווח לחוקר הראשי. גם טייס המטוס שהתרסק, ביקש משותפו להעביר דיווח ראשוני לחוקר הראשי, וזה שלח צוות חקירה שהגיע למקום תוך מספר דקות.
מדו”ח חקירת התאונה שפורסם בתאריך 23.3.132 עולה כי במטוסי הסטינג קיימת בעיה של ויסות סל”ד הסרק במנוע כתוצאה ממבנה המצערת, וקרו כמה מקרים של כיבוי מנוע בקרקע ובאויר שלא דווחו, כתוצאה מסגירה חזקה מידי של המצערת.כדי למנוע כיבוי מנוע,הוכנס במטוס פקק שעם לחלק האחורי של חריץ ידית המצערת ששימש כמעצור אחורי וחוזק ע”י אזיקונים. במטוס זה ספג הפקק מכות כתוצאה מפעולת המצערת, עד שנחתך ובעת הנחיתה האחרונה לא עצר את תנועת ידית המצערת, הלוחיות בקרבורטור שעליהן מורכבים ברגי ויסות סל”ד סרק של הקרבורטור התכופפו, הקרבורטור יצא מויסות והמנוע כבה.
התאונה מסווגת בדו”ח כטכנית עם תרומה של צוות אויר, שכן מעבר לכישלון הטכני, כנכתב בדו”ח, לא הבחין ולא זיהה הטייס בעת הנחיתה שתחושתו שהוא מעל קו הגלישה בפיינל היא כתוצאה מהפסד המהירות, וכן שחוסר נסיונו על המטוס, והיות המטוס שקט ויציב, תרמו את חלקם לחוסר ההבחנה.