קונסטליישן 4X-AKB

פרטי המטוס

דגם צבאי: C-69-1-LO

דגם אזרחי:
 49-46-10

יצרן:
 לוקהיד, ארה”ב

מספר יצרן:
 1967

תולדות המטוס
המטוס סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב ב-19 בפברואר 1945 עם מספר זנב 43-10315. הועבר למפעל לוקהיד בבורבנק ב-25 בנובמבר 1945 ואוחסן, ולבסוף הועבר לידי המנהל למכירת נכסי המלחמה ב-31 במרץ 1947 לשם מכירה.

נרכש ע”י אל שווימר (שווימר אויאיישן) בסוף 1947 והוא הסב את המטוס לדגם האזרחי L-049 ורשם אותו כ-N90828. כדי להוציא את המטוס מארה”ב, רשם אותו אל שווימר ע”ש חברת התעופה הפיקטיבית לאפסה בפנמה עם אות קריאה RX-124.

ב-5 באפריל 1948, ביצע סם לואיס טיסת ניסוי בבורבנק שם נותר המטוס באחסנה. ב-3 בנובמבר 1949 עבר לבעלות הסוכנות היהודית בארה”ב וקיבל אות קריאה NC67930. ב-7 ביוני 1948 הועבר המטוס על-ידי סם לואיס לאחסנה במילוויל, ניו ג’רסי, וב-17 בספטמבר בוטל רישומו הפנמי של המטוס.

ב-19 בדצמבר 1950, נרכש המטוס על-ידי אל על, ב-5 באוקטובר נרשם באת”א כ-4X-AKB וכונה בחברה “מזל טוב” לזמן קצר. המטוס הגיע ללוד ב-22 בדצמבר 1950. הוטס לארה”ב והוסב לדגם L-049D.

בפברואר 59 התעניינה חברת טראנס אזור השוויצרית ברכישת המטוס.עיסקת המכירה,שלקראתה גם נרשם המטוס בשוייץ כ-HB-IEB לא יצאה לפועל.כשיצא משירות בשנת 1961 נרשמו בספרי המטוס 23,000 ש”ט והמטוס אוחסן בש”ת לוד. אות הקריאה הישראלי בוטל ב-8 בינואר 1962, נמכר לחברת יוניברסל סקיי טורס וב-13 בפברואר 1962, נרשם באנגליה כ-G-ARVP.

הוטס ללוטון שבבריטניה דרך ש”ת היתרו בלונדון בין ה-11 ל-12 לאפריל 1962 כשהוא צבוע בצבעי חברת יורואויה. הועבר לחברת בריטניה אייווויז ב-2 בפברואר 1965, יצא משימוש באפריל 1965, אוחסן בלוטון כשבספריו רשומות 25,985 ש”ט ופורק כחודש אחר כך.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!