פרטי המטוס
דגם צבאי: C-69-1-LO
דגם אזרחי: 49-46-10
יצרן: לוקהיד, ארה”ב
מספר יצרן: 1967
תולדות המטוס
המטוס סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב ב-19 בפברואר 1945 עם מספר זנב 43-10315. הועבר למפעל לוקהיד בבורבנק ב-25 בנובמבר 1945 ואוחסן, ולבסוף הועבר לידי המנהל למכירת נכסי המלחמה ב-31 במרץ 1947 לשם מכירה.
נרכש ע”י אל שווימר (שווימר אויאיישן) בסוף 1947 והוא הסב את המטוס לדגם האזרחי L-049 ורשם אותו כ-N90828. כדי להוציא את המטוס מארה”ב, רשם אותו אל שווימר ע”ש חברת התעופה הפיקטיבית לאפסה בפנמה עם אות קריאה RX-124.
ב-5 באפריל 1948, ביצע סם לואיס טיסת ניסוי בבורבנק שם נותר המטוס באחסנה. ב-3 בנובמבר 1949 עבר לבעלות הסוכנות היהודית בארה”ב וקיבל אות קריאה NC67930. ב-7 ביוני 1948 הועבר המטוס על-ידי סם לואיס לאחסנה במילוויל, ניו ג’רסי, וב-17 בספטמבר בוטל רישומו הפנמי של המטוס.
ב-19 בדצמבר 1950, נרכש המטוס על-ידי אל על, ב-5 באוקטובר נרשם באת”א כ-4X-AKB וכונה בחברה “מזל טוב” לזמן קצר. המטוס הגיע ללוד ב-22 בדצמבר 1950. הוטס לארה”ב והוסב לדגם L-049D.
בפברואר 59 התעניינה חברת טראנס אזור השוויצרית ברכישת המטוס.עיסקת המכירה,שלקראתה גם נרשם המטוס בשוייץ כ-HB-IEB לא יצאה לפועל.כשיצא משירות בשנת 1961 נרשמו בספרי המטוס 23,000 ש”ט והמטוס אוחסן בש”ת לוד. אות הקריאה הישראלי בוטל ב-8 בינואר 1962, נמכר לחברת יוניברסל סקיי טורס וב-13 בפברואר 1962, נרשם באנגליה כ-G-ARVP.
הוטס ללוטון שבבריטניה דרך ש”ת היתרו בלונדון בין ה-11 ל-12 לאפריל 1962 כשהוא צבוע בצבעי חברת יורואויה. הועבר לחברת בריטניה אייווויז ב-2 בפברואר 1965, יצא משימוש באפריל 1965, אוחסן בלוטון כשבספריו רשומות 25,985 ש”ט ופורק כחודש אחר כך.