פרטי המטוס:
דגם:DHC-7 סדרה 102
יצרן:דה הוילנד קנדה,קנדה
מספר יצרן:033
תאריך טיסה ראשונה:6.11.80
תולדות המטוס:
הוזמן ע”י חברת התעופה האמריקאית גולדן גייט איירליינס וסופק לה בתאריך 21.11.80 עם אות קריאה N8504A.יצא משימוש ואוחסן בש”ת מראנה שבאריזונה באוגוסט 81. נרכש ע”י חברת התעופה שריינר איירליינס במרץ 83 אך נרשם בתורכיה תחת אות הקריאה TC-JCG כיוון שהוחכר לחברת התעופה התורכית טורק האווה יולארי.המטוס כונה שם “טראבזון”.
הוחזר לחברת שריינר ב-20 ביוני 86 ואות הקריאה שונה ל-N235SL.שריינר תכננה לרשום מחדש את המטוס בהולנד תחת אות הקריאה PH-SDR אך רישום זה לא בוצע והמטוס נרכש ע”י בנק קרדיט לאונייז בהולנד לאחר חודשיים,והמטוס קיבל אות קריאה OY-MBF.המטוס הוחכר לחברת התעופה הדנית מארסק אייר ב-22.8.86.
עם הגעתו לחברת מארסק,עדיין ברישום האמריקאי (Photo:Erik Holm) | בצבעי חברת מארסק (Photo:Mogens Wahl) |
נמכר לחברה האמריקאית אויאיישן אנטרפרייזס בינואר 87.חברת מארסק המשיכה להפעיל את המטוס בחכירה מאויאישן אנטרפרייזס עד 25.8.88 ואז שונה אות הקריאה ל-N235SL.המטוס הוכר שוב,הפעם לחברת התעופה ברייימון איירוויז בתאריך 24.10.88.אות הקריאה שונה ל-G-BPDX,ולאחר שהחברה רכשה את המטוס ב-2.8.89 אות הקריאה הבריטי שונה ל-G-BRYF.
N235SL בשירות בריימון איירוויז | G-BPDX בשירות בריימון |
חברת ארקיע חכרה את המטוס מבריימון ב-28.3.91, והחזירה אותו ב-30.9.91. המטוס נרשם בארץ תחת אות הקריאה 4X-AHG ושימש לטיסות פנים ארציות.המטוס נרכש ע”י חברת אורקל האמריקאית ב-5.11.91 ונחכר ממנה ע”י חברת התעופה דאש איירליינס מ-21.8.92 עד פברואר 93. הוחכר לחברת בראנסון איירלינס במאי 93 ולאחר שלושה חודשים נמכר לחברת ניהול הנכסים קונקורד,ובראנסון המשיכה להפעיל את המטוס עד ספטמבר 93.
ארקיע רכשה את המטוס ורשמה אותו בארץ ב-24.6.94 תחת אות הקריאה הקודם שלו 4X-AHG. עם הגיעו ארצה , צורף לצי מטוסי הדאש 7 של החברה והופעל לטיסות מקומיות לאילת ולחיפה וכן ללרנקה שבקפריסין , לעמאן שבירדן ולאיי יוון, בשנים האחרונות להפעלתו הטיס חיילים לבסיסי ח”א המרוחקים.
יצא משירות ב-3.3.10 ונמכר לחברת אויאיישן פאואר קורפ..ב-22.3.10 המריא משדה דב בדרכו לארה”ב יחד עם מטוס 4X-AHF בנתיב ורנה-פראג-פרסטוויק (שם נחת ב-23.3 בשעה 12:30,טיסה AIZ103)-קייפלאוויק-ארה”ב.הגיע ליעדו בש”ת של מונטגומרי במדינת אלבמה ב-26.3.10.המטוס אוחסן בש”ת דותן שבאלבמה ונמכר לחברת אייר קארגו קריירס, לאחר מכן לחברת AACME LLC ממילווקי. נרשם על שמה בתאריך 15.10.10 תחת אות הקריאה N330KK. אות קריאה זה בוטל בתאריך 30.3.11 כשהמטוס נמכר לקנדה. נרשם בתאריך 6.7.11 תחת אות הקריאה C-GNUY ע”ש חברת טראנס קפיטל אייר המפעילה מטוסי דאש-7 משדה התעופה של מרכז העיר טורונטו.
סרטון המראה את עזיבת המטוסים משדה דב אפשר לראות כאן
נוחת בפראג בטיסת ההעברה לארה”ב, 22.3.10 (Photo:Filip Koska) | נוחת בפרסטוויק בטיסת ההעברה 23.3.10 (Photo:David Townsend) |