פרטי המטוס:
דגם:מטאור F.Mk.8
טיפוס: מטוס קרב
יצרן:גלוסטר,בריטניה
מספר זיהוי בריטי: G-7-115
תיאור האירוע:
זוג מטוסי מטאור מטייסת 117, שאותו הוביל סרן דני שפירא, כשבן זוגו היה סגן עירא שמואלי, יצאו מרמת דוד ביום 15 במאי 55 לאימון ק”א בודדים במסגרת קורס הסבה למטאור. בהגיעם לאיזור האימונים התכוננו לתרגול התקפות רבע בגובה 30,000 רגל, והחלו לנסוק לגובה זה. בהגיעם לגובה 25,000 רגל החל שמואלי, שהטיס את מטאור 07, לשאול בקשר את שפירא שאלות מוזרות . בהגיעם לגובה התירגול טס שפירא בקו ישר כמטרה להתקפותיו של שמואלי.
התירגול התנהל כמתוכנן ולאחר התקיפה האחרונה, כשהיו שני המטוסים מול הים בין עכו לחיפה ובגובה 30,000 רגל, איבד שמואלי את הכרתו כתוצאה מחוסר חמצן. המטוס נכנס לצלילה ונכנס לאדמה ליד מושב וילהלמה, ליד חיפה.
שפירא, שאיבד קשר עין עם שמואלי לפרק זמן ארוך מהרגיל, קרא לו בקשר, לא נענה וחיפש סביב, ובשלב מסויים, כשהפנה מבטו לכיוון מזרח ראה עשן שחור העולה מעל אחת הגבעות. הוא מיהר לחזור לנחיתה, ומיהר למקום ההתרסקות ושם גילה כי המטוס פער בהתרסקותו מכתש בקוטר 15 מטר ובעומק 8 מטרים וכי שמואלי נהרג.
ועדת החקירה שמונתה מצאה שמחברי צינור החמצן ממסיכת החמצן אל ווסת החמצן הוחלפו ממחברים בריטיים למחברים אמריקאיים ואף אחד לא ידע את הטייסים. כשנכנס שמואלי לתאו וחיבר את צינור המסיכה לווסת גילה שהחיבור אינו מתאים. הוא התווכח עם המכונאי אבל היה לחוץ לצאת לגיחה, ולכן הכניס את הצינור בכוח. בזמן הטיסה הצינור ניתק, שמואלי החל לסבול מהיפוקסיה (מחסור בחמצן) עד שאיבד את הכרתו והמטוס שנותר ללא שליטה-התרסק.
היכרתי את עירא בילדותי ואהבתי אותו מאד.
הוא היה מבוגר מימני בכ-3 שנים, ולמרות זאת נוצר בינינו קשר חברי מעין זה שבין אח מבוגר לאח צעיר יותר.
גם ביקרתי בביתם וקשקשתי עם נלי אחותו.
עירא היה נעים הליכות והיו לו חברים רבים.
יהי זכרו ברוך.
איתן אוריאלי