פרטי המטוס:
דגם: מטאור FR.MK.9
יצרן: גלוסטר, בריטניה.
מספר יצרן:
מספר גוף: 67-135
תיאור האירוע:
ביום 19 באוגוסט 1956 היה מבנה מטאורים של טייסת 117 באימון קרב אויר בגובה 10-11,000 רגל ובמזג אויר נאה. סגן אמנון הלבני ז”ל, טייסו של מטאור 32 , היה בזוג המיירט יחד עם סגן יוסף בנדרלי כמס’ 2 שלו.
כשנכנס הלבני נכנס לפס ירי שני על מס’ 4 בטווח של 600-800 יארד ובמהירות משוערת של 0.7 מאך, הרגיש חריקות ורעידות חזקות בצד שמאל של המטוס. הוא הביט במחוונים, וראה שטמפרטורת מנוע שמאל היתה הרבה מעל 700 מעלות. הוא הוריד באופן אינסטנקטיבי את סל”ד המנועים והטמפרטורות ירדו, עוצמת החריקות ירדה אך לפתע נתפס מנוע שמאל והסל”ד שלו ירד ל-0.
הטייס הודיע למס’ 2 על ניתוק מגע עקב היתפסות המנוע, וזה התקרב אליו למבנה מכונס, וענה לו שהוא רואה אש ועשן לבן בצד שמאל של המטוס, חיפויי המנוע התחתונים פתוחים וקרועים ושרואים את תאי השריפה. תוך כדי כך סגר הטייס את ברז דלק לחץ נמוך של מנוע שמאל, והמשיך לנחיתת חירום תקלה בבסיס חצור כשבנדרלי מלווה אותו.
לפני הנחיתה, בשלב הורדת הגלגלים, התקרב אליו בנדרלי כדי לוודא שכני הנסע יורדים בצורה תקינה ואכן כך קרה. הלבני נחת בשלום וכאשר פינה את המסלול, שאל את בנדרלי למצב הדלק שלו ושלח אותו לנחיתה בבסיסו.
המנוע פורק מהמטוס ונשלח לחקירה. מממצאי דו”ח החקירה עולה כי המיסב המרכזי של המנוע כשל, ואז החל המדחס הצנטרפוגלי לנוע ממקומו, וכך החלו הרעידות החזקות שבעטיין השתפשף המדחס בבית המדחס. הרעידות גם גרמו לשברים בבית כן הנסע (שהיה עשוי מיציקה),לשבירת המתנע ורכיב ה-B.P.C. , ולכישלון המיסב הקדמי והאחורי. כמו כן כשל מסנן הדלק והחלה ממנו נזילה. הדלק שנזל ניצת וגרם לדליקה שהמשיכה גם לאחר שהמנוע נעצר, וגרמה לנזק רב במנוע ובגזרה המרכזית של גוף המטוס. האש כבתה לאחר שהטייס סגר את ברז הדלק.