תאונת מוסקיטו 2160

פרטי המטוס:

דגם: מוסקיטו  6

יצרן: דה הוילנד, בריטניה

מס’ ח”א המלכותי:

תיאור האירוע:

ב-14 באוגוסט 1955 הוציא ענף אויר 3 במפקדת חיל האויר פקודת משימה (פ.מ.) שדנה בהקצאת מטוסים לסיוע לחטיבת חי”ר מוגברת 5 בפיקוד אל”מ חיים בר לב ז”ל, שהיה עליה לפתוח את ציר בית גוברין-תרקומייה במסגרת תרגיל חטיבתי. התקפה ראשונה נכשלה, והוחלט לכבוש את היעדים שהיו ליד חיר אום בורג’ וחיר אום  אל קוסן עם אור ראשון.

לסיוע הוקצו ארבעה מטוסי מוסקיטו, כל אחד חמוש ב-4 פצצות ש.כ. 100 ק”ג עם מרעומי השהיה 8-15, כמו כן ב- 4 רקיטות 5″ ותחמושת למקלעי החרטום. כמו כן הוקצו 2 מטוסי מוסטנג  מטייסת 101 שהיו אמורים להטיל פצצות נפל”מ על חיר אום בורג’ בשילוב עם תקיפת מטוסי המוסקיטו.

ב-16 באוגוסט המריאו מטוסי המוסקיטו ובתוכם מוסקיטו 2160 .

המטוסים נקראו ע”י הקס”א (קצין סיוע אוירי) בהתאם לתדריך. לאחר  שמטוסי המוסקיטו ריקטו את המטרה (שכונתה “קרנף”) נכנסו המוסטנגים והטילו את פצצות הנפל”מ, ולאחר שמטוסי המוסקיטו  נכנסו לצליפה קרא הקס”א למטוסי המוסטנג שהוטסו ע”י סגן רוזן וסגן חסון להיכנס לצליפה יחד עם מטוסי המוסקיטו. היות ומכשיר הקשר במוסטנג של סגן רוזן היה תקול, לקח חסון את ההובלה ונכנס ראשון ליעף הצליפה, כשהמרחק בין המוסקיטו האחרון (2160) למטוסו היה כ-500 רגל  (152 מטר).

כשסיים טייס המוסקיטו את היעף, שבר חזק שמאלה תוך כדי נסיקה ונעלם בתוך העשן שאפף את המטרה. באותו רגע פתח חסון באש על המטרה. כנראה שאחד מהקליעים פגע בסלע וניתז בזוית 45 מעלות כלפי מעלה ושמאלה ופגע במוסקיטו, שהיה כבר במרחק של 60-90 מטר לאחר המטרה ובצד שמאל שלה.

הקליע חדר את חופת תא הטייס, עשה בה חור בגודל של 1.5 אינץ’ מרובע, נתקע בשריון שמאחורי גבו של הטייס כשהוא פוצע את ידו השמאלית של הנווט שהשעין אותה על לוח השריון, ונפל על רצפת התא. הטייס הודיע שהוא נפגע וחוזר לבסיס. טייסי המוסטנג המשיכו לצליפה על מטרות המשנה.

מדו”ח ועדת החקירה עולה כי  התאונה קרתה כתוצאה מהכנה לא יסודית של תרגיל האש שכשלעצמו לא היה קל. הוועדה מצאה ליקויים בהכשרת ובתפקוד הקס”א, בהטלת תפקיד אחראי יחסית על הקס”א שהיה לא מנוסה, וכן בהפעלתם של טייסי מוסקיטו צעירים.

כמו כן קבעה הוועדה שהתאונה נגרמה עקב כניסתו של טייס המוסקיטו לאיזור הסכנה ע”י הנמכתו יתר על המידה ושהיה ממושכת באיזור כל זאת עקב אי ידיעתו של הטייס את תחומי הביטחון, הקרבה לגבול הירדני, כיווני תקיפה לא מתאימים, וכן עקב מרחקי פתיחת וסגירת אש שלא בהתאם לתנאים המוכתבים ע”י תנאי הקרקע.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x