ירוט מטוס הדקוטה ההולנדי

מטוס דקוטה PH-DAW  של חברת K.L.M. Aerocarto  התגלה על מסכי המכ”מ של יחידת הבקרה ב-4 במאי 1956, כשטס במרחק 15 ק”מ בתוך שטח ישראל ובמרחק 30 דקות טיסה מבאר שבע. מטוסי מיסטר של חיל האויר הוזנקו לירטו ופגשו בו כשהיה  מעל מכתש רמון. הם הובלו אותו לנחיתה בשדה התעופה בלוד.

במטוס נמצאו נוסף ל-4 אנשי צוות הולנדיים, גם צלם צבאי מצרי לבוש מדים. משרד החוץ העביר הודעה לשגרירות הולנד, וזו שלחה את אחד מהדיפלומטים שלה להיות נוכח בחקירת אנשי הצוות שנערכה באולם של מסעדת שדה התעופה. הצלם המצרי נלקח לחקירה ע”י צה”ל. הדיפלומט ההולנדי מחה באזני העיתונאים על ירוט המטוס ואמר שאין לחברת ק.ל.מ. שום קשר לעניינים צבאיים ושהמטוס ביצע עבודה מדעית גרידא.

הסתבר שהמטוס ביצע עבודות מיפוי מהאויר בשטח מצרים גם ביום ב’ שלפני כן, אולם אז לא נכנס לשטח האוירי של ישראל. מטוס דומה ביצע עבודות דומות בשירות ממשלת ישראל כ-5 שנים לפני כן.

למחרת הודיע חברת ק.ל.מ. כי “אחד מהמטוסים שלה מסוג “דקוטה” שהועסק בעבודות מיפוי אויריות בשירות הממשלה המצרית, אולץ על ידי מטוס של חיל התעופה הישראלי לנחות בשדה התעופה בלוד”. דובר החברה אמר לעיתונאים: “המטוס היה בשימוש ממשלת מצרים מספטמבר 1955 לצרכי צילום במפעלי טיוב והשקאת קרקע, וכי הוטס מגבול סודן ועד לים התיכון, כולל מדבר סיני.”

המטוס וצוותו שוחררו לאחר כ-30 שעות.

קטע מהעיתון “למרחב” 2 במאי 1956:

המטוס:

דגם:  C-47A-25-DK דקוטה. יצרן: דגלס, ארה”ב, מספר יצרן 13458, מס’ צבא ארה”ב 42-108961.

המטוס יוצר תחת חוזה משרד ההגנה האמריקאי 28405 וסופק  ב-29 במאי 1944. הועבר לידי נציגי ח”א המלכותי הבריטי בבסיס מונטראל ב-6 ביוני 1944, והוקצה לו מס’ זנב KG646.

הוטס לבריטניה ב-12 ביוני 1944 והוצב בטייסת התובלה מס’ 24 ב-14 באוגוסט. ב-25 באוגוסט 1945 הועבר ליחידת ההסבה מס’ 1381 ולאחר תום מלחמת העולם השניה הכרז כעודפים, אוחסן והוצע למכירה.

נרכש ע”י חברת התעופה ההולנדית ק.ל.מ.ב-20 בנובמבר 1946 ומדרד התחבורה המלכותי ההולנדי הקצה לו סימן רישום  PH-TDW. המטוס נמסר לחברה ב-27 בפברואר 1947 , אוזרח ונכנס לשירות. סימן הרישום שונה ל-PH-DAW ב-11 במאי 1954, והמטוס עבר לחברת הבת ק.ל.מ. אירוקארטו למיפוי אוירי ב-4 באפריל 1955.

ביולי 1970 הועבר לעבודה בסניף סורינאם של החברה וסימן הרישום שלו שונה ב-16 ביולי 1970 ל-PZ-TLA. יצא משירות  בשדה זנדני בסורינם ושימש כמקור לחלקי חילוף למטוסים אחרים. סימן הרישום בוטל ביוני 1972.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x