ספיטפייר 2028

פרטי המטוס:

דגם: VS361 ספיטפייר LF.MK.IXe

יצרן: ויקרס ארמסטרונג (מפעל קאסל ברומביץ’) לפי חוזה יצור מס’ (B981687/39/C.23(c הזמנה 17 שהועברה ב19 באפריל 1944, מנת יצור מס’ 47.

תולדות המטוס

המטוס נכנס לשירות ח”א המלכותי ב-25 ביוני 1946 עם מספר סידורי TE578 כשהוטס ליח’ אחזקה מס’ 33 (להק 44, פיקוד האחזקה) שבבסיס ליינהאם במחוז ווילטשייר להתקנות רדיו וציוד מבצעי. הוצב בטייסת הצ’כית מס’ 312 (להק 13, פיקוד הקרב) שהייתה מוצבת בבסיס מאנסטון שבמחוז קנט ב-2 באוגוסט 1945 וניתן לו קוד הזיהוי DU-

עם סיום מלחמת העולם השנייה חזרה טייסת 312 הביתה ב-13 באוגוסט 1945 ונחתה בבסיס פראג-רוזינה, משם עברה לבסיס צ’סקה-בודיוביצ’ה ב-30 באוגוסט 1945. לאחר ארגון מחדש של ח”א הצ’כי ב-15 בפברואר 1946 הפכה הטייסת לחלק מהדיויזיה האוירית השניה והמטוס הוצב ברגימנט האוירי החמישי של הכנף וקוד הזיהוי שלו שונה ל-MP-3. תוך כדי שירותו בח”א הצ’כי נרשמו למטוס תאונה בברטיסלאבה ב-22 בספטמבר 1946 ותאונה בברנו ב-13 באוקטובר 1946 שלאחריהן תוקן והוחזר לשירות.

המטוס יצא משירות בח”א הצ’כי בשנת 1948. הוא נמכר לישראל ולפי החוזה שנחתם ב-7 באוקטובר 1948 שופץ במפעל המטוסים בקנוביצ’ה. לאחר השיפוץ פורק, נארז בארגז ונשלח על רכבת לנמל ביוגוסלביה או רומניה ומשם ארצה ע”ג אוניה שהגיעה לנמל חיפה בדצמבר 1948.

הארגז נפרק מהאוניה והועבר על גבי משאית ליחידת האחזקה בקיבוץ מעברות, שם המטוס הורכב, קיבל את מספר הזנב 20-28 ואת אות הקריאה 4X-FOA ובוצעו לו טיסות ניסוי שלאחריהן הוכרז ככשיר לטיסה והוצב בטיסת 101 ב-14 בנובמבר 1949.

במהלך שירותו נרשמה בספר המטוס תאונה כשטייסו התנגש בזמן הסעה על המסלול עם מטוס 2021 ב-3 בנובמבר 1950. המטוס תוקן. הוא שהה ביח’ האחזקה האווירית בתל נוף לביקורת בחודשים יוני ויולי 1952 והועבר לטייסת 105 ברמת דוד באוקטובר ובפברואר-מרץ 1953, לטייסת 107 (קא”מ) באוגוסט, הועבר שוב ליח’ האחזקה האווירית במאי 54 וחזר לטייסת 105 ביוני.

המטוס יצא משירות בסוף החודש ונבחר למכירה לחיל האויר של בורמה. הוא הועבר למכון הבדק (היום חטיבת בדק מטוסים של התעשייה האווירית) בלוד ב-1 ביולי 1954 ולאחר שיפוצו נצבע בצבעי ח”א הבורמזי, סומן בקוד UB425 והוטס ע”י סיי פלדמן מלוד לניקוסיה בדרך לטיסת ההעברה לבורמה בראשון לחודש אוקטובר. הטייס הנחית את המטוס בנחיתת חירום בניקוסיה לאחר שהחלו רעידות במנוע ונזילות שמן ונוזל קירור. במטוס הורכב מנוע שהובא מהארץ ע”י מכונאי חברת התעופה הקפריסאית והוא הוחזר ארצה ב-4 בדצמבר 1954.

הועבר לטייסת 105, יצא שוב משירות בפברואר 1956, הועבר לבדק ושם בוצעו לו טיסות ניסוי ואיוורור ולבסוף הועבר לאחסנה.

לאחר כמה שנים הועבר המטוס לבסיס חצור והועמד על כן בכניסה למבנה טייסת 105.

בתצוגה בחצור (אוסף דן הדני)על הכן ליד מבנה טייסת 105 (באדיבות אודי גזית)

בשנת 1989 פורק ע”י אנשי מוזיאון חיל האויר והועבר למוזיאון. המטוס אוחסן במוזיאון בשטח פתוח ולאט לאט נהרס. במוזיאון הוחלט לשפצו והוא שופץ ע”י אנשי המוזיאון ונצבע כמטוס 20-11 קוד 26, ומוצב בתצוגה

במוזיאון חיל האויר, בשלב הורדת הצבע

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x