פרטי המטוס:
דגם: LF.Mk.IXe
יצרן: ויקרס ארמסטרונג,בריטניה
מס’ ח”א המלכותי: MJ830
תולדות המטוס:
המטוס יוצר במפעל חברת ויקרס ארמסטרונג בקאסל ברומביץ כחלק מהזמנה של מיניסטריון האויריה הבריטי ל-2,190 מטוסי ספיטפייר מדגם Vc שנמסרה לחברה ב-28 במאי 42. המטוס הושלם כדגם IXc ונכנס לשירות ח”א המלכותי ביחידת האחזקה מס’ 39 שם הורכב בו מכשר קשר ובוצעו התקנות מבצעיות אחרות. ב-6.1.44 הועבר ליח’ אחזקה מס’ 222 שם פורק,נארז בארגז והובל לנמל ליברפול,שם הועמס עם עוד מטוסים על האניה “סיטי אוף לידס” שיצאה לנמל קזבלנקה בתאריך 21.1.44 והגיעה לשם ב-17.2.44.
המטוס הורכב ונכנס לשירות טייסת 253 של ח”א המלכותי של דרום אפריקה שהיתה מוצבת באיטליה,ונטל חלק בתקיפות באיטליה וביוגוסלביה.עם תום המלחמה הוכנס לאחסנה באיטליה.לאחר מכן הועבר לממשלת איטליה ונכנס לשירות ח”א האיטלקי בתאריך 26.6.47 .המטוס נשא את הקוד MM4070 והוטס ע”י טייסת 1.ב-5.12.47 אירעה למטוס תאונה והוא נשלח לתיקון בברסו לאחר 10 ימים.עקב תאונות רבות הוצאו מטוסי הספיטפייר של ח”א האיטלקי משירות בשנת 1950.
נמכר לחיל האויר בשנת 1952 במסגרת עיסקה שכללה 35 מטוסים ,20 מנועים, וכמות קטנה של חלקי חילוף.שופץ בחברת אמברוסיני והועבר למרכז האחזקה הישראלי שנפתח בפוג’יה.לאחר מכן הוטס ארצה כשהוא נושא מספר העברה 0604. נחת בשדה התעופה לוד בתאריך 16.4.52.בחיל האויר קיבל את מספר הזנב.2063 .הופעל בטייסת 107 ברמת דוד וגם בטייסת העקרב.
המטוס נבחר למכירה לבורמה . הוטס למכון הבדק בלוד בפברואר 55.טיסות בחינה בוצעו ע”י סיי פלדמן בין ה-6 ל-10 בפברואר 55.כנראה שלא נמכר לבסוף והוחזר לטייסת 105. בתאריך 1 ביוני 55 ביצע נחיתת אונס בשדה תירס של קיבוץ רמת דוד. המטוס חולץ מהשדה ע”י מנוף והועבר לבסיס האחזקה האוירית (ב.א.א.22) בבסיס עקרון שם בוצע סקר נזקים. נמצא שכני הנסע נקרעו, ניזקו חיבורי כנף-גוף, וגוף המטוס נמצא מפותל. הנזק הוגדר כסוג 4, המטוס הוכרז כבלתי ניתן לתיקון ואז הוחלט להשביתו.אישור מפקד ח”א למחיית המטוס ממצבת ח”א נחתם בתאריך 4.8.55.