ספיטפייר 2066

תולדותיו של ספיטפייר 2066

פרטי המטוס:

דגם:VS-361 ספיטפייר LF.MK.IXe.

יצרן:ויקרס-ארמסטרונג (קאסל-ברומביץ’) בע”מ , בריטניה

מספר יצרן: לוחית היצרן על חציץ האש במטוס מציינת מספר יצרן CBAF 7243.

ציור:אלכס יופה

תולדות המטוס:
יוצר לפי חוזה יצור מס’ (B981687/39/C.23(c  הזמנה 9 מתאריך 28.5.42 ומנת יצור מס’ 25.טיסת הניסוי הראשונה בוצעה למטוס ע”י טייס הניסוי הראשי של המפעל אלכס הנשאו, בתאריך 10.12.43,והמטוס נכנס לשירות ח”א המלכותי בתאריך 12.12.43, קיבל את המספר הסידורי MJ730 והוטס ליחידת האחזקה מס’ 33 (להק האחזקה מס’ 44) בבסיס ליינהם שבמחוז ווילטשייר להתקנת רדיו, חימוש וציוד מבצעי. בתאריך 24.12.43 הועבר ליחידת האחזקה מס’ 222 בבסיס היי ארקל לשם פירוק ואריזה. הארגז ובו המטוס המפורק הועבר לנמל ליברפול ושם הועמס על האוניה “לידס סיטי” שהגיעה לנמל קזבלנקה במרוקו בתאריך 29.1.44.

המטוס הורכב ע”י יחידת האחזקה מס’ 145 בקאזס ונשלח לטייסת 417 (סיטי אף וינדסור)של ח”א הקנדי שהייתה ממוקמת במרסיוניצה ביוגוסלביה בתאריך 6.4.44. שם נצבע עליו קוד הזיהוי AN-T והמשימה הראשונה שבה הוטס הייתה ליווי מפציצים מסוג B-25 של ח”א האמריקאי להפצצת מטרות באיטליה. בתחילת אפריל 1944 הפיל טייסו מטוס מסרשמידט BF-109 גרמני. את המטוס הטיס בדרך כלל הטייס “קאם” אוורט שהטיסו גם במשימות חיפוי בעת נחיתת בנות הברית באנציו ב-15 גיחות במשך 24 יום.

הטייסת שהפעילה את המטוס למשך התקופה הארוכה ביותר המלחמה הייתה טייסת 154 (מוטור אינדוסטריז) שקיבלה אותו בתאריך 9.5.44 ואנשיה צבעו עליו קוד הזיהוי HT-W. הטייסת פעלה מפורטה שבקורסיקה, והמטוס הוטס בגיחות ליווי למפציצים וסיור מעל לצפון איטליה. בחודש אוגוסט 44 הופעל המטוס לתקיפת עמדות חוף גרמניות כהכנה לנחיתת בעלות הברית בדרום צרפת.ב-34 מהגיחות הטיס אותו הטייס אל.אי. (לן) ברוקס.

ב-9 באוקטובר 1944 הועבר המטוס לטייסת 32 שפעלה מקולומאקי שביוון שם הורכבו לו נושאי פצצות והוא הפך למטוסו האישי של מפקד הטייסת ג’ורג’ סילבסטר. לאחר שחזר מטיסת ניסוי, שאל אותו המכונאי טוראי טיילי איזה אות זיהוי אישית אפשר לצבוע על המטוס מפני שמפקד הטייסת היה יכול לטוס עם גף א’ או עם גף ב’ של הטייסת. סילבסטר ענה שזוהי באמת שאלה. ולכן המכונאים צבעו על המטוס סימן שאלה בצבע לבן הניתן למחיקה במקום אות הזיהוי האישית. מפקד הטייסת סילבסטר היה מרוצה מכך ולכן טוראי טיילי צבע על המטוס את סימן השאלה בצורה קבועה, וכך המטוס זוהה כ- GZ-? והיה ידוע בטייסת בשם “שאלת המפקד”. הוא הופעל במשימות תקיפה בצפון ובדרום יוון.

בקולומאקי,יוון,1944
(Photo coursety Jerald Yaggen)
צולם ע”י ביל ויילר בקורסיקה בשנת 1944
(Photo coursety Jerald Yaggen)
בשירות טייסת 94 בשנת 1945
(Photo coursety Jerald Yaggen)

כשטייסת 32 הועברה לפלשתינה (ארץ ישראל) בתחילת 1945 והצטיידה במטוסים חדשים, נשאר המטוס ביוון והועבר לטייסת 94 שחנתה בסדס. מפקד גף ב’ של הטייסת, קצין הטייס “ווג” סימונדס בחר במטוס לעצמו. על המטוס נצבע הקוד GO-Y וצוירו על חרטומו המילים: WOGGIE VI .

מתודלק בסדס,יוון,1945
(Photo coursety Jerald Yaggen)

טייסת 94 נסגרה באפריל 1945 והמטוס הועבר לטייסת 249 שפעלה מפרוקס שביוגוסלביה, שם נצבע עליו קוד הזיהוי GN-Y. הוא הוטס ע”י טייסי הטייסת במשימות תקיפה על הכוחות הגרמניים הנסוגים עד סוף המלחמה.גיחתו האחרונה במלחמת העולם השנייה בוצעה בתאריך 5 למאי 1945 ע”י סגן ג’והן יאנג.

עם סיום המלחמה המטוס הוטס לבסיס ח”א המלכותי בברינדיזי שבאיטליה, הוצא משירות ואוחסן שם למשך כשנה. אח”כ נמכר לח”א האיטלקי וקיבל את המספר הסידורי MM4094. שופץ ע”י חברת המטוסים “אירונאוטיקה מאקי” בווארזה ונכנס לשירות ח”א האיטלקי בשדה התעופה צ’נטוסלה שברומא בתאריך 26.6.46. הועבר ליחידה 1RTA ואוחסן בלינאטה בתאריך 15.12.47. הועבר לחברת “איירומאקי” בווארזה לשיפוץ בתאריך 11.5.48, טיסת הניסוי לאחר השיפוץ נערכה בתאריך 29.11.50 ואז הועבר המטוס ליחידת הטיסה של המטכ”ל האיטלקי בצ’נטוסלה בתאריך 2.2.51.

לבסוף נמכר לממשלת ישראל ושופץ במפעל חברת “אמברוזיני” בפוג’יה. המטוס הגיע בטיסה ארצה כשהוא נושא עליו את המספר 0606 לשם ההעברה. הוכנס למכון הבדק לשם התקנות וביקורת, קיבל את המספר 20-66 ואת אות הקריאה 4X-FOL והועבר לטייסת 105 או 107.

הועבר למכון הבדק בינואר 1955 ואת טיסות הניסוי ביצע סיי פלדמן מ-14.1 עד 3.2.55. הוחזר לטייסת 105 והוצא משירות בפברואר 1956.

בשירות טייסת 105 (אבי אדלמן)

המטוס נבחר למכירה לבורמה באפריל 1956 והועבר למכון הבדק לשיפוץ , לבסוף לא נמכר ואוחסן בתאריך 7.5.56.לאחר שנים מספר הועבר לקיבוץ כברי כמתנת חיל האויר והועמד במגרש משחקים.

אספן המטוסים הבריטי רובס למפלו העביר את שרידי המטוס לאנגליה בשנת 1976 וביוני 1978 הועבר לאחסנה בעיר ניילסוורת שבמחוז גלוסטרשייר. נרכש ע”י חברת איירו ווינטייג’ מהאסטינגס באוקטובר 1980 ואז הוחל בשיקום המטוס שנרשם ע”ש החברה כ-G-BLAS בתאריך 22.11.83. המטוס שוקם ע”י סטיב אטקינס. הרישום שונה ל-G-FDEX כשהמטוס נרכש ע”י פרד סמית, בעל חברת פדרל אקספרס מהעיר ממפיס בטנסי שבארה”ב באפריל 1982 סמית לא היה מרוצה מקצב התקדמות השיקום והעביר את הפרויקט ביולי 1986 לחברת “טרנט איירו אנג’ינירינג” בשדה התעופה באיסט מידלנדס כדי לסיימו. המטוס שוקם למצב כמעט חדש!

הטיסה הראשונה של המטוס לאחר השיקום נערכה בתאריך 12.11.88 בשדה התעופה של איסט מידלנדס ע”י דייב מור המנוח, שהיה טייס הניסוי של חברת “רולס רויס”. המטוס נמכר ביוני 1989 לדייויד וו. פארנל והועבר לשדה התעופה גלוסטרשיר בעיר סטאוורטון, שם נצבע בצבעי טייסת 157 עם קוד הזיהוי HT-W.

הבעלים החליף את הרישום ל-G-HFIX בתאריך 22.8.89 והשתמש במטוס בין היתר כדי לגייס תרומות לקרן הצדקה של ח”א המלכותי בשנת 1990. בקיץ 1990 השתתף המטוס באירוע בבסיס נורת’הולט יחד עם עוד ספיטפיירים ששירתו בחיל האויר הישראלי: PT462ו-ML407, בפברואר 1991 נצבע המטוס כ-MJ730/GZ-? ובכינוי “The CO QUIERY” והוטס ע”י דייויד פארנל באופן סדיר מסטאוורטון. בין היתר הוטס במפגן האווירי לרגל 60 שנה לספיטפייר שנערכה בדקספורד ב-6.5.96 והוצג על הקרקע במפגן האווירי של מטוסי הספיטפייר שנערכה בדקספורד בין 2/3 במאי 1998 מפני שהטייסים המורשים בתעודת הביטוח שלו היו בעליו ואנדי ספטון שהיה הטייס הראשי של “אוסף שטלוורת”, ואלו לא היו פנויים להטיסו. בתערוכה האווירית בפארנבורו בספטמבר 1999 הוטס בטיסת מבנה עם מטוס הקרב האירופי “יורופייטר”.

המטוס נמכר לג’ראלד ייגן מחברת “פייטר פקטורי” מביה”ס טיידווטר טק בסאפולק שבמדינת וירג’יניה בארה”ב בתאריך 2.5.98.לפני המסירה התגלו במטוס בעיות במנוע. המנוע שופץ באנגליה ואת טיסתו האחרונה באנגליה ביצע המטוס בתאריך 11.1.2000. הוא פורק נארז ונשלח באוניה לארה”ב. הגיע לחברה בתאריך 23.2.00 ונרשם כ-N730MJ. המטוס הוצג על הקרקע במפגן האווירי שנערך בלנגלי בתאריך  13.5.2001, יאגן  הטיס אותו בתצוגה האווירית History  Of  Flight שנערכה בשדה התעופה בג’נסאו במדינת ניו יורק ב-14/15 ליולי 2001  כשב-14 ליולי הטיס אותו גם למטס מעל לאניית ליברטי בנמל בולטימור שבמדינת מרילנד, ב-24-30 ליולי הטיס אותו באירוע האווירי השנתי שנערך באושקוש, וכן באירוע SUN ‘N FUN של אגודת ה-EAA בלייקלנד שבפלורידה, בשנת 2002 בתצוגה בבסיס לנגלי, בתאריך 8.6.2003 במפגן האווירי של מטוסי מלחה”ע ה-2 שנערכה בשדה התעופה העירוני שברדינג, פנסילבניה, באירוע SUN ‘N FUN בתצוגה HISTORY OF FLIGHT בג’נסאו, ובתצוגות בשדה התעופה הבין לאומי בדייטון, אוהיו, ובטורונטו שבקנדה.

(Photo:Dean Heald)

בשנת 2004 הוטס המטוס בתצוגות האוויריות בהיקורי, במדינת צפון קרולינה, בבסיס הצי אושאנה בווירג’יניה ביץ’, בג’נסאו שבמדינת ניו יורק, בפסטיבל הבוטנים בסאפולק שבמדינת וירג’יניה, בריצ’מונד, וירג’יניה, בפאייטוויל, צפון קרולינה, ברדינג, פנסילבניה, ובתצוגה בדייטון, אוהיו, בתאריכים 17-18 ליולי.

לאחר המראה בתצוגה אוירית (Photo:Paul Perry)


 

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x