פרטי המטוס:
דגם: VS-361 ספיטפייר HF.MK.IXe
יצרן: ויקרס-ארמסטרונג (קאסל-ברומביץ’) בע”מ לפי חוזה יצור מס’ (B981687/39/C.23(c הזמנה 11 מתאריך 6.6.43 ומנת יצור מס’ 8 מתאריך 17.7.43.
מספר יצרן: CBAFxxxx
תולדות המטוס:
המטוס נכנס לשירות ח”א המלכותי בתאריך 21.7.44 ,קיבל את המספר PT462 והוטס ליחידת האחזקה מס’ 39 בקולרן שבמחוז צ’יפנהם להתקנת רדיו וציוד מבצעי. בתאריך 31.7.44 הוא הוטס ליחידת האחזקה מס’ 215 בטינוואלד דאונס שבמחוז דאמפריז לשם פירוק ואריזה.
הארגז ובו המטוס הועמס בנמל ליברפול על האוניה “סילבר סנדל” שהגיעה לנמל קזבלנקה שבמרוקו בתאריך 23.8.44.המטוס הורכב ונשלח לטייסת 253 שחנתה בקאן שבאיטליה, שם נצבע עליו קוד הזיהוי SW-A.
בין היתר המטוס הוטס בגיחה לבדיקת מזג האויר מעל למטרה ע”י הטייס ג’.ה. גורדון בנתיב זפצ’ה-דובוג’ה-ברוד-קוצ’אני-באנג’ה-לוקה, במשימת סיור טקטי ע”י הטייס איבס בתאריך 21.4.45, במשימת סיור חמוש ע”י הטייס גרייבס בנתיב קוטינה-זאגרב-ג’נראלס-קי סטול שביוגוסלביה בה תקף משאיות, במשימת סיור ימי ע”י הטייס קלהר בנתיב פיומה-קפ פרומונטורה-טריאסטה שבאיטליה בתאריך 25.4.45, ובמשימת סיור חמוש ע”י הטייס ג. ווב בתאריך 26.4.45.
טייסת 253 עברה לפרוקס שביוגוסלביה באפריל 45 ולברינדיזי שבאיטליה במאי 45. הטייסת פורקה בבסיס טרוויסו סן-ג’יוזפה באמצע מאי 45, והמטוס יצא משירות ואוחסן בתאריך 26.6.45.
המטוס נמכר לח”א האיטלקי וקיבל את המספר MM4100. שופץ ע”י חברת “אירונאוטיקה מאקי” בווארזה ונכנס לשירות בשדה צ’נטוסלה שברומא בתאריך 27.6.46.לאחר שירות בח”א האיטלקי נמכר לממשלת ישראל ושופץ בחברת “אמברוזיני” בפוג’יה. הגיע בטיסה ארצה בתאריך 25.4.52 כשהוא נושא עליו את המספר 0607 לצורך ההעברה.
המטוס הוכנס למכון הבדק לביקורת והתקנות, שלאחריהן קיבל את המספר 20-67 ואת אות הקריאה 4X-FOM והועבר לטייסת 105 בבסיס רמת דוד. יצא משירות בפברואר 56 והוענק כמתנה לקיבוץ כפר עזה
אספן המטוסים הבריטי רובס למפלו העביר את מה שנשאר מהמטוס לפאולמר באנגליה במאי 83. המטוס נמכר לחברת צ’ארלס צ’רץ’ (ספיטפיירים) בע”מ ביולי 84. המטוס נרשם כ-G-CTIX בתאריך 9.4.85 שבו הוחל בפרויקט שיקום ושיחזור בחברת דיק מלטון אויאיישן שבפופהם. במטוס הורכבו כנפיים חדשות שיוצרו בחברת “טרנט איירו אנג’ינירינג” ויחידת זנב חדשה שיוצרה בחברת “אייר ריפייר” בביצ’סטר.
תוך כך גם הוסב המטוס לדגם TR.MK.9 דו-מושבי לאימון ע”י הזזת התא הקדמי 13 אינץ’ קדימה והרכבת מושב נוסף מאחור. למטוס הורכב מנוע מרלין 66 משופץ והוא וביצע את טיסתו הראשונה לאחר השיקום וההסבה בתאריך 25.7.87 מהמנחת הפרטי של בעל המטוס ליד ווינצ’סטר ע”י הטייס ג’והן לואיס מ”אוסף שטלוורת'”. בעת ביצוע טיסת הרישוי של מינהל התעופה האזרחית הבריטי, נחת המטוס כשגלגליו מכונסים בגלל מיקום לא נכון של ידית הגלגלים בתא האחורי. לאחר טיסת מבחן נוספת וקבלת הרישוי הוא נצבע בצבעי טייסת 253 עם הקוד SW-A. הוא הוטס בתצוגה האווירית לרגל היובל לספיטפייר שנערכה בשדה דקספורד בתאריך 10.7.88.
לאחר מותו של צ’רץ’ בהתרסקות ספיטפייר EE606/G-MKVC ביולי 89, המטוס הוטס ע”י חברת “דיק מלטון אויאיישן” במשך 5 שנים, טיסות שבהן הוטסו אנשים שרצו לחוות את הטיסה במטוס, וכן בתצוגות אוויריות מעטות כמו מטס ההצדעה לקרב על בריטניה שנערך בבסיס בוסקומב-דאון ובאירוע האווירי בבסיס ביגין-היל בשנת 1990. בקיץ אותה שנה השתתף המטוס באירוע בבסיס נורת’הולט יחד עם עוד ספיטפיירים ששירתו בחיל האויר הישראלי: MJ730 ו-ML407, ובשנים שאחר כך בתצוגות האוויריות שנערכו בבסיסי מידל-וואלופ ובדמינטון.
בשלב מסוים החלו תקלות במנוע ועל כן הוא הוחלף במנוע משופץ מדגם מרלין דגם 224 שנלקח ממטוס תובלה עם מגדש חד דרגתי ו-2 מהירויות, וכן מדחף חדש.
המטוס נמכר בשנת 1994 להארי סטנגר, מייק אראלדי וביל גולדשטיין מחברת ג’טקאפ תעופה בע”מ מלייקלנד, פלורידה שרשמו אותו כ-N462JC. והוא הוטס עם אותיות הזיהוי SW-A.
המטוס חזר לאנגליה ב-28 באפריל 98 כשנמכר לאנתוני הודג’סון.הוא שוחרר מאוחר מידי מהמכס כדי להשתתף בתצוגת הספיטפיירים שנערכה בדקספורד בתחילת מאי 98, אך הוצג בתצוגה סטטית בהאנגר 5 כשהוא ממתין להרכבתו. הוא הורכב מחדש ונוסה ע”י ג’והן רומיין בחברת ARCO בשדה התעופה דקספורד. טיסתו הראשונה לאחר ההרכבה הייתה בתאריך 5.8.98 ע”י ג’והן רומיין, ואנתוני הודג’סון הטיס אותו לבסיס החורף שלו בקרנפרון שבדרום ווילס חודש אחרי כן מפני שמסלול הדשא בשדה ריהל היה מוצף במים.בתאריך 20.5.99 הוטס בתצוגת האביב בדקספורד במבנה יחד עם מטוס אימון מסוג “הוק” של ח”א המלכותי כשעל זנבו צבוע סמל של דרקון וולשי, ולאחר מכן השתתף בתצוגה בדקספורד ב-17.10.99, במפגן שנערכה בסליפ ב-20.8.2000 ובמפגן האווירי לרגל 60 שנה לקרב על בריטניה שנערכה בין ה-9-10 לספטמבר 2000 בדקספורד יחד עם עוד 21 מטוסי ספיטפייר ו-3 מטוסי הוריקן,
בחציה השני של שנת 2001 הטיס בו הודג’סון את הטייס הפולני המפורסם מימי מלחה”ע ה-2 זבגינייב “אדם” ווג’ד, ב-5/6 ליולי 2002 המטוס השתתף במפגן האווירי בשדה ג’ורבי באי מאן, בתצוגה במפגן האווירי שנערך בבסיס וואלי ב-15.8.03 ובתצוגה באלווינגדון ב-24.8.2003.
ספיט PT462 במפגן האוירי בבסיס ח”א המלכותי קוספורד,יוני 09 (Photo:Trevor Thornton) | ובאויר,באותו אירוע (Photo:Trevor Thornton) |