פרטי המטוס
דגם: A-4H סקייהוק
יצרן: דגלס,מפעל אל סגונדו, ארה”ב
מספר יצרן: 13950
מספר צי: 155256
תולדות המטוס
המטוס הגיע ארצה בתאריך 13 ביוני 1968 והיה ללא מערכת כח”ן “קריסטל”.הוצב בטייסת 102 עם מספר זנב 25 שהוחלף אח”כ ל-725.בעת שירותו בטייסת הורכבה לו מערכת ה”קריסטל” בגיבנת שעל גבו. ביום הראשון של מלחמת יום הכיפורים,הוטס ע”י ליבי דולר לתקיפת מוצב “מילנו” שאותו כבשו המצרים. ביעף התקיפה,שהיה יעף חטף שטוח,נפגע המטוס בצורה חמורה בזנבו,בחלקו האחורי התחתון של הגוף וכן בצירי המדפים.דולר הפנה את מטוסו מזרחה והצליח להביאו לנחיתה בטוחה בבסיס חצרים.
לאחר המלחמה הועבר לטייסת 110 ולאחר מכן למגמת מתקדם קרב בביה”ס לטיסה. במטוס בוצעו במשך הזמן שינוי קצף במיכלי הדלק ושינוי 30 מ”מ ביחידת האחזקה האוירית כשהגיע לביקורת שיפוץ.
כשהוצא משירות נבחר למכירה לארגנטינה, העיסקה לא יצאה לבסוף לפועל, ולכן הועבר לבסיס עובדה לאחסנה.נראה שם לאחרונה באוגוסט 2021.
ההצלחה של דולר להנחית את המטוס בחצרים היתה דרמטית. ראינו כמה וכמה מטוסים פגועים מבצעים נחיתות אונס. זה היה לדעתי המקרה הקיצוני ביותר. ידענו שדולר ״טייס על״, וגם מוביל שאוהב לתת דוגמא. כאן הוא פשוט הותיר המומים את מי שראו את המטוס. תישאלו גל את אלי הדומי, הטייס שהיה מספר 2 שלו (נדמה לי).
אבא שלי שירת בטייסת והעיר לי שזו לא נחיתת אונס, כי המנוע עבד. זו נחיתת חירום. גם הוא חושב שזו היתה נחיתה מעולה (הוא היה מכונאי צעיר מאוד ביום כיפור, ולכן לא הכיר אישית את ליבי דולר, אבל זוכר את השוק בטייסת מכך שנהרג).