פרטי המטוס
דגם: C-54A-15-DC
יצרן: דגלס,ארה”ב
מספר יצרן: 10348
מספר גוף: DC79
תולדות המטוס
המטוס יוצר ע”י חברת דגלס בעיר פארק סיטי שבמדינת אילינוי, סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב ב-15 ביולי 1944 וקיבל את מספר הזנב 42-72243. הועבר לשדה התעופה בעיר ווילמינגטון שבמדינת דלוור ומשם הוטס לבסיס מחוץ לארה”ב. הוחזר לארה”ב לבסיס הומסטד בפלורידה ב-19 במאי 1945, הועבר לבסיס וולנט רידג’ והוכרז כעודפים ב-31 אוקטובר 1945. נמכר לחברת אמריקן איירליינס תחת אות קריאה NC90441. המטוס כונה בחברה “פלאגשיפ ריינבואו וואן”.
המטוס נרכש ע”י שליחי הרכש של אירגון ההגנה בארה”ב דרך חברת פליינג טייגרס והוכנס לשירות בלהק תובלה אוירית (לת”א) ב-15 במאי 1948 כשהוא נושא את מספר הזנב 1802. המטוס הופעל על-ידי לת”א במסגרת מבצע “בלק” להעברת נשק משדה זאטץ’ בצ’כוסלובקיה לארץ. נרשם במת”א כ-4X-ACB על-שם חברת אל על ב-5 בדצמבר 1948.
נמכר לחברת קליפורניה איירקרפט קורפ והרישום הישראלי בוטל ב-22 בפברואר 1949. נרשם בארה”ב שוב כ-N90441 ולאחר מכן נמכר לחברת הליסינג המפשייר איירקרפט ליסינג שהשכירה אותו לחברת טוונטית’ סנצ’ורי איירליינס. הופעל במבצע מרבד הקסמים להעלאת יהודי תימן ע”י לת”א ע”י חברת “ניר איסט איר טרנספורט”.
אל על שכרה את המטוס לשם טיסות בקוים לאירופה בין פברואר לאפריל 1950. לאחר שהמטוס הוחזר למשכיר, הוא נמכר באוקטובר 1956 לחברת ריאל בברזיל. שם קיבל את אות הקריאה הברזילאי PP-YRO ולאחר מכן נמכר לחברת ללויד אאראו נסיונל בספטמבר 1958 ואות הקריאה שלו שונה ל-PP-LEW. בינואר 1962 נמכר לחברת ווספ.
ב-6 בנובמבר 1968 ניזוק המטוס בעת נחיתת גחון בשדה התעופה סנטו דומונט בריו, לאחר שצוות המטוס שכח להוריד גלגלים לפני הנחיתה. המטוס לא הוחזר לשירות ופורק בספטמבר 1970.