שיקום מטוס ברק 041

עפ”י ראיון עם אל”מ (מיל.) חיים כהן בשנת 2014

ב-3 במאי 2005 , בסיומה של טיסת אימונים, נחת ברק 041 של טייסת 109 בבסיס רמת דוד. שניות לאחר שנגע בקרקע, ניתק הגלגל הימני מכן הנסע, הצוות איבד שליטה על המטוס. ברגע האחרון, בעוד המטוס דוהר על המסלול, הספיקו הטייס והנווט לנטוש בשלום את המטוס שהתהפך וניזוק קשה מאד.

ברק 041 לאחר התאונה

“הדעות היו חלוקות בקשר להצלחת השיקום, והתפתחו חילוקי דעות בין רלצ”ד דאז, מפקדים בכירים ביא”א 22, ובכירים בלהק ציוד, באשר לאפשרות לשקם את המטוס. גם האמריקאים טענו שאין סיכוי להחזיר אותו לטיסה”, סיפר אל”מ (מיל.) חיים כהן, בעבר מפקד תחום הנדסה ביא”א 22, ולאחר מכן מפקד היחידה. “הוויכוח הגיע עד מפקד החיל ורק לאחר זמן, באוגוסט 2005 בוצע סקר נזקים מקיף שבעקבותיו התקבל אישור להתחיל ולשקמו.

בשנת 2006 יצאו אנשי יא”א 22 לחלץ את הגרוטאה מתעלת הניקוז ברמת דוד, שם נשאר המטוס חודשים ארוכים, ומצאו שהמקום מלא מים, צפרדעים ונחשי מים”, נזכר כהן, “האנשים חזרו על עקבותיהם והמטוס השבור הועבר ליא”א 22 ושכב שם שנים אחדות.

“כשהוא הגיע ליחידה, לא האמנו שנוכל לתקן אותו. החלק הקדמי היה מרוסק לגמרי, הזנב נשבר, הכנפיים התעקמו והמנוע ההרוס היה מלא בבוץ, נכנסתי לתפקיד מפקד יא”א 22 בקיץ 2007 והחלטתי להחיות את הפרויקט הזה כציר שיחבר מקצועית ומורלית את אנשי היחידה”, סיפר חיים כהן, “לאחר שהתוודעתי לפרטי המקרה הראו לי אנשיי את מה שנשאר מן המטוס והסבירו לי את ההיסטוריה של הגרוטאה. רציתי מאד להתמודד עם האתגר הזה. לאחר שהמומחים ביחידה פרקו והפרידו את חלקי המטוס ראיתי שזה באמת לא בר-שיקום, המטוס ממש נשבר והתעקם. אמרתי שהדבר היחיד שטוב בו הוא המקטורון (המקטע הקדמי) והחלטתי שאני רוצה לנסות לשקם אותו בעבודת נמלים. נתקלתי בהתנגדויות רבות ביחידה, אנשים חששו מצעד עמוק כזה. לא נרתעתי ודחקתי באנשים לנסות, ואמנם עם ההתקדמות עלתה באיטיות האנרגיה והמוטיבציה של האנשים”.

התהליך היה ארוך ולא קל. היה על אנשי היחידה המנוסים לפרק כל חלק ולטפל בו עד שקיבל את צורתו המושלמת, כפי שיצא ממפעל הייצור. במהלך העבודה אירעו לא מעט תקלות, היה צורך לייצר חלקים שלא נמצא להם תחליף. “באמצע שנת 2008 חיברנו את הפאזל, ואז המשכנו את תהליך השיקום, יישור הגוף והקטע האחורי”, ממשיך כהן, “כשהרכבנו את המטוס, הייתי בתפקיד רמ”ח מטוסים, לא הרפיתי. המשכתי לעשות דיוני סטטוס ובקרה. ולאחר כל הבדיקות הוצאתי ביוני 2011 את אישור ההטסה – לפני שעמדתי לעזוב באוגוסט – כדי לא לעצור את התהליך בהחלפת הפיקוד. הימים עברו בבדיקות קרקעיות, עברו עוד כתשעה חודשים, תקופה שכבר הכניסו למטוס מתח חשמל. חיל האוויר הביא צוותים מחו”ל שיבדקו כל פרט, ואז כבר לא הייתי בחיל”, מסכם כהן.

בזמן השיפוץ ביא”א 22

בינואר 2012 ביצע המטוס טיסת מבחן מוצלחת בתל נוף. צוות הטייסים שנטשו את המטוס שמונה שנים קודם לכן, הוזמנו להחזיר את המטוס מתל נוף לרמת דוד, עם השנים הם הפכו להיות טייסי מילואים, הם אלה שהגיע להם להשלים את הנחיתה ברמת דוד. כל זאת הודות למקצועיות ולנחישות של בעלי המקצוע המצוינים ביחידת האחזקה 22. המטוס טס בהצלחה ונמצא במצב חדש לגמרי ונחת בטייסת 109 ב-28 ביוני 2012.

בטקס מסירת המטוס ביא”א 22 (באדיבות אילן רום)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x