פרטי המטוס:
דגם: B.377-10-26 סטרטוקרוזר
יצרן: בואינג,ארה”ב
מספר יצרן: 15930
טיסה ראשונה: 11.3.49

תולדות המטוס:
מטוס זה הוזמן ע”י חברת פאן אמריקן וורלד איירוויז וסופק לה בתאריך 30 במרץ 1949 תחת אות הקריאה N1030V.בחברה הוצמד לו הכינוי Clipper Southern Cross שהוחלף אחר כך ל-Clipper Reindeer, ול-Clipper America, כשהוחכר ע”י חיל הים האמריקאי לשימוש במבצע Deepfreeze III והיה מטוס הנוסעים הראשון שנחת באנטרטיקה. המטוס נשא פקידי ממשל וצוותים הנדסיים של האו”ם שגוייסו למבצע Deepfreez.

המטוס המריא מכריסטצ’רץ’ שבניו זילנד כשעל הגאיו הקברניט ראלף סבורי וצוות של תשעה, הגיע למנחת מקמורדו סאונד באנטרטיקה ב- 15 באוקטובר 1957 ונחת שם על המסלול מכוסה השלג שהוכשר ע”י צוות הנדסי בטמפרטורות של מינוס 20 מעלות.

בספטמבר 1959 צבר המטוס 31,520 שעות טיסה.יצא משירות החברה ואוחסן בשדה התעופה של העיר סן פרנסיסקו שבקליפורניה בשנת 1961.
נרכש ע”י התעשיה האוירית ב-2.2.62 בסכום של 5,000 דולר בערך,הוקצה לו בארץ סימן רישום 4X-AOH ב-19 בפברואר 1962, והוא הוטס במרץ 1962 דרך אוקלנד.וכשהוא נושא את הסימון A-130 על חרטומו.הוסב למטוס תובלה צבאי דגם B.377M והועבר לחיל האויר בנובמבר 1962 שם הופעל ע”י טייסת 120 תחת אות הקריאה 4X-FOH.הועבר לתעשיה האוירית, סומן שם ע-1 והוסב שם לגירסה עם זנב נפתח.בהסבה זו הותקן במטוס מנוע APU שהיה מנוע בוכנה של מטוס קל,לצורך הפעלת מערכות שהוספו למטוס בעת ההסבה.
הוחזר לשירות חיל האויר תחת מספר זנב 010, אות קריאה 4X-FPV והכינוי “ארבל” ב-1 ביוני 1965.בין היתר יועד לשמש כאב טיפוס להתקנת רקיטות המרצה,ביצע גיחות רבות לרחבי אירופה להבאת חלקי חילוף נשק ותחמושת,וכן שתי גיחות לצרפת בספטמבר 1965 להבאתם ארצה של מסוקי בל 47 שנרכשו שם.בכל גיחה הוביל המטוס 3 מסוקים.
בתאריך 14.5.72 אירעה למטוס תאונה כשסטה מהמסלול בזמן המראה בגלל פיצוץ צמיג שגרם נזק לבית כן נסע ימין. לאחר סקר נזקים, ולאחר שהתברר כי המטוס גמר שעות לביקורת חצי רבתית, הוחלט שלא לשקמו,ועל כן יצא משירות בתאריך 1.9.72 .אוחסן בתעשיה האוירית שהתבקשה ע”י משרד הביטחון למצוא לו קונה. לאחר שלא נמצא קונה, שימש כמקור לחלקי חילוף למטוס 015.