ענק 4X-FPV/010

פרטי המטוס:

דגם: B.377-10-26 סטרטוקרוזר

יצרן: בואינג,ארה”ב

מספר יצרן: 15930

טיסה ראשונה: 11.3.49

צילום: ישראל סאן, אוסף אוני’ הרוורד

תולדות המטוס:

מטוס זה הוזמן ע”י חברת פאן אמריקן וורלד איירוויז וסופק לה בתאריך 30 במרץ 1949 תחת אות הקריאה N1030V.בחברה הוצמד לו הכינוי Clipper Southern Cross שהוחלף אחר כך ל-Clipper Reindeer, ול-Clipper America. יצא משירות החברה ואוחסן בשדה התעופה של העיר סן פרנסיסקו שבקליפורניה בשנת 1961.

נרכש ע”י התעשיה האוירית ב-2.2.62 והוטס ארצה תחת אות קריאה 4X-AOH וכשהוא נושא את הסימון  A-130  על חרטומו.הוסב למטוס תובלה צבאי דגם B.377M והועבר לחיל האויר שם הופעל ע”י טייסת 120 תחת אות הקריאה 4X-FOH.הועבר לתעשיה האוירית, סומן שם ע-1  והוסב שם לגירסה עם זנב נפתח.בהסבה זו הותקן במטוס מנוע APU שהיה מנוע בוכנה של מטוס קל,לצורך הפעלת מערכות שהוספו למטוס בעת ההסבה.
 
הוחזר לשירות חיל האויר תחת מספר זנב 010, אות קריאה 4X-FPV והכינוי “ארבל” בינואר 67.בין הייתר יועד לשמש כאב טיפוס להתקנת רקיטות המרצה,ביצע גיחות רבות לרחבי אירופה להבאת חלקי חילוף נשק ותחמושת,וכן שתי גיחות לצרפת בספטמבר 65 להבאתם ארצה של מסוקי בל 47 שנרכשו שם.בכל גיחה הוביל המטוס 3 מסוקים.

בתאריך 14.5.72 אירעה למטוס תאונה כשסטה מהמסלול בזמן המראה בגלל פיצוץ צמיג שגרם נזק לבית כן נסע ימין. לאחר סקר נזקים, ולאחר שהתברר כי המטוס גמר שעות לביקורת חצי רבתית, הוחלט שלא לשקמו,ועל כן יצא משירות בתאריך 1.9.72 .אוחסן בתעשיה האוירית שהתבקשה ע”י משרד הביטחון למצוא לו קונה. לאחר שלא נמצא קונה, שימש כמקור לחלקי חילוף למטוס 015.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

0
Would love your thoughts, please comment.x