עיט 899

תולדות עיט 899

פרטי המטוס

דגם: A-4E סקייהוק

יצרן: דגלס, ארה”ב

מספר יצרן: 13290

מספר צי: 151120

תולדות המטוס

ב-23 ביולי 1964 הוצב בטייסת VX-5  בבסיס ניסויי החימוש של הצי צ’יינה לייק שבקליפורניה.ב-25 ביוני 1965 הועבר לטייסת התקיפה VA-212 על נושאת המטוסים האנקוק.

ב-7 באפריל 1965 הועבר לטייסת הנחתים  VMA-331 בבסיס ביופורט שבקרולינה הדרומית

ב-30 ביולי 1966 הוצב בבסיס האויר של הצי קובי פוינט שבפיליפינים.ב-10 בספטמבר 1966 הועבר ליחידת האחזקה בבסיס וב-13 באוקטובר 1966 הועבר לטייסת VA-23  “בלק נייטס” על נושאת המטוסים קורל סי ושם נשא את קוד החרטום “340” ואת קוד הזנב “NE”. ב-26 בנובמבר 1966 הנחית אותו טייסו לויטננט פ. שאפר נחיתת חירום על נושאת המטוסים. המטוס נפגע מנ”מ  בכנפו השמאלית בגיחה ליד הייפונג שבצפון ויאטנם, ואש פרצה בכנף מספר פעמים בדרך חזרה. נחת כשבמיכליו נשאר מעט מאד דלק ונעצר ברשת העצירה. המטוס חולץ והועבר ב-9 בדצמבר 1966 ליחידת האחזקה בקובי פוינט לתיקון.

צוות נושאת המטוסים מפנה את רשת העצירה בעוד מנוף מרים את ההמטוס

ב-17 במאי 1967 הועבר לטייסת VA-192 בבסיס הצי לימור בקליפורניה, וב-7 באוקטובר 1967 לטייסת VA-144 על נושאת המטוסים קיטיהוק שהפליגה לעבר ויאטנם.

ב-3 בדצמבר 1967 הועבר לטייסת VA-125 בבסיס לימור שבקליפורניה וב-15 בדצמבר 1967 הועבר לטייסת VA-121  בבסיס צ’ו לאי שבדרום ויאטנם.

ב-14 ביוני 1969 הוצב בטייסת VA-216 בבסיס אלמדה שבקליפורניה וב-23 ביוני 1970 הועבר שוב לטייסת חיל הנחתים VMA-331 בבסיס ביופורט .טייסת זו הוצבה על נושאת המטוסים אינדיפנדנס ששטה לויאטנם.המטוס נשא את קוד הזנב “AG” ואת קוד החרטום “313”.

בטייסת חיל הנחתים VMA-331,לאחר נחיתה על נושאת המטוסים אינדפנדנס

ב-11 באפריל 1972 הועבר לטייסת VA-45 בבסיס ססיל פילד שבפלורידה, וב-11 ביוני 1973 הועבר לטייסת VC-2 בבסיס אושאנה שבוירג’יניה ביץ’.  ב-13 באוקטובר הועבר ליחידת האחזקה בבסיס פנסקולה שבפלורידה  וב-18 באוקטובר  הוטס לבסיס השיפוץ של מטוסי הצי בנורפולק שבוירג’יניה שם בוצעה בו ביקורת אחזקה והוסרו ממנו רכיבי מערכת הכח”ן שנמצאו ב”גיבנת” שעל גבו וציוד אחר שממשלת ארה”ב לא אישרה שיועבר לישראל. לאחר מכן הועבר ארצה בטיסה.נגרע ממצבת הצי ב-2 בנובמבר 1973.

 לאחר קליטה וצביעה הופעל בטייסת 116 ולאחר מכן בטייסת 140 . בבמשך השנים בוצעו במטוס שינויים ושידרוגים רבים וביניהם הארכת צינור הפליטה וכן  שינוי 30 מ”מ ושינוי קצף במיכלי הדלק שבוצע ביחידת האחזקה האוירית.

עיט 899 בטייסת 140

יצא משירות בשנת 1980 והיה מועמד למכירה לצי של ארגנטינה,שם קיבל מס’ זנב O3-A-303 .הועבר לתעשיה האוירית שם שופץ ונצבע באפור. לבסוף העיסקה בוטלה והמטוס  הועבר לאחסנה בבסיס עובדה


שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

4 Comments
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
יוסי
יוסי
1 year ago

יש לי בעיה קטנה עם המידע המופיע בכתבה .
כטכנאי כחן על סקייהוק( 109/110) שמתי לב לטקסט הזה :
“אחזקה והוסרו ממנו רכיבי מערכת הכח”ן שנמצאו ב”גיבנת” שעל גבו וציוד אחר שממשלת ארה”ב לא אישרה שיועבר לישראל. לאחר מכן הועבר ארצה בטיסה.נגרע ממצבת ….

בצילום המטוס – לא נראית בכלל גיבנת …
אז מה נכון ?….

יוסי
יוסי
הגב ל  אבינעם מיסניקוב
1 year ago

אכן המטוסים הגיעו ארצה ללא מערכת הקריסטל בגיבנת . הייתה לי הזכות להיות בצוות שקיבל את חלק מהמטוסים מהאונייה בחיפה( אחרי מלחמת יום כיפור ) ולאחר שהובלו לבסיס רמ”ד על מובילי טנקים , זכיתי גם לקלף את ה cocoon מעל כמה מהם .

דוד מרנין
דוד מרנין
1 year ago

מספר ההעברות מבסיס לבסיס ומאניה לאניה בצי האמריקאי נראית ממש הזויה. 15 העברות ב-9 שנים. המסכן כבר לא ידע מיהו ומהו.

4
0
Would love your thoughts, please comment.x