פרטי המסוק
דגם: CH-53A סי סטליון
יצרן: סיקורסקי, ארה”ב
מספר יצרן: 65.133
מספר צי: 154870
תולדות המסוק
נקלט בחיל הים האמריקאי ב-29 בדצמבר 67. מאז הופעל בטייסות HMH-461 בבסיס ניו ריבר, HAMRON 56 COSA בבסיס סנטה אנה, בה גם הופעל במלחמת ויאטנם,HMH-462 )להק 36) בבסיס פו באי בויאטנם. טייסת זו עלתה על נושאת המסוקים ניו אורלינס ב-20 באוקטובר 69 והועברה לבסיס פוטנמה שבג’ינוואן באוקינאווה, לאחר מכן הופעל בטייסת H+MS-56 COSA בבסיס סנטה אנה, HMH-363 גם היא בסנטה אנה, ו- HMH-361 גם היא באותו בסיס ,ועבר איתה לבסיס פנסקולה ובסיס יומה. כשיצא משירות הועבר לבסיס האחסנה ומחזור המטוסים דייויס מונת’ן שבאריזונה לאחסנה.
המסוק הגיע לח”א הישראלי ב-3 בינואר 1991 כחלק מקבוצת מסוקי יסעור מעודפי חיל הנחתים האמריקאי שהועברה לישראל כמתנת ממשלת ארה”ב כאות תודה על התאפקות ממשלת ישראל בזמן מבצע “סופה במדבר”.
המסוק נקלט בטייסת 114 וניתן לו מספר הזנב 873. בסוף שנת 91 או בתחילת שנת 92 הועבר בטיסה לביה”ס הטכני כדי לשמש להדרכה באופן קבוע את חניכי מקצוע ממ”ס יסעור וגם מקצועות חמ”ם וחימוש מסוקים. עד אז היה אמור להגיע מסוק לשבועיים בכל קורס, אבל בפועל ברוב המקרים הקורס היה יורד לסיפוח בתל-נוף לחלק המעשי של הקורס.
לתקופה מסויימת הוא נשאר שמיש – אחת לשבועיים ביצעו הרצה על הקרקע, ואחת לחודש טיסת אוורור.חלק מהחניכים זכו אפילו לטוס בטיסת אוורור כזו.
בשלב מסויים מכלולים מסויימים הוחלפו בפסולים או פגי תוקף – מנועים, ראשי רוטור, להבים, גלגלים וכד’ , והמסוק יצא משמישות.
לבסוף, עם קליטת יסעור מס’ 983 בטכני להדרכה, הועבר חזרה לבסיס תל נוף והוצב במתחם יח’ 669, לאימון הלוחמים בכניסה וביציאה ממסוק יסעור.