אחד הראשונים: ארנה פאגר ז”ל

תודתנו לג’ורג’ קונץ על עזרתו בהכנת הכתבה

לאחר הקמתו, היה בחיל האויר מחסור חמור באנשי צוות אויר והללו גויסו בחוץ לארץ. הם היו ותיקי מלחמת העולם השניה , טייסי קרב, טייסי מפציצים ותובלה, אלחוטאי אויר, מקלעני אויר ונווטים.

רובם הגיעו כמתנדבים והאחרים גויסו כמקצוענים. בתקופת מלחמת העצמאות, 70% מאנשי צוות האויר בחיל האויר הצעיר היו אנשי מח”ל (מגויסי חוץ לארץ) והם אלו שתרמו לבניית כוחו של החיל.

מארצות הברית הגיעו מאה ושישים אנשי צ”א, מדרום אפריקה שישים ושלושה, מקנדה ארבעים ואחד, מבריטניה ארבעים ושלושה, משוודיה שמונה עשר, מהולנד שבעה, מצרפת ארבעה, ממזרח אירופה שנים עשר, ומארצות אחרות שבעה.

ארנה פאגר היה אחד מראשוני אנשי צוות האויר משוודיה שגויסו ע”י אולף כריסטיאנסן בסוף מאי/ תחילת יוני 1948 ושהטיסו בחיל האויר במסגרת המח”ל, מטוסי C-46 במבצע “בלק”.

כדי להבריח את המטוסים מסוג זה שנרכשו בארה”ב, שקיימה בשנת 1948 אמברגו על משלוחי ציוד צבאי למזרח התיכון הבוער, הוקמה בפנמה חברת תעופה בשם LAPSA , המטוסים נרשמו על שמה וכך הוטסו מארה”ב והגיעו לשדה זאטץ’ בצ’כוסלובקיה, שם צורפו ל-לת”א (להק תובלה אוירי” של חיל האויר ), ומשם העבירו ארצה מטעני נשק, תחמושת ואף מטוסי מסרשמיט מפורקים, בטיסות מבצע “בלק”.



פאגר, שהיה נווט/אלחוטאי בהכשרתו, טס את טיסתו הראשונה במבצע “בלק” ב-16 ביוני 1948 במטוס C-46 בעל רישום פנמי RX-135 , ואת טיסתו האחרונה במבצע זה ב-2 בספטמבר באותו מטוס.

הוא חזר לשוודיה עם תום חוזהו בספטמבר, אבל נטל חלק בהעברת מטוס דקוטה ברישום אמריקאי NC63186 משאנון שבאירלנד לעקרון דרך אדאצ’יו שבקורסיקה, בין 24 ל-28 בדצמבר 1948. הקברניט היה האל אורבך. מטוס זה קיבל עם הגיעו את מספר הזנב 1407.

בסוף מאי 49 חתם פאגר חוזה חדש וטס במסגרת טייסת 103 עד 31 באוקטובר 1949. טיסתו הראשונה בטייסת 103 היתה על מטוס C-46 מס’ 1709 ב-17 ביוני 1949 וטיסתו האחרונה בטייסת היתה על מטוס דקוטה 1403 ב-27 באוקטובר 1949. בתקופה זו היה חלק מהצוות שביצע טיסת ניסוי במפציץ B-17 מס’ 1602 מעקרון ב-31 ביולי 1949.

בין 1 בנובמבר 1949 לבין 31 באוגוסט 1950 הועסק באל על כנווט במטוס C-46 4X-ACT בטיסות לאילת למען חברת “אילתה” (שהפכה בספטמבר 1950 לחברת “ארקיע”). בנוסף, טס באותה תקופה במטוס C-46 מס’ 1709 ב-2 טיסות לאילת ב-23 במאי 1950, כנראה מטוס שהועבר מחיל האויר לחברת “אילתה”.

באל על טס במטוסי DC-4 בעלי רישום 4X-ACC,4X-ACD וכן במטוס DC-4 בעל רישום אמריקאי NC90441 (שהיה באל על ברישום 4X-ACB, נמכר, והוחכר בשנת 1950), ובמטוסים דומים ברישום 4X-ADB,4X-ADC ובמטוס C-46 ברישום 4X-ACF.

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *