אלואט 06

פרטי המסוק

דגם: S.E.3130 אלואט II 

יצרן: סוד אויאסיון, צרפת

מספר יצרן: 1222/90C

אורי ירום ואורח ליד אלואט 06 (צביעה:שי פינקלמן)

תולדות המסוק 
מסוק זה יוצר בשנת 1959 וביצע את טיסת הבכורה כשהוא נושא את סימן הרישום האזרחי הצרפתי F-WIEP. הובא ארצה להפעלה ע”י חברת ארקיע-עליזה בשנת 1959, ונרשם במנהל התעופה האזרחית בתאריך 8.7.59.הוא קיבל אות קריאה 4X-BAB והופעל להטסת נוסעים משדה התעופה לוד אל בתי המלון, הטסת אח”מ ועוד. המסוק היה מצוייד בכן נחיתה גלגלי ולא עם מגלשי נחיתה. התרסק בתאונת נחיתה ושוקם.  

הועבר לח”א בתאריך 1.1.61. לאחר ששופץ וכן הנחיתה הוחלף במגלשים. הועבר לטייסת 100  בשנת 1965. בתאריך 5.7.66 בעת תרגיל ליד מטווח חלוצה הטייס טס נמוך בניגוד לכללי הטיסה מעל לקומנדקר ,ביצע תמרון שגרם לו לאבד את השליטה במסוק, פגע בקומנדקר והרג 3 אזרחים עובדי צה”ל שנסעו בו.המסוק נפגע ושוקם .

הועבר לטייסת 125 בשדה דב עם הקמתה בתחילת שנת 68. שימש בטייסת בין היתר להטסת אח”מים, לסיור, לטיווח ארטילרי, למרדפים אחרי מחבלים ולחילוץ פצועים.

תרומת אלואט 06 למד”א – כפי שסופר ע”י הפרמדיק  אריה וינטר (באדיבות אלכס אוונס-אתר טייסת 125).

הבוקר נתקלתי בעיתון ישן מלפני 40 שנה בדיוק, 22.11.70, בו מופיעה כתבה על מסוק החילוץ החדש של מד”א. בו מופיעים שני פרמדיקים חסונים מעמיסים אלונקה על מסוק האלואט.

הסיפור שהיה מאחורי הקלעים היה כרגיל סיפור התורמים היהודים האמידים מהגולה שמשתוקקים לתרום ולעשות מצווה לעם  היהודי בארץ ישראל, רצו לתרום למד”א, אבל מה כבר עולה אמבולנס? איך מוציאים מהם תרומה משמעותית למד”א?

ובכן, התורמים תרמו כרבע מיליון דולר לצורך רכישת אמבולנס מעופף למד”א (זה חשוב כשלעצמו), והוזמנו לבקר בארץ הקודש בכבוד ובהדר.

מה עושים הישראליים, מד”א? משאילים מסוק אלואט מחיל האוויר. לא נערכו אז התחשבנויות קטנוניות, זה לטובת המדינה וזהו. מדביקים על הפנל החיצוני מאחור מתחת למנוע, בריסטול לבן עם ציור מגן דוד שצוייר בטוש לורד עבה. בוחרים שני חבר’ה מהטייסת: אריה בן ארי ואריה טל , שנראים לא רע, חסונים, גבוהים, צברים לעילא ולעילא, מלבישים אותם בסרבלים לבנים כמו פרמדיקים נועזים. מפרקים את כל המושבים באלואט, מוצאים את האלונקה הכי קטנה ומנסרים אותה עוד קצת, ודוחפים פנימה, מחפשים מישהו קטן במיוחד, חובשים אותו היטב.

האורחים המכובדים בלוויית שר הבריאות דאז, ויקטור שם טוב, מנהלי מד”א ועוד ועוד. מוזמנים לשדה דב לאירוע המסירה, כי המסוק מאוד עסוק בפינוי אווירי ובטח אפשר יהיה לצפות בו בפעולה. אנחנו, ה”פרמדיקים” עם ה”פצוע” והטייס שאיני זוכר מי היה ממריאים ומתחבאים בחולות שמצפון לשדה דב )אזור סי אנד סאן( ממתינים לאישור המראה והגעה. מקבלים אישור להמריא, ה”פצוע” נשכב על האלונקה ה”פרמדיקים” נדחסים ויושבים על הרצפה מאחורי הטייס, ברחבה החנייה של המטוסים האזרחיים בשדה דב ממתינה הכבודה, אמבולנס מגיע ביללת צופרים. ההתרגשות בשיאה.


אלואט 06 בעת התצוגה לתורמי מד”א בשדה דב (אוסף אוני’ הרוורד)

לפי הסברי מנחה האירוע במגפון כל העיניים מופנות לצפון מערב, ואנחנו מגיחים בטיסה נמוכה על קו החוף פנייה אירובטית ונחיתת חטף מהירה מול הקהל ומול האמבולנס, שני ה”פרמדיקים” מזנקים וגוררים את ה”פצוע” שנראה חצי מת, מניחים אותו על האלונקה של האמבולנס שעל הרצפה, נכנסים חזרה, סוגרים דלתות וממריאים, בריחוף שלפני ההמראה אני מספיק להביט אל הקהל, מחיאות כפיים סוערות והרבה ממחטות נרטבות מעיניהן הדומעות של הנשים שבקהל.

הסתבר מאוחר יותר שהתורמים ובעיקר התורמות כל כך התרשמו משני ה”פרמדיקים” החסונים והנמרצים שנראו לדבריהם יותר כג’יימס בונדים מאשר פרמדיקים וביקשו בנחישות להיפגש איתנו. אבל פה הייתה בעיה הרי ניפול בשאלה הראשונה, איך עושים עירוי דם בטיסה? איך זה להיות פרמדיק מעופף? איך אתה מבצע החייאה? אז פשוט החביאו אותנו וזהו.

אחרית דבר, בסופו של דבר נתרמה תרומה משמעותית למד”א וזה הכי חשוב, אם גם גרמנו נחת מרובה לתורמים הרי זה משובח, ישובו ויתרמו עוד.

המסוק יצא משירות בינואר 1975 עם סגירת מערך האלואטים  בחיל האויר,ולאחר אחסנה ממושכת הועבר למוזיאון חיל האויר. מצבו הנוכחי אינו ידוע.

(צלם לא ידוע)

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x