מוסקיטו 2116

פרטי המטוס:

דגם: D.H .98   מוסקיטו F.B.Mk.VI

יצרן: דה הוילנד, בריטניה

מס’ ח”א המלכותי: RF929

תולדות המטוס:

יוצר במפעל חברת סטנדרד מוטורס לפי חוזה מס’ 1680. הופעל לאימון מבצעי בחיל האויר המלכותי מדצמבר 44 ביח’ אימון מבצעי מס’ 8 (פיקוד החופים) בבסיס פרייזרבורג ולאחר מכן ביחידה לאימון מבצעי מס’  132 בבסיס איסט פורצ’ן. הועבר לחיל האויר הצרפתי בתאריך 27 בנובמבר 47 . כשיצא משירות אוחסן תחת כיפת השמים בבסיס דיז’ון. צוות מומחי אחזקה של חיל האויר בחן את המטוס עם מטוסי מוסקיטו אחרים שממשלת צרפת  הציעה למכירה, הוא נמצא ראוי לרכש והוכשר לטיסה בבסיס ע”י צוות ישראלי שנעזר במכונאים צרפתיים, הוטס ארצה ונכנס לשירות ב-21 בפברואר 51 כמטוס הדרכה מבצעי תחת מספר זנב 2116.

המטוס אושר להורדה ממצבת חיל האויר ב-1 בפברואר 55 לאחר שהתרסק בחצור  בתאריך 29  בנובמבר 54 .

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
הראל גילוץ
הראל גילוץ
9 months ago

תאונת מוסקיטו 2116 29-11-1954
אמנון כספי מתאר: אסתר ארדיטי הוצבה בחיל האוויר ונשלחה לקורס חובשים, אותו סיימה בהצלחה ב-22 בנובמבר 1954. בליל 29 בנובמבר 1954, שבוע בלבד לאחר שהוסמכה כחובשת, מילאה תורנות לילה בבסיס חיל האוויר חצור. למרות מזג האוויר הקשה והגשום, טייסת מטוסי המוסקיטו של הבסיס, בפיקוד רב-סרן יעקב שלמון (סלומון), המריאה לאימוני לילה. זמן קצר לפני נחיתת המטוסים, נפגעה מערכת החשמל של הבסיס כתוצאה מפגעי מזג האוויר, ותאורת מסלול הנחיתה כבתה. מפקד הטייסת, רב-סרן יעקב שלמון, שלקח בעצמו חלק באימון, הפנה את המטוסים ליעד אחר, אך באותה עת, איבד שליטה במטוס אותו הטיס. שלמון ניסה לנחות על המסלול החשוך, החטיא אותו והתרסק בשדה חקלאי סמוך. המטוס החל לבעור במהירות, והתחמושת שבו החלה להתפוצץ.
צוותי החירום של הבסיס מיהרו למקום, וטוראית ארדיטי הצטרפה אליהם. לאחר ששמעה את זעקות הנווט הפצוע לעזרה, מיהרה להיכנס לתוך המטוס הבוער, אף שאנשי צוות ההצלה הורו לה להתרחק. היא איתרה את הנווט הפצוע, וחילצה אותו בכוחות עצמה למקום מבטחים – תעלה סמוכה. הנווט שלמה הרצמן, שהיה פצוע קל ובהכרה מלאה, סיפר לה שהטייס יעקב שלמון פצוע קשה ומחוסר הכרה. היא חזרה בריצה למטוס הבוער, חילצה את הטייס ממושבו, והצליחה לגלגל אותו לתעלה הבטוחה, בה שכב הנווט. כמה שניות לאחר מכן הגיעה האש למכלי הדלק, והמטוס התפוצץ. הטייס והנווט פונו לבית חולים. הנווט הרצמן נפטר באופן מפתיע מסיבוך, והטייס שלמון החלים. הרמטכ”ל, משה דיין, החליט להעניק לחובשת ארדיטי את צל”ש הרמטכ”ל על תפקודה; אסתר הייתה החיילת הראשונה בתולדות צה”ל שצוינה לשבח ושהוסב הצל”ש לעיטור המופת.

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
1
0
Would love your thoughts, please comment.x