הפלת שני מיג 21 מצריים, 7.7.1969

הפלה אחת לעודד מרום ועוד הפלה לטייסת בקרב מעל גרדקה במלחמת ההתשה

ביום 7 ביולי 69 היו עודד מרום ואבינעם קלדס מטייסת 101 בכוננות ירוט בשדה אופיר, כדי להגן על מטוסי צילום שנתיב הצילום שלהם עבר לאורך חוף ים סוף.

במהלך גיחת הצילום, אותר זוג מטוסי מיג 21 מצריים שפיטרלו באיזור. טייסי מטוסי הצילום קיבלו הוראה לצאת מהאיזור והם לקחו כיוון לשטח ישראל, וגם הטייסים המצריים חזרו לנחיתה.

ביוזמת מרום,הם הוזנקו, מרום בשחק 59 וקלדס בשחק 07, פנו לאיזור שבו היו המיגים והחלו לפטרל.

באותה תקופה נהגו מטוסי מיג שהמריאו מבסיס חיל האויר המצרי גרדקה להטריד ולתקוף את כוחות צה”ל . כשסיימו מרום וקלדס את הפטרול ופנו חזרה , המריאו מגרדקה זוג מטוסי מיג 21 .

שחק 59 שאותו הטיס עודד מרום בקרב

כתב עודד מרום לאחר הקרב:

היינו בפטרול שגרתי דרומה לשארם א שייח, ודווח לנו על זוג מיגים החגים מעל שדה התעופה גרדקה שבחוף המזרחי.

פטרלנו באיזור האי שדואן הנמצא במחצית הדרך בין ראס מוחמד שבשטחנו, לבין החוף המצרי, כששמענו על ערוץ הירוט את הוראת הבקר “למפגש”.

המיגים נעו לעברנו ופנינו מולם. המפגש הפך לרדיפה כשהמיגים משתדלים לחזור לתחומם. בהמשך הרדיפה הגענו עד מעל שדה התעופה. טסנו בגובה של כ-2,000 רגל ובמהירות גבוהה-כ-600 קשר-מחשש לאש אנטי אוירית בתחום השדה.

אני ראיתי את המיגים לראשונה.הוריתי למספר שניים להשאר לידי ולפנות לעברם. מספר שניים-טייס צעיר שזה היה לו המפגש הראשון עם מטוסי אוייב, מילא בצייתנות את ההוראות.

כשראינו שמיג אחד, כנראה מספר שניים שלהם, פונה לכיוון ההפוך,הציע מספר שניים שלי ללכת אחריו. התרתי לו.המיג שלפני ביצע שורה של טעויות שגרמו לכך שתוך שניות היתי מאחוריו, ובמהירות גבוהה מאד. הקרב הנמיך והגיע לגובה 200-300 רגל. בגלל המהירות העודפת לא נותרו לי אלא שניות מספר כדי לכוון ולפגוע. בצרור אחד הוא נפגע ונדלק כולו, כשאני חולף על פניו במהירות. היה נדמה לי שראיתי חלקים נפלטים ממנו לפני שעזבתי אותו, והוא נכנס לאדמה.

כל הקרב ארך פחות מדקה.

חשתי לעזרתו של מספר שניים שלי שהתעסק עם המיג בדיוק מעל שדה התעופה המצרי ולעיני כל הצופים על הקרקע.

עוד לפני שהספקתי להגיע למקום, שמעתי ברדיו את מספק שניים מודיע שהמיג נמצא במצב גרוע, והוא עומד לירות בו. ואכן הטייס המצרי תפעל את המיג שלו רע מאד, ובאותה שניה שמספר שניים לחץ על ההדק כדי לירות בו, נטש הטייס המצרי את מטוסו, והמיג התרסק בלהבה עצומה על הקרקע ליד השדה.ההפלה נחשבה להפלת טייסת.

שני המיגים הופלו, לפחות אחד מהטייסים צנח,ואנחנו חזרנו לנחיתה במבנה בשארם א שייח.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
ישראל
ישראל
1 year ago

לא שוכחים את דור הנפילים שעדיין הביאו תוצאות מדהימות אפילו בתותחים.
דוגמא מצויינת לכל חילות האוויר בעולם כולו.!

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
1
0
Would love your thoughts, please comment.x