לאחר כניסת סוריה למלחמת ששת הימים ביום 5 ביוני 67 בשעה 12:00, הזניק ח”א הסורי מטוסי מיג 17 לתקיפת מטרות בשטח ישראל ומטוסי מיג 21 לפיטרול באיזור דמשק.
זוג של טייסת 117 שכלל את אהוד חנקין ז”ל בשחק 42 ואת יגאל ינאי בשחק 02 , ירט מבנה של מטוסי מיג 21 דרומית לדמשק. בסערת הקרב התפזרו המטוסים וחנקין רדף אחרי מיג אל תוך סוריה בכיוון בסיס ח”א הסורי דמייר.
חנקין הגיע לטווח שיגור ושיגר טיל שפריר 1 שלא פגע, צימצם את הטווח וירה צרור מתותחיו. המיג נפגע והתפוצץ. מרסיסיו נפגע מטוס השחק וחנקין הפנה אותו לכיוון ישראל. הוא הצליח להגיע לקרבת בסיס רמת דוד וכשהגיע לשלב ההקפה לנחיתה החל מנוע האטאר לשנות סל”ד ללא שליטה. חנקין הפעיל את כיסא המפלט ונטש את המטוס בשלום.
מסוק S-58 של טייסת החרב המתהפכת שהיה בכוננות חילוץ ברמת דוד ובו עפר בן פרץ ואורון הוזנק בשעה 12:30, אסף את חנקין והשיבו לבסיס.
סיפר אהוד חנקין ז”ל:
טבילת האש הראשונה מאחורינו,רשמים, סיפורים שלא יאמנו ורגשות פנימיים מהטיסה הראשונה. אנחנו במיידי,הזנקה, מיגים תוקפים את מגידו. מעניין. פלפל מלא למגידו, עשן במקומות שונים אך לא במגידו. אין מיגים. הוראה כח מלא לטבריה, משם כיוון 090 עד קו דמשק. לפי הבקר היינו צריכים לראות 5 מיגים, אין אחד לרפואה. הפנייה שמאלה לכיוון דרום. בפניה אני מסתכל אחורה, מיג בערך 1,000 מטר מאחורי. בידונים מושלכים, פלפל מלא, תן לו לחלוף קלאסי והמיג עף קדימה. הצרה שחלף לטווח של כ-2,000 מטר לפני, והוריד אף לכיוון דמייר לבערך 2,000 רגל. סוגר עליו, ב-1,200 מטר משגר שפריר-רקיטה! טווח נסגר ל-200 מטר,פיפר על הקוקפיט, לחיצה על ההדק פגיעות נראו מיד והתפוצצות אדירה של כל המטוס. משכתי על מנת לעבור מעל ללהבה, כנראה שהזנב שלי בכל זאת נפגע. המיג אפוף הלהבות נכנס לאדמה ועשן עולה מנקודת הפגיעה. לקחנו כיוון הביתה.כח המנוע משתולל, אני מרגיש שאהיה חייב לנטוש כשהמצב יחייב. מנורת אש מבער דולקת קבוע, מעל לירדן נדלקת מנורת שמן מנוע. נוסקים ל-5,000 רגל. 7,600 סל”ד יציב במצערת מליאה, מעל הבית הסל”ד מזנקל-11,000. תמונה מעניינת כשלעצמה. המנוע משתולל. נסיון לבצע נחיתת אונס שעלה בתוהו. המנוע כבה. בפיינל למסלול 33 ובגובה 1,000 רגל-קפצתי. המטוס התרסק ליד כפר ברוך, ואני גלשתי לאיטי, תלוי תחת המצנח. לבסיס הגעתי בהליקופטר וישר למרפאה. |