פרטי המסוק:
דגם: H-34G-III
יצרן: סיקורסקי,סטראטפורד, קונקטיקט,ארה”ב
מספר יצרן: 58-1639
מספר צי: Bu.150790
תולדות המסוק:
יוצר ע”י חב’ סיקורסקי כדגם CH-34C ויועד למכירה לגרמניה. קיבל את הכינוי הגרמני H-34G.III וניתן לו גם מספר סידורי של הצי האמריקאי 790Buno.150 . מספרים כאלו ניתנו לכל המסוקים מסוג זה שנבנו עבור גרמניה.
בעקבות עסקת “רז” של ממשלת ישראל עם גרמניה, כחלק מהפיצויים ששילמה ממשלת גרמניה לעם היהודי, הועברו 24 המסוקים בעודם על האוניות בין 25.12.62 ל- 8.63 והגיעו לארץ.
האניה שבה הובל המסוק יצאה לדרך ב-27 במאי 63. עם הורדתו מהאניה בתאריך 22 ביוני 63, הועבר המסוק למוסכי ביה”ס הטכני של ח”א בחיפה, הוכשר לטיסה, טס לתל נוף ונכנס לשירות בטייסת 124 עם מספר הזנב 33. שימש לחילוץ, הובלת כוחות ולמרדפים אחרי מחבלים עד שיצא משירות לאחר קליטת מסוקי הבל 205 בטייסת, והוכנס לאחסנה.
כשיצא משירות,המסוק נמכר יחד עם מסוקים אחרים לחברת מטרופוליטן איירמוטיב האמריקאית ביולי 70. הובל לארה”ב ושם נמכר לחברת סיקורסקי. זו שיפצה והסבה את המסוק לדגם האזרחי S-58ET. בין היתר הוחלף מנוע הבוכנה הכוכבי של המסוק במנוע טורבינה דגם 3-PT6T בעל 2 חטיבות כח של חברת פראט אנד וויטני קנדה, שגם היא היתה חברה, כמו סיקורסקי, בקבוצת יונייטד טכנולוג’יס.
עם סיום השיפוץ הוקצה למסוק ב-14 בינואר 71 סימן רישום N4384S לצורך טיסות הניסוי והרישוי. סיקורסקי מכרה אותו לחברת המסוקים הברזילאית טקסי אאירו לידר והוא קיבל את סימן הרישום הברזילאי PT-HFX בתאריך 28 בפברואר 74. סימן הרישום האמריקאי בוטל בתאריך 20.11.73.
המסוק ניזוק קשות בתאונה ב-6 באוגוסט 81 ויצא משימוש.