הפלת מיג 17 מצרי מעל כברית, 5.6.1967

כחלק מגל התקיפה השני של בסיסי האויר המצריים במסגרת מבצע “מוקד” בבוקרו של ה-5 ביוני 1967,המריאה מרמת דוד בשעה 09:55 רביעית מטוסי מיסטר של טייסת 109 חמושה בפצצות, לתקיפת בסיס ח”א המצרי כברית.את מטוסי המבנה,שכונה “כותנה” הוביל מפקד הטייסת רס”ן אוהד שדמי,מספר 2 היה סגן דוד פלד,מספר 3 סרן עמי גולדשטיין (גולדי) במטוס מס’ 10 ומספר 4 סרן עוזי הוכמן.

נתיב הטיסה תוכנן בהתחשב בהגנת טילי ה-SA-2 המצריים בתעלת סואץ ועד דרומית לימת ברדאוויל.הזמ”מ תוכנן לשעה 10:30.המטוסים טסו בגובה 25,000 רגל עד ביר חסנה ומשם פנו לכיוון מערב והנמיכו עד לשרשרת ההרים המערבית של סיני,מצפון למעבר הכביש היוצא מהאגם המר לסיני.תוך כדי הטיסה הודיע הבקר למבנה על המראת זוג מטוסי מיג-17 מכברית.

כשהגיעו המטוסים למטרה,משכו ליעף הפצצה על מנת להיכנס מצפון לדרום.המסלול הראשי של הבסיס היה פגוע מתקיפות קודמות והמטוסים הטילו 6 פצצות השהייה על המסלול המקביל.בעת ההפצצה נחת מטוס מיג 17 על המסלול המקביל והסיע אל בין ההאנגרים ומטוס נוסף היה בפיינל לנחיתה ונאלץ ללכת סביב .

פלד והוכמן נכנסו ליעפי צליפה על הבסיס וביצעו שבעה יעפים.גם שדמי ביצע מספר יעפים ולעיתים נסק כדי להרתיע את המיג שחג ממעל, בעוד שגולדי צולל לצליפות וחוזר להתעסק עם המיג.

סיפר גולדי:

יצאנו בפניית 90 מעלות לשמאל לכניסה לצליפה בפניה “לאחור סוב”,תוך כדי הפניה לאחור הגיע מלמעלה המיג שהלך סביב.משכתי למעלה אליו להיכנס לקרב ומיד יריתי בו צרור די ארוך כשהוא טס כמעט אופקית ואני בא אליו ב-90 מעלות או קצת פחות ומלמטה.ראיתי מייד תוצאות של הפגיעה ומהמטוס החלו לצאת אש ועשן מתחת לגוף מאיזור הכנפיים ועד לזנב.יריתי בו עוד שני צרורות תוך הקרב והמטוס נכנס לסיחרור.הייתי בטוח שהוא נופל אך הוא יצא מהסיחרור בגובה כ-1000 רגל והמשיך לטוס.הקרב היה בין 1000-3000 רגל.ניתקתי איתו מגע בגלל כמות דלק נמוכה (900 ק”ג) והוא נשאר לחוג מעל כברית ,בוער ומוציא עשן.”

ציור המתאר את קרב האויר

מטוסי המבנה פגעו במספר ניכר של מיג 17 שחנו באיזור המסלולים וההאנגרים,וכן ירו לתוך האנגר וגרמו לשריפה גדולה.המסלול המקביל הושמד.המטוסים עזבו את המטרה מדרום לסולת טילי ה-SA-2 שהיתה מצפון מזרח לכברית, והחלו לנסוק לכיוון רמת דוד באיזור הברדאוויל.המטוסים חזרו לבסיס כבודדים בגלל כמויות הדלק המעטות שנותרו במיכליהם. הנחיתה היתה בשעה 11:10. לאחר המלחמה אושרה ההפלה לזכותו של עמי גולדשטיין וסמל ח”א המצרי צוייר על מיסטר 10.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x