הפלה ראשונה לקורנס, 11.11.1969

על קרב אויר בין קורנס למיג במלחמת ההתשה

בבוקר של ה 11 בנובמבר 1969, צוות טייסת 201 ,יורם אגמון ונווטו מנחם עיני בקורנס מספר 610 טסו כמובילים לצוות טייסת 69 אהוד חנקין ואייל אחיקר בקורנס מספר 08 בטיסה בגובה נמוך בסיור קרבי דרומית לג’בל עתקה הנמצא מערבית לעיר סואץ, על מנת לפתות את מטוסי המיג 21 המצריים, זוג של מטוסי עייט A-4H נשלחו בגובה בינוני למשימת הפצצה דרומית לעיר סואץ, במבנה עם זוג מטוסי שחק של טייסת 101.

קורנס 610 לאחר נחיתה בחצור

זוג מטוסי השחק הובל על ידי יאיר סלע בשחק 59, ועימו מנחם שרון בשחק 82. כאשר הבחינו במבנה ההפצצה מתקרב לעיר סואץ, הזניקו המצרים שני מטוסי יירוט מסוג מיג 21. טייסי השחק שברו מבנה מזוג הסקייהוקים ומיד הפילו שניים מהמיגים, כאשר סלע הפיל את ההפלה השביעית של מיראז’ 59. אגמון וחנקין לא קיבלו הוראה מהבקר להצטרף למטוסי השחק בקרב נגד ארבעת מטוסי המיג, כך שאגמון נטל יוזמה והצטרף לקרב.

המטוס המפיל. קורנס 08

סיפר אגמון:

“טסנו בגובה נמוך בשטח מצרי דרומית לג’בל עתקה. שמענו שמטוסי השחק הוכוונו אל המיגים, אך הבקר לא הורה לנו להצטרף. החלטתי ליטול את היוזמה והתקדמתי לכיוון העיר סואץ בתצורת גילוי מכ”מ. לפתע הבחנתי בהבזק שחזר ממיכל דלק נתיק שסימן לי היכן מתרחש הקרב. חנקין לשמאלי ושום דבר במכ”מ. האינטואיציה שלי אמרה לי לשבור ימינה, ושיש זוג מטוסי מיג שמתכוננים לירות בנו. הופעתי מאחורי המיג הראשון ולחצתי על ההדק… שום דבר לא קרה. לחצתי שוב ושוב לא קרה כלום. זזתי הצידה כדי לאפשר לחנקין לירות במיג וראיתי את טיל ה AIM-9B sidewinder משוגר ממטוסו ממרחק 1500 מטרים ופוגע בכנף הימנית של המיג-21, שולח אותו בסחרור אל הקרקע למטה.

שברנו כדי להתרחק מהמיג שהופל, וצללנו לכיוון המיג 21 השני. נכנסתי לקרב אוויר הדוק בטווח קצר בתמרון גבוה עם הטייס המצרי. המיג הרים את האף ואני נשארתי מאחוריו כאשר כל הזמן אנו מבצעים תנועות מספריים . מצב הדלק שלי ירד למצב בינגו כך שניתקתי מגע, וכך גם המיג. טיסתי במהירות 800 קשר ותפסתי שזו הפעם הראשונה בה טסתי במהירות גבוהה כל כך עם נתיק גחון עדיין מחובר. חזרתי למבנה עם חנקין וכאשר הבטתי בזנב שלו ראיתי שהוא מטיס את קורנס 08 שהיה הראשון שבו חיברו את הדק התותח של הג’ויסטיק לשיגור טילים (במקום לחבר אותם להדק שחרור הפצצות). עד שהצטרפתי למבנה עם חנקין הייתי בטוח שאני זה שמטיס את קורנס 08 ורק אז הבנתי למה לא הצלחתי לשגר את הטילים. באופן זה הפסדתי את ההזדמנות להפיל הפלה ראשונה עם הקורנס ולא חזרתי על ההפלה הראשונה שהשגתי עם השחק שלוש עשרה שנה קודם לכן”.

זו היתה ההפלה הראשונה של מטוס הקורנס בחיל האויר.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x