כפיר 742

פרטי המטוס:

דגם: C-1 גדרות/F-21A

יצרן: התעשיה האוירית, ישראל

מספר יצרן: 35

באדיבות רענן וייס

תולדות המטוס:

המטוס נקלט בטייסת 13 ולאחר מכן הועבר לטייסת 109. תוך כדי שירות בטייסת הועבר לליין שינויים שנפתח במוסך כפיר בטייסת התחזוקה ברמת דוד,שם בוצעו בו שינוי גדרות ושינוי מוץ נורים והוחזר לטייסת. לאחר שהחלו להיקלט בטייסת מטוסי הכפיר C-2 הועבר לטייסת 254.

בעקבות החלטת מפקדת הצי וחיל הנחתים האמריקאי לשדרג את יכולות טייסות ביום האוייב שלו (Agressor) הועברה פנייה לממשלת ישראל להחכרת מטוסי כפיר לשימוש הצי והמרינס כדי לדמות מטוסי מיג 21, עד לקבלת מטוסי F-16N שהוזמנו בחברת ג’נרל דיינמיקס. ממשלת ישראל נענתה בחיוב לבקשה.

בעקבות זאת הועברו לשיפוץ בתעשיה האוירית מטוסי טייסת מרכז המדינה . המטוס הועבר  באפריל 85 לטייסת VF-43 של חיל הים האמריקאי בבסיס אושאנה תחת הכינוי האמריקאי F-21A, קיבל שם את מספר הצי Bu.163306,את המספר הסידורי  999742 ,נשא את הקוד “12” על חרטומו ושימש לאימון טייסי הצי כמטוס ביום אוייב.

חסר מאפיין alt לתמונה הזו; שם הקובץ הוא F-21-4ms.jpg

מספר נתן סגל, שניהל את פרוייקט החכרת הכפירים מטעם התעשיה האוירית:

זה המטוס היחיד שעבר תאונה רצינית בשירות הצי: המטוס הגיע ב-11 בנובמבר 87 במבנה של 4 מטוסים ,כמספר 4 , לביצוע נחיתה בשדה KEY WEST בפלורידה. ראות גרועה ביותר (בפיינל ,הטייס לא ראה את הקצה הרחוק של המסלול בגלל גשם חזק שירד באותו זמן). לפי נוהלי הצי והחלטת המוביל , מספר 4 נוחת ראשון ! לטייס היו מספר שעות טיסה ספורות על הכפיר לאחר שחזר ימים מספר לפני האירוע מקורס העברה בח”א בארץ. לאחר הנגיעה במסלול הרטוב ,עם ראות מצומצמת וללא ניסיון על הכפיר, הוא נזרק ללא שליטה לצד המסלול , לתוך האגם המלוח .מה שעצר את המטוס משקיעה טוטלית , היו שיחי המנגרובים שצמחו בצידי המסלול ובתוך המים הקרובים למסלול .

המטוס עצר סופית לאחר ששבר את כן נסע הקדמי וב-180 מעלות לכיוון הנחיתה המקורי. הטייס יצא מבולבל אבל ללא פגע (חוץ מהגאווה המקצועית).יתר המטוסים “הלכו סביב ” ונחתו בבסיס של חא”א. המטוס נשאר במים המלוחים עוד כ-24 שעות עד שהביאו מנוף ימי . בבסיס המבצעי ביותר של הצי (– 80 מייל מקובה) לא היה מנוף חילוץ שמיש !

כפיר 12 הוחזר מפורק (גוף ,כנפיים, מנוע) לבסיס הבית של הטייסת באושאנה שבווירג’יניה ביץ’ , ומאוחר יותר הוחזר לארץ . הצי שילם פיצויים, אבל למרות השקעה רבה בניסיון לנקות את השיתוך ולשפץ את המטוס , לא ניתן היה להחזירו לטיסה. # 12 הינו הכפיר היחידי שניסה (ללא הצלחה) להיות צוללת!!!

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x