דקוטה 006

פרטי המטוס

דגם: C-47B-30-DK דקוטה

יצרן: דגלס, ארה”ב

מספר יצרן: 16301/33049

מספר חא”א: 44-76717



תולדות המטוס

 מטוס זה יוצר במפעל אוקלהומה סיטי של חברת דגלס.סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב בתאריך 9.4.45. הועבר למחרת לידי ח”א המלכותי הבריטי במונטראול וקיבל מספר סידורי KN512.הוטס לבריטניה והוצב ב-21.4.45 בטייסת 24. הועבר לטייסת 525 ולטייסת 238.

דקוטה KN512 בשירות ח”א המלכותי (IWM)

ב-6.5.49 הועבר ליח’ אחזקה מס.12 והוחזר לטייסת 30. הועבר לח”א הבלגי ב-5.1.50 והוטס לשם ב-25.1.50. הוצב בטייסת 20 בכנף מס.15 של ח”א הבלגי עם מספר סידורי K-29 ואות הקריאה OT-CNP.

בשירות ח”א הבלגי

הוחזר למפקדת הכוחות האמריקאיים באירופה ב-25.9.52 ובאותו יום הועבר לח”א הצרפתי שנתן לו את המספר הסידורי 476717. הועבר להודו סין בטיסה שנמשכה בין ה-16 ל-27 באוקטובר 52 ונקלט בטייסת GT.2/62 “פרנץ’ קומטה” בבסיס באץ’ מאי .המטוס הופעל ע”י הטייסת תחת אות קריאה FRANG.

בינואר 53 הוחזר המטוס לצרפת והוצב בטייסת GT.3/61 (אות קריאה FRAQA),וב-2.2.54 הועבר לטייסת GT.1/62 “אלג’רי” שהיתה מוצבת באלג’יריה (אות קריאה FRAXS וקוד זנב o62-XS).בתאריך 25.5.55 הועבר למרכז להדרכת צוותי תובלה CIET-340 בטולוז,וב-23.3.56 הועבר לטייסת GT.4/61 (אות קריאה FRAZH).בתאריך 22.11.56 הועבר לטייסת GT.2/61 “מיין” באורלאנס (אות קריאה FRAOW),וב-1.12.56 הועבר לטייסת GT.2/64 “אנג’ו” בבסיס גיאלאם (אות הקריאה הקודם שונה בתאריך 17.5.57 והוסף קוד זנב o64-OL).

ב-14 באוקטובר 57 המטוס הועבר לשאטודון לאחסנה ביח’ EAA-601 ושהה שם עד ל-17.3.58 עת הועבר לטייסת GT.1/64 “בראן” בבסיס טאן סון נהוט בויאטנם.(אות קריאה FRAKC קוד זנב o64-KC).בתאריך 22.4.60 הוטס למרוקו לביה”ס לטיסה BE.707 במרקש (אות קריאה FTEYL קוד זנב YL),וב-27.7.61 הועבר לביה”ס לטיסה BE.709 בקונאק בצרפת.ב-26.2.62 הועבר לאחסנה בשאטודון וב-18.7.62 הועבר לטייסת הקישור GLA.49 בבראזאוויל שבקונגו.

הועבר לאחסנה בשאטודון ב-26.6.65 וב-6.1.66 הועבר לביה”ס לטיסה BE.701 בסאלון דה פרובאנס ושוב חזר לאחסנה בשאטודון ב-3.3.66.

נמכר לישראל והגיע ארצה בתאריך 13.4.67.הוכנס לתעשיה האוירית לשיפוץ והתקנות והגיע לח”א ב-1.1.68 הוטס במסגרת גף דקוטה של טייסת 120 ולאחר מכן בטייסת 122. בין היתר שימש בשנות ה-70 לאימון חניכי מגמת נווטים של ביה”ס לטיסה.

המטוס הודמם בתאריך 17.8.94 ואוחסן בנתב”ג כשבספריו רשומות 15,982 שעות טיסה ו-5,495 נחיתות. הוצע למכירה ע”י סיב”ט ולבסוף נמכר לחברת Global Industries ונרשם על שמה במנהל התעופה הפדרלי בתאריך 27.8.99 תחת אות הקריאה N15SJ. הוטס לארה”ב עם נחיתת בינים במלטה בתאריך 22.8.00.

בנחיתת בינים במלטה בדרך לארה”ב

נמכר לחברת איירו סרוויסס ששיפצה אותו ולאחר מכן נמכר ב-3.10.01 למוזיאון American Airpower Museum בש”ת פארמינגדייל בניו יורק המטיס אותו בתצוגות אויריות כשהוא צבוע בקוד המקורי D8-Z

שתפו את המאמר

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on print

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

גלילה למעלה