פרטי המטוס
דגם: A-4E סקייהוק
יצרן: דגלס, ארה”ב
מספר יצרן: 13485
מספר צי: 152097
תאריך יצור: 23.3.66
תולדות המטוס
הופעל כמטוס תקיפה בצי האמריקאי. נקלט בטייסת VA-83 “ראמפייג’רס” בבסיס ססיל פילד ב-13 באפריל 1966 ושם נשא את קוד הזנב “AJ” ואת קוד החרטום “302”.הטייסת פעלה בתקופה זו מסיפון נושאת המטוסים שנגרי לה בגזרת ים התיכון במסגרת כנף האויר CVW-8 . ב-26 באוקטובר 1967 הועבר לטייסת VA-56 “צ’מפיונס” שהיתה מוצבת על נושאת המטוסים אנטרפרייז במסגרת כנף האויר CVW-7 בגזרת ויאטנם שם נשא את קוד הזנב “NF” וב- 2 באוגוסט 1968 הועבר לטייסת המילואים VA-776 “גולדן איגלס” בבסיס הצי לוס אלאמיטוס בקליפורניה.
ב-25 בספטמבר 1968 הועבר לטייסת VA-125 “ראף ריידרס” בבסיס לימור בקליפורניה ולאחר מכן לטייסת חיל הנחתים VMA-331 “במבלביז” בבסיס ביופורט במדינת דרום קרולינה בה הוצב ב-23.6.1970 ,הוא נשא שם את קוד הזנב “AG” ואת קוד החרטום “306”, והוצב בבסיסי אויר אמריקאיים בדרום ויאטנאם. לאחר שהטייסת עברה להפעיל מטוסי סקייהוק מדגם A-4M הועבר לטייסת הצי VA-45 “בלקבירדס” בבסיס הצי ססיל פילד שבפלורידה, אליה הגיע בתאריך 11.4.1972, ונשא שם את קוד הזנב “AU” ואת קוד החרטום “601”.המטוס נכלל בגף של הטייסת שעלה על נושאת המטוסים אינטרפיד.
ב-14.6.1973 הועבר לטייסת המעורבת VC-2 “בלו פלקונס” בבסיס הצי אושאנה, ב-16.10.73 הועבר לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפנסקולה שבפלורידה, וב-18 באוקטובר הועבר לבסיס הצי בנורפולק שבוירג’יניה.
המטוס הועבר ארצה בטיסה. נחת בתל נוף ב-24 באוקטובר 1973 ונקלט בטייסת 115, נגרע ממצבת מטוסי הצי ב-30 באוקטובר 1973.לאחר מכן הופעל בטייסת 110, טייסת 140 וטייסת 102 שם שימש לאימון פרחי טייס במגמת “מתקדם קרב” שבביה”ס לטיסה.
לאחר שיצא משירות הועבר בטיסה בינואר 1984 לתעשיה האוירית לשיפוץ לקראת מכירה לארגנטינה בעיסקה שנקראה “זיזית”.לאחרי השיפוץ נצבע באפור, שומר פנימית וחיצונית באפריל 1984, ואף הוצאה ניירת טכנית בספרדית והוקצה לו מס’ זנב ארגנטינאי o3-A-312. לאחר שעסקת מכירת המטוסים לא יצאה לפועל, אוחסן בתע”א.השימור החיצוני (קוקון) הוסר באפריל 1988. המטוס נבדק,הורץ ושומר מחדש. לאחר זמן הועבר לבסיס עובדה לאחסנה ולאחר מכן למוזיאון חיל האויר,שם הוא נמצא מאז באחסנה.
מרתק היסטוריה מפוארת של חיל מפואר רציתי לדעת אם אפשר את שמותיהם של מבנה וילנסקי
הי זהר.
חפש באתר מאמר בשם “הפלת עיט 218”