פרטי המטוס:
דגם: P-51K-15-NT מוסטנג
יצרן: נורת’ אמריקן, ארה”ב
מספר יצרן: 111-36126
מספר ח”א האמריקאי: 44-12843

תולדות המטוס:
התקבל מסוכנות המחקר ההיסטורי של חיל האויר האמריקאי (AFHRA):
יוצר במפעל נורת’ אמריקן בדאלאס שבטקסס.סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב בתאריך 14 במרץ 45. הועבר לאירופה והוטס בטייסות של ח”א ה-8 של צבא ארה”ב (גזרת אירופה).הוסב למטוס צילום דגם F-6K. עם תום מלחמת העולם השניה הוחזר לארה”ב ב-27 באוגוסט 45 ואוחסן בניוארק שבניו ג’רסי.לאחר מכן הועבר לאחסנה ביחידת בתחזוקה ה-4160 שבבסיס הובס במדינת ניו מכסיקו.
הוכרז כעודפים והועבר ב-16 באוגוסט 46 להדרכה במגמת התעופה של אוניברסיטת אורגון.
כותב לנו ההיסטוריון ג’ורג’ קונץ (George Kuntz):
מטוס 44-12843 היה חלק ממנת יצור של 43 מטוסים מדגם F-6K (44-12810/44-12852) שיוצרה בין פברואר למרץ 45.רוב המטוסים הללו מעולם לא עזב את גבולות ארה”ב למרות שיועד להישלח במלחה”ע השניה לחזית אירופה (לחיל האויר השמיני של צבא ארה”ב) ולחזית האוקינוס השקט (סין, בורמה,הודו). ידוע על מטוסים מעטים מדגם זה שפעלו בחזית האוקינוס השקט,ומעטים שפעלו באירופה כחלק מחיל האויר השמיני.רובם נשארו באחסנה באתרים בחוף המזרחי והמערבי של ארה”ב. בסיס האחזקה בניוארק היה אחד מרבים בחוף המזרחי ששימשו לאחסנת מטוסים שהיו מיועדים להישלח לחזית האירופית. מה שנכתב “הוחזר לארה”ב בתאריך 27.8.45 ” היה כמעט בבירור רק רישום על הנייר כשהאחריות על המטוס עברה מח”א השמיני ליחידה מקומית בארה”ב.דבר זה נעשה לגבי פריטים רבים שחיכו בארה”ב למשלוחם לחזיתות השונות, ולצרכים משרדיים. מטוסים רבים מדגם זה שיועדו לחזית האירופית נשלחו מיחידת האחסנה בניוארק ליחידת ה-4160 בבסיס הובס בניו מקסיקו להמשך אחסנתם.בתחילת 1946 הוחלט להיפטר מכמה מהם ע”י מכירתם לשוק האזרחי (ושם הפכו למטוסי מירוץ),או ע”י תרומתם לקולג’ים ולאוניברסיטאות,כולם ללא פריטי החימוש.ממה שהבנתי, כל המטוסים הללו היו עדיין ארוזים בארגזי אחסנה,ולא כל המקבלים אכן קיבלו אותם או הוציאו אותם מהארגזים, ולאחר זמן מה מכרו אותם לשוק האזרחי.ידוע שכמה מהם הופיעו בשוק בשנים 1947/1948 כמטוסי מירוץ. כשידיד טוב שלי שאל באוניברסיטת מדינת אורגון על המטוס,הם לא ידעו על מה הוא מדבר.ובקיצור-הדיעה הכללית היא שלמטוס 44-12843 לא היתה היסטוריה כל שהיא וכנראה נרכש ע”י אל שווימר כשהוא עדיין בארגז. ואם המטוס באמת הגיע לח”א השמיני באירופה במרץ 45,ואם נכנס לשירות,היה צריך להיות מופעל ע”י הטייסת ה-13 או ה-14 של כנף הסיור/צילום ה-325 אולם מסמכים שנחקרו אודות כנף זו לא מזכירים את המטוס. וגם:מאד נדיר שמטוסי מוסטנג צילום שהוטסו בחזית האירופית הוחזרו לארה”ב.רובם הועברו לחילות אויר אירופיים לאחר המלחמה (שוויץ,איטליה ושוודיה), רוב אלו ששרדו-נגרטו.” |
המטוס הגיע לחיל האויר ביוני 54 והוטס ע”י טייסת 116.כשנסגרה הטייסת והמוסטנגים הועברו למכון הבדק בלוד לאחסנה ומכירה, נשאר מטוס זה בבסיס תל נוף והועמד על כן ליד משרדי הטייסת.
כשעברה טייסת 116 לבסיס נבטים בשנת 86 הועבר גם המטוס לשם והועמד כאנדרטה.הועבר למוזיאון חיל האויר בשנת 91 והועמד למשך שנים רבות ב”פנים” שמאחורי המוזיאון. באחד הנסיונות להעבירו ממקום למקום נשבר זנבו.
בסוף המאה הקודמת החל נגד ממח’ המבנה של המוזיאון לשפץ את המטוס, הצבע קולף ממנו,הגוף הופרד מהכנפיים, והזנב חובר בחזרה לגוף. בשלב זה הנגד סיים את שירות הקבע שלו והמטוס עמד עוד כמה שנים בסככת “אשדות יעקב” במוזיאון עד שחברת אל על הסכימה לשפץ אותו בהתנדבות כתרומה למוזיאון.
המטוס הועבר למוסך אל על שם הוקצה לו מקום, וצוות מכונאים ותיקים של החברה בראשות ראש אגף אחזקת המטוסים בחברה דב שפיגלמן, שיקמו אותו בעבודת נמלים ועם סיום הפרוייקט הוחזר למוזיאון בדצמבר 2014 ע”י תובלה של גף חילוץ מטוסים של יחידת האחזקה האוירית, והועמד על כן.