נורסמן ב. 0801/52

פרטי המטוס:

דגם: UC-64A נורסמן

יצרן: נורדואין, קנדה

מספר יצרן: 611

מס’ חא”א: 44-70346

תולדות המטוס:

נשלח   לזרוע האווירית של צבא ארה”ב  בתאריך 17.8.44. הוטס לניוארק שבמדינת ניו ג’רסי, לשם הגיע ב-23 באוגוסט , הועבר לנמל, פורק ונארז לתובלה בדרך הים ועזב את  ארה”ב בתאריך    9.10.44    להצבה בח”א   השמיני באירופה. לאחר שהסתיימה מלחמת העולם השנייה הוכרז ב-30 באפריל 47 כעודפים  ואוחסן בבסיס ח”א האמריקאי  אוברפאפנהופן  שליד מינכן בגרמניה, והועבר רישומית  לרשות הוועדה למכירת נכסי המלחמה.

בינואר 1948 , רכש קולונל בדימוס של צבא ארה”ב בשם דייויד מ. מילר, מעודפי ח”א של ארה”ב בגרמניה, 50 מטוסים מדגם UC-64A שהיו  כאמור מאוחסנים בבסיס חא”א אוברפאפנהופן , והיו במצב טכני מעולה למרות שלא הוטסו שלוש  שנים ונזקקו לשיפוץ כדי להשמישם למצב טיסה.

בהיותו קצין צבא שזה עתה פרש מהשירות, היה מילר מנוע ע”י חוקי ארה”ב לסחור במטוסים אלה בשוק האזרחי, ולכן חוזי רכישה ומכירה מחדש אורגנו ע”י ידיד טוב שלו, אזרח שוויצרי שחי במדריד בשם ויקטור אוסוואלד שהיה מעורב מאד בלמצוא קונים פוטנציאליים למטוסים. כדי לעשות את המטוסים יותר אטרקטיביים למפעילים אזרחיים, מילר חתם חוזה עם חברת התעופה הלאומית ההולנדית KLM לשם ביצוע שיפוצים למטוסים במרכז האחזקה של החברה בש”ת סחיפהול שבאמסטרדם. הוסכם שהמטוסים יועברו מאוברפאפנהופן לפרנקפורט, משם לטוסו לה נובל בצרפת ומשם לאמסטרדם ושם, בתוספת לשיפוץ, תרכיב KLM מיכלי דלק נוספים לטיסות העברה. מטוס מספר חא”א  44-70346  קיבל את הרישום האזרחי האמריקאי  NC74133.

החוזה לרכישת 20 מטוסים עבור ח”א הישראלי נחתם בתאריך 31 במרץ, והמחיר עמד על 12,500 דולר למטוס. מילר התבקש ע”י הישראלים להשיג רישוי אזרחי ממנהל התעופה האזרחית בארה”ב לכל המטוסים שנרכשו.

את קורות כל מטוסי הנורסמן בחיל האויר הישראלי אפשר לקרוא במאמר “מטוסי הנורסמן בחיל האויר” מאת נעם הרטוך, ובמאמר “סיפורו של גף 35 בהגנה על סדום” מאת בני גשור, באתר זה.

המטוס המריא משדה אורבה  ב-2 במאי 48 כשמטיסים  אותו לו לנארט ז”ל ומילטון רובנפלד, הם עשו דרכם לעיר בארי באיטליה, שם נשארו ללינה משם המשיכו לברינדיזי וגם שם נחו בלילה ומשם המריאו וטסו ישירות ארצה במשך 11 שעות, והגיעו לשדה דב. בהגיעם לשם, עקב בעיות תקשורת לא חיכו להם והם נאלצו לחוג באויר עד שהודלקו אורות המסלול. הם צורפו לטייסת א’ בשדה דב ולמחרת כבר  הטיס המטוס  אספקה לגוש עציון.

המטוס ניזוק בתאונה בהרצליה ב-15 ביולי  1948. הועבר לב.א.א. 22 בעקרון לתיקון .תוקן וחזר לשירות .

ב-11 באוגוסט 48 ניתן למטוס מספר הזנב ב.52 ע”י מחלקת האחזקה שבגף ההנדסה במפקדת חיל האויר.באותו חודש אורגנו מטוסי הנורסמן בגף 35 שפעל מבסיס עקרון  (כיום תל נוף).על  הפעלת המטוסים  בגף 35 ניתן לקרוא במאמר “סיפורו של גף 35 בהגנה על סדום” מאת בני גשור באתר זה.

בדו”ח שמישות מה-27 בספטמבר 48 הופיע המטוס כשמיש,  אך בדו”ח מ-30 לספטמבר לא הופיע כיוון שהיה לאחר תאונת נחיתה. ולבסוף התרסק בסדום 30.9.48 בזמן נחיתה עקב מטען עודף.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x