S-58 מס’ 21

תולדותיו של מסוק S-58

פרטי המסוק:

דגם: H-34G-III

יצרן: סיקורסקי,סטראטפורד, קונקטיקט,ארה”ב

מספר יצרן: 58-1551

מספר צי: Bu.150758

בעת חילוץ משיטפון בנחל שקמה (צילום: מרדכי שיפמן, אתר סיפור מקומי-יד מרדכי)

תולדות המסוק:

יוצר ע”י חב’ סיקורסקי כדגם CH-34C ויועד למכירה לגרמניה. קיבל את הכינוי הגרמני H-34G.III וניתן לו גם מספר סידורי של הצי האמריקאי Buno.150758 . מספרים כאלו ניתנו לכל המסוקים מסוג זה שנבנו עבור גרמניה.

בעקבות עסקת “רז” של ממשלת ישראל עם גרמניה, כחלק מהפיצויים ששילמה ממשלת גרמניה לעם היהודי, הועברו 24 המסוקים בעודם על האניות בין 25.12.62 ל- 8.63 והגיעו לארץ.

האניה שבה הובל המסוק יצאה לדרך ב-21 בנובמבר 1962. עם הורדתו מהאניה בנמל הקישון בתאריך 24 בדצמבר 1962, הועבר המסוק למוסכי ביה”ס הטכני של ח”א בחיפה, הוכשר לטיסה, טס לתל נוף ונכנס לשירות בטייסת 124 עם מספר הזנב 21. שימש לחילוץ, הובלת כוחות ולמרדפים אחרי מחבלים. ניזוק בתאונה ב-15 ביולי 1967, תוקן וחזר לטייסת.

המסוק יצא משימוש כשנסגר מערך מסוקי ה-S-58 בחיל האויר ב-6 באוקטובר 1968. הוכנס לאחסנה בתל נוף ולבסוף נמכר דרך חברת מטרופוליטן איירמוטיב לחברת אורלנדו הליקופטר איירוויז ששיפצה ואיזרחה אותו לדגם S-58E. לצורך טיסות הניסוי והרישוי קיבל את סימן הרישום האמריקאי N4388S בינואר 1971.

בחברת מידווסט הליקופטרס

נמכר לחברת המסוקים מידווסט הליקופטר איירווייז מהעיר הינסדייל שבמדינת אילינוי. המסוק נחת נחיתת אונס והתהפך בשיקאגו עקב אובדן חלקי של כוח המנוע, בתאריך 2 במרץ 1980 בשעה 07:50. הסיבה לתקלה היתה לפי דו”ח החקירה-דיאפרגמה בקרבורטור נקרעה וכתוצאה מכך נוצרה זרימת דלק גבוהה למנוע. עקב הנזק החמור שספג בתאונה הוחלט שלא לשפצו והוא יצא משירות.

הרישום האמריקאי בוטל רק ב-30 ביולי 2007.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x