קליטת מסוקי היסעור בחיל האויר

עריכה: אבינעם מיסניקוב
לאחר אישור הצנזורה

הצוות לקליטת מסוקי היסעור בבסיס תל נוף   נבחר ע”י מפקד הבסיס אל”מ שמואל שפר (שטופר) ביחד עם מפקדי טייסות המסוקים ומפקד טייסת התחזוקה. בקבוצה הראשונה שיצאה להשתלמות היו אנשי דרגי התחזוקה ב’ ו-ד’ שהכשרתם ארוכה, בהם היה עתיר החמ”מניק הבכיר.

אחריהם יצאו המכונאים המוטסים, שהבכיר ביניהם היה שמואל רחמני שמונה לאחר שובו לתפקיד מ.ע. אחזקה , ואיתו היו רן ארז (זנדברג), בני אברון, בורקה  ועמנואל. הקצין הטכני אשר אתרוג הצטרף רק כשבנו ארצה. ארבעת הטייסים היו  דגן, מטס, טרון ואנוכי.

בביה”ס של סיקורסקי :משמאל בשורה הראשונה: מדריך אמריקאי, עמנואל דותן,נחמיה דגן, שמואל רחמני,יוסי טרון, בני אברון,
ומדריך אמריקאי. מאחור משמאל לימין זאב מטס, עופר בן פרץ, רני ארז, ברוך (בורקה ) בר שלום ז”ל (באדיבות עופר בר שלום)

יצאנו ב-2/5/69 בתקופה בה נקלט והופעל הג’מבו של אל על. באותה תקופה היו בארה”ב גם צוותי קליטת הקורנס. התמקמנו בניו הייבן שבמדינת קונטיקט, שם היה ממוקם המפעל הישן של סיקורסקי בסטרטפורד שבו פעל בית הספר של חברת סיקורסקי. יוסי טרון ואני למדנו קודם לכן בערבים בבתינו שבשיכון המשפחות  את מבנה המטוס ומערכותיו בעזרת החומר שהביא צוות הבדיקה של ח”א שביקר במפעל כשנה קודם לכן. כשנחתנו בארה”ב, כבר הכרנו את המסוק המורכב מאוד לעומק.

בביה”ס של סיקורסקי:בורקה בר שלום ז”ל ליד מסוק הנחתים ששימש להדרכה
(באדיבות עופר בר שלום)

אני, כבעל רקע במסוקים חד מנועיים בלבד, ביצעתי טרם היציאה הסבה למסוק הסופר פרלון. בסיקורסקי למדנו לימודים עיוניים מספר שבועות, אחריהם טסנו עם טייסי הניסוי והמבחן של המפעל על מסוק של חיל הנחתים האמריקאי. היו לנו מספר פגישות עם המהנדס הראשי של המסוק לצרכי בירורים שונים ומענה של שאלות ששאלנו ומדריכי בית הספר לא ידעו לענות עליהן. לסיום ההסבה טסנו לבסיס אויריית חיל הנחתים קואנטיקו שבמדינת וירג’יניה, לביצוע מספר גיחות בשטחים המתאימים לאימוני מסוק, במקום רק על מסלולים.

נחמיה דגן (במרכז) לאחר טיסת ניסוי ביסעור שהיה מיועד לחיל האויר.בורקה בר שלום מימין, זאב מטס רביעי משמאל (באדיבות עופר בר שלום)

בהמשך התארחנו כצופים כשבוע ימים בטייסת מבצעית HMH-461 בבסיס הנחתים ניו ריבר שבמדינת צפון קרוליינה, במטרה להכיר את ניסיון הנחתים בהפעלת המסוקים בוייטנאם. אח”כ התארחנו במרכז התעופה של הצבא בפורט ראקר שבמדינת אלבמה, גם שם במטרה להתחכך עם יוצאי וייטנאם וללמוד מניסיונם. לאחר מכן מטס ודגן המשיכו לבסיס חיל האויר האמריקאי  אגלין שבמדינת פלורידה כדי להכיר את עבודתם בחילוץ טייסים בעומק. כאן הסתיימה ההשתלמות בחו”ל, ומכונאים מוטסים (כמו בורקה בר שלום ז”ל) נשארו בארה”ב בכדי ללוות באניה את שני המסוקים הראשונים בהפלגה ארצה, מסוקים שקיבלו בארץ את מספרי הזנב 31, 33.

כשחזרנו הייתה מלחמת ההתשה בעיצומה, אני טסתי בטייסת הסופר פרלון עד שהגיעו מסוקינו חודשיים אח”כ. בין השאר טסנו במבצע רביב במצרים, במשימות כגון חיפוש מטוס שטייסו אבד מול אבו רודס במבצע, נדמה לי שחגי רונן אם כי לדעתי גם דב פלג אבד באותה תקופה במצרים. אח”כ טרון ואני טסנו לחילוץ כוח של פיקוד צפון שנתקל בהתנגדות בשיפולי החרמון המערביים בשטח לבנון, כוח עבורו ביצענו כוננות במחניים.

האנייה “מזל” נכנסה לנמל אשדוד והמסוקים נפרקו ממנה. שני המסוקים, הגיעו כשהם מצויידים בצינור תדלוק באויר אך ללא מיכלי דלק והיו משומרים ב”קוקון” (ציפוי פלסטי מיוחד המשמש לשימור מטוסים כהגנה מפני פגעי מזג האויר) המסוקים הורדו  על המזח והורכבו לצד האניה, מיד עם נחיתתנו עם ה-31, ונחיתת מטס וטרון עם ה-33 נערך טקס הקמת גף יסעור בטייסת הסופר פרלון בפורום הבסיס.

היסעור הראשון על הרציף בנמל אשדוד (באדיבות עופר בר שלום)

בשבועות הבאים התארגנו כגף בטייסת הסופר פרלון בפיקוד נחמיה דגן תחת אברהם פרי כמפקד הטייסת. התחלנו בקליטת והסבת טייסי בל מטייסת החרב המתהפכת, הקורס הראשון כלל שלושה- יאיר קרן, עודד קול ויורם שחר. בקורס השני היה גם מיכה עציון שיועד לתפקיד סגן מפקד הטייסת , טרון מונה לתפקיד קצין המבצעים ואני לתפקיד מפקד גף הדרכה.

את החומר בקורסים שארכו שישה שבועות העברנו שנינו. במקביל התחלנו טרון ואני להתאמן למבצע של סיירת מטכ”ל. התאמנו ביחד בניווטי לילה מסביב לכל שטח סיני עם הכוח מהסיירת, מפקד הצוות אצל דגן היה אבשה אשחר ואצל מטס ואני היה המפקד אליק רון ששירת בהמשך כניצב במשטרה. טסנו במבצע זוג מסוקים, דגן עם טרון ומטס ואני. השטח ממנו פעלנו  במבצע היה טאסה, לשם הורדנו מסוק שלישי כרזרבה. בחפ”ק היה גם שר הביטחון דיין, המבצע היה מסווג וחשוב- אמ”ן חיכו לבצעו שנים, ונערך בלילה עם חצי ירח באיזור צאלחייה אשר בדלתת הנילוס,.

בכדי להקטין את סיכויי התגלות (המבצע נערך באמצע מלחמת ההתשה) הטיס סמ”ט א’ של טייסת האחת איתן בן אליהו קורנס במבערים פועלים בעת חצייתנו את התעלה הלוך, ואליעזר פריגת מטייסת הדרקון המעופף   הטיל נפל”מ. שבוע אחר כך ביצענו את  מבצע תרנגול 53 (חטיפת המכ”מ המצרי ) באותו הרכב ויחד עם שלישיית סופר פרלונים בהם פרי, קרן שמעון ובן ארי שלקחו את הכוחות הלוך וחזור.

מבצעים אלו היו הראשונים בשורה של מבצעים חוצי קו שביצע גף היסעורים של טייסת מובילי הלילה.

המבצעים המשיכו להתבצע בתדירות גבוהה עד לסוף חודש יוני 1970, כאשר את פרק זה חתם חילוצו של הנווט יאיר דוד מט. 201 מעומק השטח המצרי (ע”י דגן-טרון-בורקה ביסעור 39) ב-1.7.70.

מייד עם סיומה הרשמי של מלחמת ההתשה בחזית המצרית נפרד גף יסעור מטייסת מובילי הלילה והפך לטייסת 118 אשר נפתחה ב-6.8.70.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x