תאונת יסעור 355

פרטי המסוק

דגם: S-65C-3

יצרן: סיקורסקי, ארה”ב

מס’ יצרן: 65-349

תיאור האירוע

מסוק יסעור מטייסת 114 יצא לטיסת אימונים לילית ב-29 ביוני 1980. צוות המטוס מנה שלושה אנשים. קברניט, טייס משנה ומכונאי מוטס. עם ההמראה ממשטח האימון, כאשר מיכלי הגוף והבידונים הכילו 12,000 ליברות דלק, נשמע פיצוץ עז והמסוק החל לרעוד בחוזקה.

מסתבר שהמנוע הימני של המסוק התפוצץ והחל לעלות באש, וסילון של אש חדר לתא המטען של המסוק. רסיסים של הטורבינה של המנוע ולהבים שעפו ממנה ניקבו את דופן המסוק וחדרו לתא המטען בשריקות צורמות אוזניים.

הקברניט השתלט על המסוק שסבל מרעידות חזקות, ייצב אותו, והצוות החל לבצע פעולות חירום על מנת להנחיתו. המכונאי המוטס השליך בידונים, הפעיל את מנוע העזר על מנת לשמור על לחץ הידראולי ומתח חשמלי, פתח את הרמפה על מנת ליצור פתח נסיגה, והשליך שני חלונות בתא המטען על מנת לא להילכד בתוך המסוק במהלך הנחיתה הכבדה הצפויה.הקברניט וטייס המשנה השליכו חלונות בתא הטייסים.

המסוק ריחף באוויר באמצעות מנוע אחד בלבד עד שפגע בקרקע בכבדות. טייס המשנה נטש את המסוק מבעד לחלון בעוד הקברניט מדומם את המסוק. המכונאי המוטס ניסה לכבות את האש במנוע ובתא המטען באמצעות שני מטפים קטנים שהיו במסוק אך ללא הצלחה, ובעקבות כך הוא החל לתלוש את הריפודים הפנימיים כדי למנוע את התפשטות האש אל עבר מיכלי הדלק של המסוק שהכילו באותה עת 4000 ליברות דלק.

לאחר הדממת המסוק, ובמהלך נטישת הקברניט נלכד הטייס בתא ללא יכולת תנועה וללא יכולת היחלצות לאחר שכבל הקסדה שלו נתפס בכיסאו. המכונאי המוטס חש לעזרתו ושניהם נטשו את המסוק. בשלב הזה נחת מסוק יסעור נוסף שהיה בסביבה, והביא מטפי כיבויי נוספים שבאמצעותם כובתה האש במסוק. הצוות יצא ללא פגע.

המסוק חולץ מהמקום בתובלה קרקעית לאחר שפורקו ממנו להבי הרוטורים, על גבי משאית של גף חילוץ של יחידת האחזקה האוירית, הוחזר לבסיסו שם שופץ בבית המלאכה למטוסי כנף סובבת של יחידת האחזקה האוירית וחזר לטוס בטייסת. צוות המסוק זכה לציון לשבח ממפקד הבסיס על תפקודו במהלך האירוע ועל שמנע את אובדן המסוק.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

תודה על הרשמתך
0
Would love your thoughts, please comment.x