פרטי המטוס
דגם: F-4E, פנטום
יצרן: מקדונל דאגלס, סנט לואיס, מיזורי,ארה”ב
תיאור הארוע
בצהרי ה-22 בינואר 84 הסיע מטוס קורנס מס’ 139, שהיה מטוס מוסב לצילום על מסלול ההסעה בתל נוף לעבר מסלול 15. במטוס היו הטייס רס”ן יאיר רחמילביץ’, סגן מפקד הטייסת, והנווט סגן שגיא רכס. מייד לאחר ההמראה התקפל קצה הכנף השמאלית (הדיהדרל), בשל אי נעילת הפין המונע קיפול של קצה הכנף (לצורך תחזוקה). הצוות ניסה לחזור לנחיתה אך איבד שליטה בהקפה, סבסב ופגע בקרקע, 25 שניות לאחר ההמראה.
יש להסביר, שבכנף המטוס, במעטה העליון, סמוך למקטע קיפול הכנף, נמצא פין שראשו צבוע באדום. כשהוא נמצא בגובה פני הכנף, הוא מציין שפין נעילת הדיהדרל נעול. וכשהוא בולט מעל משטח הכנף, מציין שפין הנעילה אינו נעול. כל הבודקים בכל רמות האחזקה אמורים לבדוק את הפין הנ”ל.
ועדת החקירה קבעה שהיה כשל לכל אורך השרשרת – יא”א (יחידת האחזקה האווירית) לא בדקה את נעילת הפין לאחר שהמטוס יצא מביקורת כוללת; מוסך קורנס (דרג’ ב’, טייסת תחזוקה) – כנ”ל; הצוות הטכני של הטייסת שלא עלה על הבעייה (המטוס היה אמור לצאת פעמיים לטיסה באותו יום וביום שלפניו, שתי טיסות שבוטלו בגלל תקלות טכניות אחרות); ושלושה צוותי אוויר שלא וידאו את הנעילה ככתוב בבד”ח.
תודתנו ליוסי יערי על ההסבר וההערות למאמר זה.