פרטי המטוס
דגם: F-16D Block 30 (“ברק 1”)
יצרן: ג’נרל דיינימיקס, ארה”ב
מס’ יצרן: 4K-23
מס חא”א: 87-1719
פרטי האירוע
ב-1 לאפריל 2002 בשעה 17:30 המריא מבנה ברקים של טייסת 109 שהיה בכוננות לתקיפה בהר דב. מטוס 088 היה מס’ 2 במבנה, והיה בתצורה של 3 מיכלים נתיקים, שני טרים של פצצות Mk.82, שני טילי לולב מבצעיים, מארז ברקת, מוץ/נורים ו-12,400 גלון דלק.במהלך ההמראה, רגע לפני ניתוק ובמהירות 180 קשר, הרגיש הצוות מכה חזקה ונטייה של המטוס שמאלה, עקב שבירת כן הנסע השמאלי של המטוס.
הטייס ניתק והמריא, ומייד לאחר ההמראה גילה שבנוסף אירעה תקלה באחת המערכות ההידראוליות כתוצאה מכך. לאחר שצבר גובה הצטרף אליו מס’ 1 שהיה מפקד הטייסת ואיבחן כן נסע שבור,כשהוא מנותק מהגוף ותלוי על המשכך, גלגל מסובב ב-90 מעלות וצמיג קרוע.
לאחר התייעצות עם המבצעים ביצע הצוות בד”חים שונים שלא שינו דבר ואז מלווה בס’ 1, טס הצוות לים שם ניסה להשליך את החימוש שהיה על המטוס, אולם 3 ניסיוניות נכשלו. ולבסוף החימוש הושלך ע”י שימוש במפסק מסויים. והנורים הושלכו אחר כך.המטוס נשאר עם שלושת הבידונים בכדי לנחות עליהם.
בשל מזג האויר הקשה ברמת דוד שלא התאים לנחיתת חירום, הופנה המטוס לנחיתה בבסיס רמון. בדרך, ניסה הצוות להיפטר משני טילי הלולב שהיו על המטוס אך ללא הצלחה.
כך תאר הטייס לבטאון ח”א את הנחיתה:
“התקרבנו אל הבסיס וביצענו מספר הקפות”, מספר סגן נ’. “בחוץ התחיל להחשיך ושכבת עננים התקרבה אל הבסיס מכיוון מערב. ידענו שזאת ההזדמנות היחידה שלנו לנחות. “פתאום נפל האסימון וקלטתי שאנחנו עומדים לנחות עם גלגל אחד פחות. זו היתה הפעם הראשונה שחשבתי שניאלץ לנטוש. תירגלנו מה צריך לעשות בנטישה והתיישרנו מול מסלול הנחיתה”. |
בינתיים, הכינו צוותי הקרקע את המסלול ומתחו עליו כבלים מיוחדים, המיועדים לעצירת המטוס. רגע האמת הגיע. במגדל הפיקוח שררה דממה.
“גלגל ימין היה ראשון לגעת במסלול”, משחזר סגן נ’. “סגן ל’ ייצב את המטוס. אחרי 500 מטר הוא הוריד את האף וגם הגלגל הקדמי נגע במסלול. כשהמהירות פחתה מעט, הרגשנו שהמטוס נוטה שמאלה ומיד אחר-כך הרגשנו את פגיעת הבידון בקרקע. הסתכלתי אחורה וראיתי שהמטוס משאיר אחריו שובל ארוך של ניצוצות אש”. |
כמה שניות אחר-כך נעצר המטוס בקצה המסלול. מיד עם עצירתו, קפצו סגן ל’ וסגן נ’ מהקוקפיט והתרחקו מהמקום, בעוד צוות כיבוי אש כיבה את הלהבות ואיבטח את המטוס.
המטוס הובל בתובלה קרקעית לבסיס תל נוף שם שופץ ביחידת האחזקה האוירית וחזר לטייסת. סיבת התקלה הוגדרה על ידי ועדת החקירה כהתעייפות החומר.