פרטי המטוס:
דגם: UC-64A נורסמן
יצרן: נורדואין, קנדה
מספר יצרן: 549
מס’ חא”א: 44-70284
תולדות המטוס:
נשלח לזרוע האווירית של צבא ארה”ב בתאריך 5.7.44. נשלח לנמל ניוארק ועזב את ארה”ב בתאריך 14.7.44 להצבה בח”א השמיני באירופה. הוכרז כעודפים לאחר המלחמה ואוחסן בגרמניה.
בינואר 1948 , רכש קולונל בדימוס של צבא ארה”ב בשם דייויד מ. מילר, מעודפי ח”א של ארה”ב בגרמניה 50 מטוסים מדגם UC-64A שהיו מאוחסנים בבסיס חא”א אוברפאפנהופן ליד מינכן, והיו במצב טכני מעולה למרות שלא הוטסו 3 שנים ונזקקו לשיפוץ כדי להשמישם למצב טיסה.
בהיותו קצין צבא שזה עתה פרש מהשירות, היה מילר מנוע ע”י חוקי ארה”ב לסחור במטוסים אלה בשוק האזרחי, ולכן חוזי רכישה ומכירה מחדש אורגנו ע”י ידיד טוב שלו, אזרח שוויצרי שחי במדריד בשם ויקטור אוסוואלד שהיה מעורב מאד בלמצוא קונים פוטנציאליים למטוסים. כדי לעשות את המטוסים יותר אטרקטיביים למפעילים אזרחיים, מילר חתם חוזה עם חברת התעופה הלאומית ההולנדית KLM לשם ביצוע שיפוצים למטוסים במרכז האחזקה של החברה בש”ת סחיפהול שבאמסטרדם. הוסכם שהמטוסים יועברו מאוברפאפנהופן לפרנקפורט ומשם לאמסטרדם ושם, בתוספת לשיפוץ, תרכיב KLM מיכלי דלק נוספים לטיסות העברה. מטוס מספר חא”א 44-70284 קיבל את הרישום האזרחי NC79831.
החוזה לרכישת 20 מטוסים עבור ח”א נחתם בתאריך 31 במרץ, והמחיר עמד על 12,500 דולר למטוס. מילר התבקש ע”י הישראלים להשיג רישוי אזרחי ממנהל התעופה האזרחית בארה”ב לכל המטוסים שנרכשו.
ב-29 באוגוסט 1948 המריא איתו משדה אורבה שברומא טייס המח”ל פרדי פרדקינס לטיסה ארצה ועימו הטייס הנרי וולף. אולם היה חייב לשוב על עקבותיו עקב תקלה. המטוס ניזוק קלות בנחיתה, והמריא שוב לאחר תיקון ב-4 בספטמבר.
את קורות המטוסים בחיל האויר הישראלי אפשר לקרוא במאמר “מטוסי הנורסמן בחיל האויר” מאת נעם הרטוך, ובמאמר “סיפורו של גף 35 בהגנה על סדום” מאת בני גשור, באתר זה.
מטוס ב.56 שמספרו שונה ל-0805 בדצמבר 1948, השתתף בקרבות מלחמת העצמאות.בתאריך 1 בדצמבר 1948 עבר תאונה קשה בבסיס עקרון , הורד מהמצבה ובתאריך 23 במרץ 1954 אושרה מכירתו למכון הבדק בלוד יחד עם מטוסים אחרים שיצאו משירות.
הועבר ב-7 באוגוסט 54, שופץ ונמכר לחברה האמריקאית ווסטרן מישיגן ריפייר סרוויס.