פרטי המטוס
דגם: כפיר “גדרות” / F-21A
יצרן: התעשייה האווירית
מספר יצרן: 04
תולדות המטוס
זהו אחד ממטוסי הכפיר הראשונים שיוצרו. הוטס במסגרת טייסת 101 והועבר לטייסת 109 בתאריך 28.7.77. בתקופת הפעלתו בטייסת הועבר לטייסת התחזוקה ברמת דוד לביצוע רטרופיט שכלל בין היתר התקנת כנפונים מעל לכונסי האויר,התקנת גדרות משני צידי החרטום והתקנת מערכת מוץ/נורים במקום מצלמת התקיפה שבמיכל הסוט התחתון.
ביום 11 באוגוסט 1982 יצא זוג כפירים של טייסת 109 לתקיפת מטרות מחבלים בבורג’ אל ברג’נה (פרוור של בירות). המחיבלים ירו אש נ”מ לעבר המטוסים התוקפים. פגז 23 מ”מ פגע בכפיר 750 וגרם נזק לקורת הכנף ולצילינדר המפעיל של ישור כן הנסע השמאלי. כשחזר המטוס לנחיתה בבסיס רמת דוד והוריד גלגלים, הסתבר שכן הנסע השמאלי ירד אך נתקע במצב ביניים.
שלל מנורות אזהרה נדלקו בלוח המכשירים והסתבר לטייס שהוא נשאר ללא לחץ הידראולי במטוס כתוצאה מאובדן הנוזל ההידראולי. פיתרון למצב זה לא ניתן בבד”ח, ונותר לטייס זמן קצר להחליט האם לנחות או לנטוש את המטוס. לבסוף הוחלט לנחות. המטוס נגע במסלול כשכנף שמאל נטוייה ב-20 מעלות וכתוצאה מהעומס התפוצצו צמיגי כני הנסע הראשיים. הטייס הוציא מצנח מעצור והמטוס המשיך לרוץ ללא בלמים ולבסוף נעצר בצד המסלול, כשהוא ב-60 מעלות לציר האמצע.
כשהחלה טייסת 109 לקלוט את מטוסי הכפיר C-2 החדשים, הועבר לטייסת 254.
בעקבות החלטת מפקדת הצי וחיל הנחתים האמריקאי לשדרג את יכולות טייסות ביום האוייב שלו (Agressor) הועברה פנייה לממשלת ישראל להחכרת מטוסי כפיר לשימוש הצי והמרינס כדי לדמות מטוסי מיג 21, עד לקבלת מטוסי F-16N שהוזמנו בחברת ג’נרל דיינמיקס. ממשלת ישראל נענתה בחיוב לבקשה.
בעקבות זאת הועברו לשיפוץ בתעשיה האוירית מטוסי טייסת מרכז המדינה ובחודש יולי 1987 המטוס הועבר לטייסת VMFT-401 של חיל הנחתים האמריקאי בבסיס יומה שבאריזונה, תחת הכינוי האמריקאי F-21A, קיבל שם את המספר 999750 ואת הקוד “10” ושימש לאימון טייסי המרינס כמטוס ביום אוייב.
לאחר שמצאי טייסות ביום האוייב של הצי החל להתמלא במטוסי F-16N, הוחזרו מטוסי הכפיר שהיו בשירות הצי ארצה, ולאחר שהועברו מטוסי F-5E/F מעודפי חא”א לחיל הנחתים, הוחזרו בספטמבר 1989 גם מטוסי הכפיר שהיו בשימוש חיל הנחתים.המטוס הועבר לאחסנה בבסיס עובדה.
תודתנו לאיתי דינרמן על העזרה בפרטים