פרטי המסוק
דגם: CH-53A סי סטליון
יצרן: סיקורסקי, ארה”ב
מספר יצרן: 65-149
מספר צי: 154870
תולדות המסוק
המסוק התקבל ע”י נציגי חיל הים האמריקאי במפעל סיקורסקי בסטראטפורד שבמדינת קונקטיקט ב-30 באפריל 1968, ושהה
במפעל לצורך התקנות עד ל-20 במאי.
המסוק הופעל מה-10 ביוני 1968 ועד ה-30 ביולי 1968 – בבסיס ממפיס, על ידי משרד החימוש של הצי (ככל הנראה להתקנות חימוש שונות). לאחר מכן, מה-7 באוגוסט 1968 ועד ל-7 באוגוסט 1969 – בבסיס האחזקה של אוירית הצי בנורת’ איילנד.
מה-11.8.69-6 בנובמבר 1974 הופעל בטייסת הנחתים HMH-363 “רד ליונס” בבסיס אווירית הנחתים סנטה אנה שבקליפורניה, וב-7 בנובמבר 1974
הועבר לביקורת בבסיס נורת’ איילנד – שם שהה עד ל-8 בדצמבר 1974.
המסוק הוחזר לטייסת ב-20 בדצמבר 1974 והופעל על ידה עד ה-3 בנובמבר 1977.
ב-7 בפברואר 1978 הועבר לביקורת ביחידת השיפוץ בבסיס פנסקולה שבפלורידה ושהה שם עד ל-22 במרץ 1978.
המסוק הוחזר לטייסת ב-25 במרץ 1978 והופעל על ידה עד ה-31 במרץ 1978.
הועבר לבסיס פוטנמה ב-2.3.79 ולטייסת HMH-361 “פליינג טייגרס”בבסיס אוירית הנחתים טוסטין שבקליפורניה ב-30.11.79
הועבר לבסיס פנסקולה ב-2.11.80 ושהה שם עד ה-18.11.80.הוחזר לטייסת באותו יום.
הועבר לטייסת HMH-462 “הבי האולרס” באותו בסיס ב-1.12.80.
הועבר לבסיס פנסקולה ב-11.3.81 וחזר לטייסת,שהיתה בבסיס טוסטין שישה ימים אחר כך.
הועבר לטייסת HMH-363 ב-1.12.81 ובאותו יום הועבר לטייסת HMH-361 בבסיס טוסטין.
ב-13.8.83 עבר עם הטייסת לבסיס פוטנמה באוקינאווה ושם הועבר לטייסת HMH-462 ב-1.12.83.הטייסת חזרה לבסיס טוסטין ב-4.1.84 והפכה לחלק מלהק 16.
ב-19.2.84 הועבר לבסיס פנסקולה ושם שהה עד 10.8.84.הוחזר לטייסת ב-13.8.84.
הטייסת עברה לבסיס פוטנמה ב-27.11.84 ושם המסוק הועבר לטייסת HMH-363 בתאריך 1.12.84.הטייסת עברה לבסיס טוסטין ב-1.12.84 וחזרה לפוטנמה ב-6.8.85.הטייסת חזרה לטוסטין לאחר 3 חודשים בדיוק.
ב-1.12.85 המסוק הועבר לטייסת HMH-361 בפוטנמה,וזו עברה לטוסטין ב-8.5.86.
ב-15.12.86 הועבר לטייסת HMH-462 בבסיס פוטנמה,וזו עברה לטוסטין באותו יום.
ב-12 ביוני 1987 יצא משירות והועבר לאחסנה בבסיס דייויס מונת’ן באריזונה ב-18 ביוני 1987.
בשנת 1991 הועבר לבסיס התחזוקה של חיל הים בפנסקולה לשם החזרה לכשירות טיסה
המסוק הגיע לח”א הישראלי ב-3 בינואר 1991 כחלק מקבוצת מסוקי יסעור מעודפי חיל הנחתים האמריקאי שהועברה לישראל כמתנת ממשלת ארה”ב כאות תודה על התאפקות ממשלת ישראל בזמן מבצע “סופה במדבר.
המסוק נקלט בטייסת 118 וניתן לו מספר הזנב 885. הופעל במשימות תובלת לוחמים ומשימות אחרות ולאחר מכן שופץ ושודרג לדגם יסעור 2000, ועקב כך שונה מספר הזנב ל-985. עם חזרתו לטייסת לאחר השדרוג ניתן לו הכינוי “קונדור”. המסוק יצא משירות בתחילת שנות ה-2000 עקב החלטת מטה לצמצום סד”כ מסוקי היסעור ושימש כמקור לחלקי חילוף.
עקב התרסקות מסוק יסעור 046 ברומניה, הוחלט להחזיר את יסעור 985 לשירות. הוא שופץ ביחידת האחזקה האוירית של חיל האויר, שודרג לרמת יסעור 2025 וחזר לשירות בפברואר 2012.
ב-7 באוקטובר 2023, לאחר שכוחות אירגון הטרור חמאס פלשו לישובי עוטף עזה, הטיס המטוס 50 לוחמים לקיבוץ בארי. כשהגיע לשטח נפגע מצרור במנוע, והטייס נפגע מכדור ברגל. הוא יצא מהאזור, נכנס שוב והנחית את הלוחמים.הצוות נטש את המסוק ומסק”ר של ח”א השמיד אותו.
וב 20/08/21 אסף אותי מתן אור עמר מזירת התאונה בה הייתי אל בית החולים שיבא תל השומר