דקוטה 044

כל ההיסטוריה של דקוטה 044

פרטי המטוס:

דגם: C-47B-25-DK

יצרן: דגלס,מפעל אוקלהומה סיטי,חוזה יצור AC-2032

דגם יצרן: DC-3C

מספר יצרן: 16007/32755

מס’ סידורי בזרוע האוירית של צבא ארה”ב: 44-76423

דקוטה 044 במנחת בלבנון במלחמת לבנון הראשונה (אוסף דן הדני)

תולדות המטוס:

המטוס נמסר לצבא ארה”ב בתאריך 24 בפברואר 1945.הועבר לח”א המלכותי הבריטי בבסיס ח”א המלכותי מונטראל תחת מס’ זנב KN381  באותו יום. הוטס לבריטניה והוצב בטייסת 187 בתאריך 10 במרץ 1945. הועבר לטייסת 53 בבסיס אוקינגטון ב-8 בנובמבר 1948 ,משם לטייסת 18,ולאחר מכן הופעל לטיסות כלליות בבסיס ווטרביץ’,הוחסר לבסיס אוקינגטון.הוצא משירות והועבר ליח’ אחזקה 22 לשיפוץ ב-13 ביולי 1949.

הועבר לח”א הבלגי ונכנס לשירות תחת מס’ זנב K-39 בתאריך 29 בדצמבר 1949.למטוס הוקצו קודי קריאה ברדיו “CW-R”ו-“OTC-WR” בשירות טייסת 21 בכנף 15 של ח”א הבלגי.הוחזר ליח’ הסיוע לצבאות זרים (MAAG) ב-25.9.52 והועבר לח”א הצרפתי באותו יום תחת מס’ זנב 476423.

בחיל האויר הבלגי (Photo: Belgian Air Force via Belgian wings)

בח”א הצרפתי הוטס בטייסת התובלה GT3/61  עם קוד קריאה רדיו “FRAQF”,לאחר מכן בטייסת GT1/61 מנובמבר 1954,משם הועבר ליח’ CIET 340 במאי 1955, משם לטייסת GT4/61 ביולי 1956,חזר ליח’ CIET 340 באוקטובר 1956,עבר לטייסת GT1/64 באוגוסט 1958,שם הוקצה לו קוד קריאה FRAKG, הועבר ל-GSRA 78 באפריל 1960 ולבסיס BA709 בינואר 1963 שם שונה אות הקריאה ל-“FTESZ”. ולבסוף הועבר ל-EC57 בינואר 1965.

נמכר לחיל האויר והגיע לארץ ב-13 באפריל 1967.סומן במספר הזנב 035 ובאות הקריאה 4X-FNV

הופעל ע”י גף דקוטה של טייסת 120, וב-31 במאי 1970 הועבר,יחד עם עוד מטוס לחברת נתיבי נפט וביצע טיסות בשירות החברה לשדה אבו רודס בסיני תחת אות קריאה אזרחי 4X-DCE. כשנסגרה החברה עקב הסכמי השלום עם מצרים והחזרת שדה אבו רודס לסיני,הוחזרו המטוסים לחיל האויר. המטוס קיבל מספר זנב חדש: 044 ואות קריאה 4X-FMP והופעל בטייסת 122.

לפי מקורות זרים הוסב לדגם RC-47  ולשם כך הורכבו עליו אנטנות רבות.יצא משירות ונמכר לחברת קסקייד אייר האמריקאית.הוטס לארה”ב תחת אות קריאה אמריקאי N60154 ונחת בבסיס החברה שבש”ת אפרתה שבמדינת וושינגטון.נראה שם לראשונה בספטמבר 2000.

המטוס נרכש ע”י מוזיאון התעופה הנמצא בשדה התעופה הבינלאומי בפאלם ספרינגס שבקליפורניה. באפריל 2002 נראה בש”ת אפרתה ללא מנוע מס’ 2 וללא מדחפים שנשלחו לתיקון.המטוס הוטס לפאלם ספרינגס  .תעודת כושר טיסה חדשה הוצאה בתאריך 17.12.07.

במוזיאון התעופה פאלם ספרינגס

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

1 תגובה
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
דוד רבינוביץ׳
1 year ago

עדכון על המטוס לאחר שזכיתי לבקר בו – הוא כרגע במצב טיסה במוזיאון המטוסים בפאלם ספרינגס, קליפורניה, ארה״ב, וצבוע בצבעי יום הפלישה. בתוך המטוס יש עדיין מספר כתובות בעברית (״לא לעשן״, מנורות ״היכון״ ״קפוץ״ ליד הדלת). הוא כרגע משוחזר לקונפיגורציה של הצנחת צנחנים. ניתן לראות בתמונות באלבום

1
0
Would love your thoughts, please comment.x