דקוטה 008

תולדותיו של מטוס תובלה

פרטי המטוס

דגם: C-47B-5-DK

יצרן: דגלס, מפעל אוקלהומה סיטי,ארה”ב

מספר יצרן: 14609/26054

מספר חא”א: 43-48793

תולדות המטוס

המטוס סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב ב-18 בספטמבר 1944. הוצב בתחילה ביח’ 806 (פיקוד ההצנחה ה-1) בבסיס באר במדינת אינדיאנה משם נשלח להצבה בפיקוד התובלה באירופה דרך בסיס דאו במדינת מיין ב-14.10.44, והופעל ע”י טייסת דקוטות מ-16 באוקטובר 1944.

הוצא משירות, הוכרז כעודפים ע”י פיקוד האויר ה-9 של חא”א  ב-19 בינואר 1946 ונמכר לחברת התעופה השוויצרית סוויסאייר ב-15 בפברואר. הופעל ע”י החברה כמטוס תובלה תחת אות קריאה HB-IRD.

ב-24 באפריל 1950 נרכש המטוס על-ידי חיל האוויר הישראלי וקיבל את מספר הזנב 1408. נרשם תחת אות קריאה אזרחי 4X-ACW ע”ש חברת “אל שם” לצורך טיסות לחו”ל. ב-31 בינואר 1951 עבר תאונה.

הועבר לשימוש חברת התעופה ארקיע תחת אותו אות קריאה ב-9.10.55 וב-26 ביוני 1966 הוחזר לחיל האוויר ששינה את מספר הזנב שלו ל-008 ואת אות הקריאה ל-4X-FNI.

המטוס הוטס במסגרת גף דקוטה של טייסת 120 ומשנפתחה טייסת 122 הועבר לשם. שימש בין היתר לאימון חניכי מגמת נווטים של ביה”ס לטיסה.  בינואר 1968 עבר תאונה קרקעית כשרוח חזקה תלשה את הגה הכיוון. המטוס ספג נזק 3.

רא”ל רפאל איתן ז”ל (במרכז) ועימו ותיקי הצנחנים לקראת צניחה מדקוטה 08

יצא משירות כשבספריו רשומות 21,520.5 שעות טיסה ונמכר לחברת Global Aircraft Industries תחת אות הקריאה N269LM. הועבר לשדה וילנוב באלברטה שבקנדה בטיסה דרך לוקה במלטה.

חונה בשדה וילנוב (Photo: Bill Teasdale)

לאחר שנים שעמד בוילנוב ובעקבות קריסת חברת גלובל, וגם לאחר שניזוק בסערה פורקו ממנו חלקים. החרטום הגיע לחברת בופאלו איירוויז, חלק הגוף המרכזי למוזיאון התעופה במדינת מינסוטה.

סימן הרישום האזרחי של המטוס בוטל ב-18 בנובמבר 2008.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x