פרטי המטוס
דגם: C-47B-20DK
יצרן: דגלס,ארה”ב
מספר יצרן: 15692/27137
מס’ חא”א: 43-49876

תולדות המטוס:
המטוס יוצר במפעל אוקלהומה סיטי של חברת דגלס תחת חוזה AC-40652.סופק לזרוע האוירית של צבא ארה”ב בתאריך 15.1.45.
נכנס לשירות ח”א הצרפתי בטייסת GT.1/15 בבסיס אורלאנס בתאריך 29.5.45 וטס שם 4 חודשים.ב-2.12.45 הועבר לטייסת הסיוע למזרח הרחוק G.M.E.O. בבסיס טאן סון נהוט בויאטנם.ב-1.4.46 הועבר לטייסת GT.2/15 (המזרח הרחוק) והוטס שם תחת קוד זנב “E”.ב-1.7.47 הועבר לטייסת GT.2/64 “בראן” בבסיס טאן סון נהוט,והוחזר לצרפת ביוני 1949.
הוכנס לאחסנה ביח’ האחסנה של ח”א הצרפתי EAA.601 בבסיס שאטודון עד מרץ 1950,ואז הוחזר לויאטנם ליח’ P.482 בבסיס ביין הואה.ב-22.3.50 הועבר לטייסת GT.2/64 “אנג’ו” בבסיס גיאלאם,והופעל בה תחת אות קריאה FRBFO וקוד זנב “O”.ב-29.12.51 הועבר בהשאלה לטייסת GT.2/62 “פרנץ’ קומטה” באלג’יר עד 3.1.52.ב-9.1.53 הועבר לטייסת GT.1/64 “בראן” בבסיס טאן סון נהוט בויאטנם (אות קריאה FRBCL קוד זנב “L”) וחזר שוב ל-GT2.64 (אות קריאה FRBFO קוד זנב “O”) .
ב-14.11.53 הועבר ליח’ P.482 בביין הואה,ובנובמבר 1953 הועבר למנילה בפיליפינים.ב-1.2.54 חזר לטייסת GT.2/64 וטייסיה החזירו אותו לצרפת באוקטובר 1954,שם נכנס לאחסנה בשאטודון.
ב-25.1.56 הוטס למרכז הדרכה לצוותי תובלה בבסיס טולוז,וב-3.9.57 הועבר לחברת SFERMA בטולוז לתיקונים.ב-10.4.58 הועבר לביה”ס לטיסה BE.702 בבסיס אוורד,(אות קריאה FTEFE,קוד זנב “E”),וב-28.8.59 הועבר לטייסת הסיור מס’ 45 בבסיס בופאריק באלג’יריה.(אות קריאה FSCDG)
הוחזר לצרפת ונכנס לאחסנה ב-EAA.601 בשאטודון בתאריך 16.3.61.ב-17.5.61 הועבר לבסיס קולומב-בשאר (אות קריאה FSDLH)ונכנס לשירות בטייסת הסיור והסיוע GSRA.78.ב-15.8.61 הועבר לגף קישור ELA.57 בבסיס אוראן באלג’יריה,(אות קריאה FSDNB) ושוב נכנס לאחסנה בשאטודון ב-9.4.62.
הטייסת הבאה שהפעילה את המטוס היתה טייסת הקישור GLA.49 בברזאוויל שבקונגו,אליה הגיע המטוס ב-14.9.62 (אות קריאה FSCHY קוד זנב “Y”),וב-1.9.64 הועבר לטייסת הקישור GLAOM.49 בברזאוויל.המטוס סיים את שירותו ב-31.3.66 והועבר לאחסנה בשאטודון.
המטוס נמכר לישראל תחת חוזה o52000/DCMAA/MA מיום 2.1.57 והוטס ארצה בתאריך 8 במרץ 1967. לאחר ששופץ בתעשיה האוירית נכנס לשירות בגף דקוטה של טייסת 120 בתאריך 1 בינואר 1968.משהוקמה טייסת 122 בשנת 1971, הועבר המטוס והוטס בטייסת זו.
המטוס היה אחד מהאחרונים בטייסת שיצא משירות,ונמכר לחברת סקאיי פארטס האמריקאית.על המטוס נרשם אות הקריאה האמריקאי N472DK והוא יצא מהארץ ב-26.7.03 בדרכו לארה”ב כשהוא מוטס ע”י צוות אמריקאי וע”י טייס המשנה הישראלי צבי הרפז. על מסעו של המטוס לארה”ב אפשר לקרוא כאן.
לאחר מכן נמכר לחברת באסלר טורבו קונברשנס מהעיר אושקוש במדינת וויסקונסין,המתמחה בשיפוץ מטוסי דקוטה והסבתם למנועי טורבופרופ. המטוס שופץ והוסב לדגם AC-47T “פנטסמה” עבור חיל האויר הקולומביאני והופעל שם תחת מס’ זנב FAC 1683