טורבו טראקר 4X-JYN

תולדותיו של מטוס ללוחמה בצוללות שעבר השבחה בארץ

פרטי המטוס:

דגם: S-2UP  טורבו טראקר

יצרן: גרומן, ארה”ב

דגם מקורי:S-2E) S2F-3S ) טראקר

דגם יצרן: G-121

מספר יצרן: 321C

מספר צי ארה”ב: Bu. 153565

תולדות המטוס:

מטוס זה ללוחמה נגד צוללות , החל את הקריירה הארוכה שלו בזרוע האוירית של חיל הים האמריקאי כשהופעל מסיפוני נושאות מטוסים. בשנת 1968 הופעל בטייסת VS-34 ונשא שם את הקוד “AW-42”. בשנת 1969 הופעל בטייסת VS-24 ושם נשא את הקוד “AU-21”.

כשיצא משירות הוכנס לאחסנה ושימור בבסיס דייויס מונתן בפברואר 1976,נמכר לצי של ארגנטינה במרץ 1977 ושם סומן במס’ הזנב “0702” ובקוד “O2-AS-23” בשנת 1978.

המטוס הועבר להשבחה בתעשיה האוירית בנתב”ג בשנת 1993. ראשית הוחלפו מנועי הבוכנה שלו למנועי טורבו פרופ מדגם TPE331-15AW עם הזרקת מים-מתנול תוצרת גארט (כיום האניוול) ע”י חברת מארש אויאיישן האמריקאית,הותקנו מדחפים חדשים בעלי 5 להבים, העשויים מקוולאר,הורכב מיכל דלק בן 150  גלון בתא הפצצות, ובוצעו שינויים רבים במערכות הדלק, ההידראוליות, האויוניקה, מיזוג האויר והחשמל של המטוס.כן הותקן בכנף הימנית זרקור חדש רב עוצמה.

המטוס המושבח קיבל אות קריאה ישראלי 4X-JYN ע”ש התעשיה האוירית. הוא ביצע את טיסת הבכורה בתאריך 26.1.93 ולאחר מכן ערך סדרה מקיפה של ניסויי טיסה והוכחה. לאחר שאב הטיפוס סיים את סדרת הניסויים, הוצג בסלון האוירי בפריס ולאחר מכן התקבל ע”י הצי של ארגנטינה והועבר לשם, והתעשיה האוירית סיפקה במסגרת החוזה עוד 5 קיטים להשבחת יתר המטוסים של הארגנטינאים.

המטוס עדיין בשירות פעיל ונושא את מס’ הזנב 0702 ואת הקוד  o2-AS-23. הוא מופעל ע”י טייסת הלוחמה בצוללות EA2S של כנף הצי השניה מהבסיס ע”ש קומנדנטה אספורה הנמצא  בבהיה בלאנקה .

המטוס בטיסה בשירות חיל הים של ארגנטינה

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x