עייט 833

ממלחמת ויאטנם ועד למטווח בנגב

פרטי המטוס:

דגם: A-4E סקייהוק

יצרן: דגלס, מפעל אל סגונדו, קליפורניה, ארה”ב

מספר יצרן: 13466

מספר צי: 152078

מחמשים את עיט 833 בתרגיל חימוש בטייסת 140. באדיבות רענן וייס

תולדות המטוס:

מטוס זה נקלט ב-26 באפריל 1966 בטייסת התקיפה VA-83 “ראמפייג’רס” של חיל הים האמריקאי בבסיס אושאנה, אך היא הוצבה בתקופה זו על נושאת המטוסים “שנגרי לה” כחלק מלהק CVW-8. ב-8 ביוני 1967 הועבר לטייסת VA-44 “הורנטס”  בבסיס ססיל פילד  וב-2 באוקטובר אותה שנה  הועבר לטייסת    VA-106 “גלדיאטורס”  גם היא מאותו בסיס. טייסת זו עלתה על נושאת המטוסים “אינטרפיד” ומטוסיה תקפו מטרות בחזית ויאטנם.

סקייהוק 152078 של טייסת VA-106 מעל ויאטנם (הדמיית מחשב)

בשנת 1968 הועבר לטייסת חיל הנחתים VMA-211 “ווייק” בבסיס אוירית הנחתים אל טורו,ב-27 בדצמבר 1968 הוצב לגף HAMron-12 COSA  שפרס לבסיס צ’ו לאי בויאטנם’ וב-19 בינואר 1970  הועבר לטייסת VMA-223 “בולדוגס” בבסיס אל טורו ולאחר מכן, ב-24 במרץ 1970 הועבר  לטייסת  VMA-214 “בלק שיפ” בבסיס אל טורו.

ב-1 באפריל 1971 הועבר לשיפוץ ביחידת אחזקת המטוסים של הצי בבסיס פנסקולה, וב-30 באוגוסט 1971 נגרע ממצאי מטוסי הצי והועבר לישראל.

נקלט בחיל האויר בטייסת 116 בבסיס תל נוף תחת מס’ זנב 233 ובה השתתף בקרבות מלחמת יום הכיפורים. לאחר המלחמה שונה מספרו ל-833, והועבר לטייסת 140. בהמשך נבחר למכירה לחיל הים של ארגנטינה והועבר לתעשיה האוירת לשיפוץ שבסיומו נצבע באפור וגם ניתן לו מס’ זנב ארגנטינאי 3-A-311.

העיסקה לא יצאה לבסוף לפועל והמטוס, יחד עם 11 מטוסים אחרים ששופצו נשלחו לאחסנה בבסיס עובדה.לבסוף הועבר ע”י מסוק CH-53E של חיל הנחתים למטווח חיל האויר בנגב.

שתפו את המאמר

מנוי
Notify of
guest

0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x