פרטי המטוס
דגם: 767-27E(ER)
יצרן: בואינג, ארה”ב
מספר יצרן: 24832
מספר גוף: 316
קונפיגורציה: C24Y167
מספר צי: 610
כינוי: “משמר העמק”
תולדות המטוס:
המטוס הוזמן על ידי חברת התעופה הצרפתית Aeromaritime. ביצע את טיסת הבכורה ב- 26 ליוני 1990 ונשלח לחברה ב-28 ליולי 1990. קיבל את סימן הרישום F-GHGD.
החברה התאחדה עם חברת התעופה הלאומית של צרפת – Air France ובעקבות כך הועברה בעלותו לחברה ב-2 לאוקטובר 1991. המשיך לטוס תחת אותו רישום.
ב-2 לאפריל 1992 הוחכר לחברת התעופה הבולגרית Balkan – Bulgarian Airlines. הופעל בחברה כ-7 שנים תחת סימן הרישום הצרפתי, אך נצבע בסכמת הצביעה של חברת התעופה הבולגרית. הוחזר ב-29 לינואר 1999.
חברת אל על רכשה את המטוס והוא הגיע לארץ ב-12 לפברואר 1999 בטיסה LY126. הוא קיבל את אות סימן הרישום 4X-EAE, את הכינוי “משמר העמק”, ואת מספרו בצי החברה– 610.טיסתו הראשונה באל על היתה LY009 ב-22 בפברואר 2009.
במטוס בוצעו שינויים:
- המטוס נצבע בסכמת אל על המלאה, כמו שאר הצי של מטוסי הבואינג 767-200, והיה הראשון שנצבע בסכמת הצביעה הרביעית.
- תא הנוסעים של המטוס עוצב מחדש, כך שיתאים לשאר הצי. במקור כלל המטוס 4 מושבים במחלקה ראשונה, 8 מושבים במחלקת עסקים ו-200 מושבים במחלקת תיירים. אל על הסבה אותו כך שיכלול 24 מושבים במחלקת עסקים ו-167 מושבים במחלקת התיירים.
ב-4 במרץ 2000 , בעת שחנה בנתב”ג,מגלשת חרום של דלת אחורית הופעלה בטעות .ב-23 במאי 2006 ,עקב תקלה במערכת המדפים נחת עם מדפים מורדים חלקית.
לאחר מכן, בעת שהמריא מנמל התעופה של יוהנסבורג, פגעו ציפורים באחר המנועים. המטוס חזא לנחיתה.אירוע נוסף היה ב-23 במאי 2011 בנתב”ג כשבזמן העלאת נוסעים לטיסה LY611 למוסקבה, התגלה תקר באחד הצמיגים.הגלגל הוחלף והמטוס המריא באיחור של שעה וחצי.
המטוס יצא משירות ב-17 במאי 2013 לאחר שחזר ממינכן בטיסה LY354 ואוחסן בנתב”ג, לאחר מכן הוטס לאחסנה בשדה התעופה טופלו שבמדינת מיסיסיפי בארה”ב, ולבסוף נגרט לאחר פירוק כל המכלולים הניתנים לשימוש חוזר.
תודתנו לד”ר נעם הרטוך על העזרה בפרטים