תרגום לעברית של מאמר שהופיע באתר http://www.ukwarbirds.net
פרטי המטוס:
דגם: P-51D-25-NA מוסטנג
יצרן: נורת אמריקן, ארה”ב
מספר יצרן: 122-38675
מס’ חא”א: 44-72216
לעיתים נהוג לומר שלרבים ממטוסי העבר האמריקאיים המופעלים סביב לעולם וכאן בבריטניה, אין כלל עבר קרבי מפני שהם היו מסדרות יצור מאוחרות שהחליפו מטוסים שחוקים בטייסות הקרב במלחמת העולם השנייה. לכן, נדיר לראות מטוס P-51 מוסטנג שהיה פעיל במלחמה, ועוד יותר נדיר למצוא מטוס ששירת בחיל האויר השמיני של צבא ארה”ב כאן בבריטניה. מטוס מספר סידורי 44-72216 “מיס הלן” הוא כזה, והוא שירת בלהק הקרב המפורסם ה-352 ששכן בבסיס בודני שבמחוז נורפולק.
המטוס נבנה במפעל אינגלווד של חברת נורת אמריקן בקליפורניה, הוא בעל מספר יצרן 122-38675 והוא חלק ממנת יצור של 1600 מטוסים מאותו סוג שנבנו במפעל אינגלווד. כשהסתיים יצורו, והוא קיבל את המספר הסידורי 44-72216, נשלח לחיל האויר האמריקאי ב-8 בינואר 1945 המלחמה היתה כבר בשלביה האחרונים אך מטוסי קרב עדיין היו דרושים באירופה כיוון שאפילו אז היה ח”א הגרמני מסוכן וחילות האויר של בנות הברית ספגו אבידות. אבל חלקן הגדול של אבידות מטוסי הקרב נגרם עקב אש מהקרקע, מפני שלמטוסי הקרב ניתנו משימות של תקיפת שיירות, רכבות ומטרות מזדמנות.
המטוס 44-72216 הגיע לניוארק ב-18 בינואר אחרי שהוטס דרך דאלאס, אטלנטה ונאשוויל, פורק ונארז ושישה ימים מאוחר יותר הועלה על אניה שהפליגה לבריטניה. עם הגיע האוניה לנמל ליברפול, המטוס נפרק ממנה ונשלח לשדה ספיק ושם הורכב והוטס ליחידת האחזקה האוירית מס’ 2 בווארטון שם עבר שינויים שהתאימו אותו לפעולה בזירה האירופית ובדיקות סופיות. לאחר מכן המטוס נשלח לטייסת הקרב ה-487 שהיתה חלק מלהק הקרב ה-352, “כחולי החרטום”, שבסיסו היה בבודני שבמחוז נורפולק. הלהק היה במיטבו והיה בפריסה למנחתים קדמיים באשה ובשיברה שבבלגיה מה-23 בדצמבר 1945 אך הוחזר לבסיסו ב-13 באפריל 1945.
המטוס הפך למטוסו האישי של קפטיין ריימונד ליטג’, חרטומו והגה הכיוון נצבעו בכחול ועל צידי גופו נצבעו אותיות הזיהוי של הטייסת HO, ואות הזיהוי האישית M (עם קו הדגשה מתחתיה) מכיוון שכעת היו שני מטוסים בעלי אותה אות זיהוי אישית. מטוסו הקודם של ליטג’ 44-11330שכונה “אחד מיני רבים” הוצא משירות בבלגיה. הטייס כינה את מטוסו החדש “מיס הלן” על שם חברתו הלן פלטשר, שאותה נשא לאישה לאחר המלחמה. צייר הטייסת, סמל סאם פרי, צייר את השם על חיפוי המנוע בצד שמאל של המטוס. פרי גם צייר על מטוסים אחרים של הטייסת שמות נוספים שבחרו טייסיהם כמו “מונבים מקסווין”, “פרינסס אליזבת”, “סלנדר טנדר אנד טול” ולבסוף “מיס ניטה”.
ליטג’ היה טייס מנוסה. נרשמו לזכותו כבר 10.5 הפלות שאחת מתוכן היתה הפלה של מטוס קרב סילוני מדגם מסרשמידט 262, והשמדה של עוד 4 מטוסים בצליפות על שדות תעופה גרמניים. צליפות אלו היו נוהג קבוע בחודשיה האחרונים של המלחמה, כשטייסי בנות הברית הבינו שבשדות אלו הם יכולים לזכות בציד טוב. שלא כמו לטייסים הבריטיים, לטייסים האמריקאיים נזקפה השמדתם של מטוסים גרמניים גם על הקרקע.
כמות הגיחות שביצע ליטג’ במטוס זה נשארה בגדר תעלומה. אבל אנו יודעים שהוא הטיס את “מיס הלן” ב-17 באפריל 1945. ביום זה היה על הלהק ללוות מפציצי B-17 שטסו להפצצת המספנות בדרזדן שבדרום מזרח גרמניה. בשעה 11:15 המריאו 52 מטוסי מוסטנג כשהם מונהגים ע”י קולונל ג’יימס מיידן, מפקד הלהק, ומובלים ע”י לויטננט קולונל וו.ט.האלטון. טייסת 487 הקצתה לכוח 18 מטוסים, וקפטיין ליטג’ הוביל את מבנה “אדום” בהטיסו את “מיס הלן”.
מוסטנג “מיס הלן ” של ריימונד ליטג’,טייסת הקרב ה-487, בודני,בריטניה, אפריל 45 (Artwork:Phil Rhodes)
מטוסי הלהק חברו למפציצים בגובה 20 אלף רגל בשעה 13:05, ויחדיו טסו מעל לדרום פולדה. הגרמנים תקפו ע”י מטוסי ME-262 שביצעו את מעבר התקיפה הרגיל שלהם. מטוס ה-ME-262 היה עדיף על המוסטנג והגרמנים לא ספגו אבידות. כשהגיע הכוח האמריקאי לאיזור פילדרס עזבו אותו 24 מטוסי מוסטנג שאותם הוביל מיידן ופנו לאיזורי הפטרול שלהם לחיפוש אחרי שדות תעופה גרמניים. הם הגיעו לשדה התעופה פלטלינג שם חנו כ-70 מטוסים. שמונה מטוסי מוסטנג ביצעו מעבר מעל לשדה כדי לאתר את הנ”מ, שמונה אחרים ובהם ליטג’ צלפו על עמדות הנ”מ בשדה בעוד האחרים חיפו ממעל. בחצי השעה הבאה תקפו המטוסים את השדה כשהם חולפים מעליו במעגלים משמאל לימין.
בתקיפה זו הושמדו 66 מטוסים גרמניים ועוד 24 ניזקו קשות. ליטג’ השמיד שישה מהם, ארבעה מדגם BF-109 ושניים מדגם ME-262. בזמן התקיפה על עמדות הנ”מ ספג המטוס פגיעה רצינית, מיכל שמן המנוע התרוקן כמעט לחלוטין, וכן נפגעו צינור לחץ הסעפת ו-2 כבלים חשמליים. ריי ליטג’ ביצע בסך הכל שבעה מעברים מעל לשדה. על לחימתו ביום זה הוענק לו אות צלב הטיסה.
ב-4 במאי חזר ליטג’ לארה”ב ומטוסו “מיס הלן” שתוקן הועבר לידי לויטננט ראסל רוס שטס כספר 2 של ליטג’ בהזדמנויות רבות. ב-27 בדצמבר 1944 הוא נחלץ לעזרתו של ליטג’ כשמטוס FW-190 ניסה לתקוף את מטוס המוסטנג של ליטג’, והפילו.
מטוס המוסטנג הקודם של רוס, שכונה “מיס ניטה” על שם אשתו, הוצא משירות עקב פגיעות חמורות כשהטייסת פעלה באירופה. פנל המנוע השמאלי שלו שרד והורכב במקום הפנל שנשא את השם “מיס הלן” על מטוס 44-72216. על הפנל גם נשאר סימון ההפלה של המטוס הגרמני שהפיל רוס. לויטננט רוס קודם ומונה למפקד גף E של הטייסת בסוף מאי 1945.
עם סיום המלחמה, טייסים רבים נהיו משועממים לאחר הפעילות המלחמתית וגרמו לתאונות. לכן הוציאה מפקדת חיל האויר השמיני הוראה לצבוע את קוד הזיהוי של המטוסים גם בתחתית כנפיהם על מנת שיהיה קל לזהותם מהקרקע. בחודש אוגוסט 1945 מסרה הטייסת את מטוסיה ליחידות אחזקה שונות, אנשיה הוחזרו לארה”ב ולבסוף כל הלהק פורק ב-10 בנובמבר 1945.
המטוס הוכנס לאחסנה למשך 18 חודשים שלאחריהם הוצא רשמית משירות ח”א האמריקאי ב-13 ביוני 1947. באותה שנה הוא נמכר יחד עם מטוסים אחרים לשוודיה. כל המטוסים האלה קובצו בשדה מטפילד במחוז סאפולק בבריטניה והוטסו צפונה לשוודיה. שם המטוס קיבל מספר ח”א השוודי 26116 והתקבל רשמית בח”א השוודי ב-25 בפברואר 1948 בטייסת הקרב F4 שבבסיס פרוסון שבצפון המדינה. לאחר זמן קצר הועבר לטייסת F16 באופסלה. כל מטוסי המוסטנג השוודיים נשארו ללא צבע עליון ורק קונוס המדחף שלהם נצבע בצבע אופייני לכל טייסת.
לאחר חמש שנות שירות, המטוס הוצא משירות ב-19 במרץ 1953 והיה אחד מ-25 מטוסי מוסטנג שנמכרו לישראל בין 1952 ל-1953. בחיל האויר הישראלי קיבל את מספר הזנב 43 שנצבע בשחור אבל לאחר שהמטוסים נצבעו בח”א בצבעי הסוואה, המספר נצבע בלבן.
כעת, כשמטוסי סילון טסו בשמים, מטוסי קרב בוכנתיים הפכו למיושנים והועברו לשמש כמטוסי תקיפה. לח”א הישראלי היו כ-30 מטוסי מוסטנג עם פרוץ מבצע קדש שבו כבשה ישראל את חצי האי סיני באוקטובר 1956. המוסטנגים הועסקו בתקיפות על חילי האויב המצרי ושיירותיו בעזרת רקטות, פצצות נפל”ם ומקלעי ה-“0.5 שלהם. שימוש מעניין אחר שנעשה במוסטנגים היה חיתוך כבלי הטלפון והתקשורת של המצרים בסיני. דבר זה בוצע ע”י טיסה לתוך כבלי הטלפון וניתוקם ע”י המדחף, שיטה לא מקובלת אך פחות מסוכנת. חיל האויר איבד במבצע קדש 10 מטוסי מוסטנג.
כשנכנסו יותר ויותר מטוסי סילון לשירות ח”א הישראלי, הועברו מטוסי המוסטנג שלו למשימות הדרכה ובסוף שנות ה-50 הוצאו סופית משירות. תקופת המוסטנג בחיל האויר תמה.
מטוס “43” הועבר למגרש משחקים בקיבוץ עין גדי ושם נהרס לאיטו, אך אפילו כעת לא תמו ימיו. כשנודע למר רובס למפלו, אספן מטוסים ישנים בריטי, על כמה מטוסי קרב ישנים של ח”א שנמסרו כמתנה לקיבוצים ברחבי הארץ. הוא שלח צוותים שמצאו את המטוסים, ושלחו אותם חזרה לבריטניה לאחר עיסקה שבוצעה עם ממשלת ישראל, ושם, לאחר שהות קצרה בפארק האוירי וויקומב, החלו להגיע לדקספורד מתחילת 1976. היו שם ארבעה מוסטנגים, שלושה ספיטפיירים, יאק 11 ומטוס הוריקן דגם 4, והם מצאו את דרכם בסופו של דבר לאספני מטוסים שונים ולמשחזרי מטוסים. בין האחרונים היה המהנדס נורמן צ’אפמן שלאחר שבדק את ארבעת המוסטנגים, דיווח ללמפלו שהמטוס הטוב ביותר לשיקום הוא ה-“43” היות והוא פחות חלוד מכולם.
השיחזור
כל עבודת שיחזור מטוס הינה עבודה קשה, והמשימה הראשונה היא להסיר את הצבע ולנקות את המכלולים השונים. לאחר מכן יש לבדוק ולמצוא מה ניתן לשקם ומה יש צורך להחליף. כך היה לגבי ה-“43”. כנפיו הוחלפו בכנפיים ממטוס מוסטנג 44-72770 שמצאו את דרכם לביה”ס הטכני ההולנדי בדלפט.
ככל שעבודת השחזור התקדמה, לצוות נהיה יותר ויותר ברור שלמטוס יש עבר מפורסם. לכשגילו את מספר היצרן של המטוס, יכלו לעקוב אחרי ההסטוריה של המטוס עד לבודני ולקפטיין ליטג’. מטוס מוסטנג נוסף שהובא לבריטניה (44-72028) שירת בחיל האויר ה-5 של צבא ארה”ב בזירת האוקיינוס השקט והוא נמצא כעת בשיקום בטיס-סייד שבדורהם.
לאחר 5 שנים בדקספורד הועבר פרוייקט השחזור של ה “43” לשדה התעופה נורת’ ווילד שבמחוז אסקס והגיע לשם בתאריך 3 ביולי 1981, עבודת השחזור הושלמה, המטוס נרשם במנהל התעופה הבריטי כ-G-BIXL וב-5 למאי 1987, המריא לטיסת הבכורה לאחר כמעט 30 שנה, ועדיין ללא צבע עליון, כשהוא מוטס ע”י לויד המילטון. טיסות ניסוי נוספות בוצעו ע”י מארק האנה המנוח, ואז המטוס נצבע בצבעים המקוריים של להק הקרב ה-352. סכמת הצביעה ניתנה לצוות השחזור ע”י סאם סוקס הבן, וטרוי וייט, שניהם חברים באגודת ותיקי להק 352.
סכמת הצביעה לא החזיקה מעמד זמן רב. המטוס נצבע, יחד עם עוד ארבעה מטוסים אחרים בצבע ירוק זית ואפור בגחון, צויירו עליו אותיות הזיהוי AJ-L והשם “מיס ל”, והוא השתתף בהסרטת הסרט “ממפיס בל” של דיויד פוטנאם כחלק ממטוסי הקרב המלווים את המפציצים. כך שפעם נוספת מטוס זה “נלחם” במטוסי מסרשמידט 109 גרמניים ש”גולמו” בידי מטוסי היספנו “בושון” ספרדיים, כשהוא מגן על מפציץ ה”ממפיס בל” בסרט.
בזמן החורף של 2000/2001 נצבע המטוס חזרה בצבעי להק 352, אך חרטומו נצבע בכחול בגוון שהתגלה ככהה מידי. הגוון המקורי התגלה אחרי הסרת שכבות צבע עתיקות במבנה שירותים לשעבר בבודני, ואז תוקן גוון הצבע בחרטום המטוס.
פעם נוספת, לאחר חמישים שנה, “מיס הלן” מפאר את שמי בריטניה. לאחרונה הוטסו במושב נוסף שהורכב במטוס שלושה מוותיקי הלהק, והוא מופיע באופן קבוע בתצוגות אויריות ברחבי בריטניה.