פרטי המטוס:
דגם: OV-1D מוהוק
יצרן: גרומן,ארה”ב
דגם יצרן:G-134
מספר יצרן: 32D
מספר חא”א:69-17021
תולדות המטוס:
הופעל בצבא ארה”ב, הועבר לחיל האויר בספטמבר 1974 בעיסקת ¨Nickel Grass Apache¨ . על הטסתם ארצה של מטוסי המוהוק אפשר לקרוא כאן.
הופעל תחת מספר זנב 022 ואות קריאה 4X-JRA יחד עם עטלף 056 כדי לסייע בפיקוח על הסכמי הפסקת האש שלאחר מלחמת יוה”כ.כנראה שבתחילת שירותו מספר הזנב שלו היה 054.
הופעל למשימות סיור ואיסוף מודיעין במסגרת טייסת 122 מנתב”ג בתחילה כשהוא צבוע בצבע ירוק זית האמריקאי המקורי,ועם מס’ הזנב האמריקאי ללא סמל הטייסת, ונצבע מחדש בשנת 1979 בצבע חום ואפור בגחון.אז כבר נצבעו מס’ הזנב של ח”א וסמל הטייסת.
משימות רבות בוצעו בשת”פ עם יחידות מיוחדות של צה”ל שיצאו לפעולות מעבר לגבול כשמטוס העטלף משגיח ממעל ומתריע על התקרבות כוחות אוייב.
בשנת 1981 ניזוק המטוס בעת שפרצה בו אש כתוצאה מקצר חשמלי.טכנאי הדביק סדק בחופה וטכנאי אחר תיקן תקלה במערכת החשמל של המטוס.קצר חשמלי הצית את אדי הדבק שבו השתמש הטכנאי להדביק את הסדק ותא הטייס נפגע קשות מהאש שפרצה.
המטוס הועבר לביה”ס הטכני בחיפה שם תוקן חלקית. הוחזר לארה”ב באפריל 1984 יחד עם המטוס השני.שופץ בחברת גרומן והוחזר לכושר טיסה.הוחזר לצבא ארה”ב בקיץ 1986 והופעל ע”י st MI BN1 מתאריך 29.8.86 מבסיסה שבוויסבאדן שבגרמניה ולאחר מכן ע”י 73 AvCo. יצא משימוש בשנת 1991 והועבר למוזיאון התעופה American Wings בבליין שבמדינת מינסוטה שם הוצג תחילה במבנה הראשי של המוזיאון,ולאחר מכן הועבר לתצוגה חיצונית.