עטלף 022

תולדותיו של אחד משני מטוסי הסיור גרומן מוהוק שהופעלו בטייסת 122.

פרטי המטוס:

דגם:  OV-1D מוהוק

יצרן: גרומן,ארה”ב

דגם יצרן:G-134

מספר יצרן: 32D

מספר חא”א:69-17021

תולדות המטוס:

הופעל  בצבא  ארה”ב, הועבר לחיל  האויר  בספטמבר  1974 בעיסקת ¨Nickel Grass Apache¨ . על הטסתם ארצה של מטוסי המוהוק אפשר לקרוא כאן.

הופעל תחת מספר זנב 022 ואות  קריאה 4X-JRA יחד עם עטלף  056  כדי לסייע  בפיקוח  על הסכמי  הפסקת  האש שלאחר מלחמת יוה”כ.כנראה שבתחילת שירותו מספר הזנב שלו היה  054.

הופעל למשימות סיור ואיסוף מודיעין במסגרת טייסת 122 מנתב”ג בתחילה כשהוא צבוע בצבע ירוק זית האמריקאי המקורי,ועם מס’ הזנב האמריקאי ללא סמל הטייסת, ונצבע מחדש בשנת 1979 בצבע חום ואפור בגחון.אז כבר נצבעו מס’ הזנב של ח”א וסמל הטייסת.

 משימות רבות בוצעו בשת”פ עם יחידות מיוחדות של צה”ל שיצאו לפעולות מעבר לגבול כשמטוס העטלף משגיח ממעל ומתריע על התקרבות כוחות אוייב.

בשנת 1981 ניזוק המטוס בעת שפרצה בו אש כתוצאה מקצר חשמלי.טכנאי הדביק סדק בחופה וטכנאי אחר תיקן תקלה במערכת החשמל של המטוס.קצר חשמלי הצית את אדי הדבק שבו השתמש הטכנאי להדביק את הסדק ותא הטייס נפגע קשות מהאש שפרצה.

המטוס הועבר לביה”ס הטכני בחיפה שם תוקן חלקית. הוחזר לארה”ב באפריל 1984 יחד עם המטוס השני.שופץ בחברת גרומן והוחזר לכושר טיסה.הוחזר לצבא ארה”ב בקיץ 1986 והופעל ע”י st MI BN1  מתאריך 29.8.86 מבסיסה שבוויסבאדן שבגרמניה ולאחר מכן ע”י  73 AvCo. יצא משימוש בשנת 1991 והועבר למוזיאון התעופה American Wings  בבליין שבמדינת מינסוטה שם הוצג תחילה במבנה הראשי של המוזיאון,ולאחר מכן הועבר לתצוגה חיצונית.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x