פרטי המטוס
דגם: כפיר
יצרן: תע”א, ישראל
מספר יצרן: 6
תאריך יצור: 17 במאי 1975
תיאור הארוע
ביום ה-3 לדצמבר 1975 חזר מטוס כפיר 737 של טייסת 101 לנחיתה בבסיס חצור. במהלך הגישה הסופית לנחיתה (פיינל) ארעה במטוס תקלה בבקר הטמפרטורה של המנוע שגרמה לתריסי צינור הפליטה להיפתח עד הסוף ולאיבוד דחף מיידי. טייס המילואים רס”ן מיכאל צוק החליט לנטוש, אולם עקב תקלה טכנית בכיסא המפלט, שמקורה בפין מוט דריכת היחידה הברוסטטית בכיסא שיצא ממקומו, נקטעה שרשרת ההפלטה ונמנעה היפרדות הטייס מכיסא המפלט ופתיחת מצנחו, והוא נספה.
לאחר השלמת חקירת התאונה, וכחלק מתהליך הפקת הלקחים, פותח בארץ בקר טמפרטורה חדש ודיגיטלי, ולאחר סדרת ניסויים החליף את הבקר המקורי במנועי ה-J-79 של מטוסי הכפיר והקורנס בחיל האויר.
כמו כן התגלתה תקלה תכנונית של יצרן כיסא המפלט.כתוצאה מכך הוצאה הוראת שינוי טכני לכיסא המפלט מרטין בייקר דגם JM-6 של מטוסי הכפיר, ובה הוסר פין קיבוע המוט שנשלף מכיסא המפלט בזמן ההפלטה. המוט קובע במקומו ע”י בורג ואום אבטחה עצמית.
אילן צברי היה ממ”סניק בטייסת 101. לפניכם מה שכתב על התאונה בקבוצת ווטסאפ של וותיקי הגף הטכני של הטייסת. הדברים מובאים באישורו:
אני המכונאי שקשר את צוק והוציא את המטוס לטיסה הגורלית, אני האדם ששוחח איתו בפעם האחרונה .אני חייב לציין שהמקרה לא עזב אותי מאז, ובמשך השנים ניסיתי לברר כמה דברים שהטרידו אותי , את הדברים המטרידים עזר לי לפתור טייס בשם צוק יוסף ז”ל (אינו קרוב משפחה) שהכיר את המקרה, ובעזרתו של דרור חריש שכולכם מכירים ולשביעות רצוני המלאה.. גם אני הייתי בין ה”חשודים” בגרימת מותו של צוק, ועברתי חקירות לא נעימות בלשון המעטה ע”י ועדת החקירה שהוקמה לבדיקת המקרה. כל תהליך החקירה שאני עברתי נתן לי את ההרגשה שמחפשים את הש”ג ולא ממש את האמת שמאחרי האירוע הקשה. אני נחשדתי שהוצאתי את הפין המדובר בטעות עם 5 הפינים של הכיסא. שמענו בזמנו גם דברים קשים מבכירים מאד, שהאשימו את צוות הקרקע של טייסת 101 בגרימת מותו של צוק , דבר שיזכר לעולמים.אלה היו הדברים שנאמרו. גם כמה אנשים מצוות הקרקע אמרו דברים שאני אפילו מתבייש לכתוב אותם. קראתי מה כתבו כמה מהחברים בקבוצה לאחרונה ונדהמתי. אני לא אזכיר שמות כמובן, ואני גם מקווה ששכחה נפלה אצל חלקם במקרה הטוב, או לקיחת קרדיט על דבר שלא עשו במקרה הרע. אולי עזרו פה ושם, אך רק לאחר שסיטבון ורק סיטבון עלה על הבעיה כמובן שמבחינה תאורטית בתחילה. סיטבון, ששרת איתי בדת”ק, קרא לי לשיחה כמה ימים אחרי האירוע, וביקש את עזרתי בהבנת האפשרות לתקלה תכנונית בכיסא. היות ואני לא הבנתי הרבה בנושא כיסאות המפלט ( אני ממ”סניק) אמרתי לו שהדבר הנכון לעשות הוא לפנות למחלקת חימוש. תגובתו היתה שהוא כבר פנה, ובלשון עדינה אני אומר שזילזלו ברעיון שלו. גם שמות עלו באותה שיחה , שמות שקיבלו את ההלל לאחרונה. אנשים שרצו בזמן אמת לרחוץ בניקיון כפיים, והיום לוקחים ומקבלים קרדיט. בצר ליבו ולאחר ש”נופנף” ע”י אנשי המחלקה פנה סיטבון אליי..הבנתי מהר את ההיגיון מאחורי התאוריה שלו, ואני הוא זה שפניתי לקצין הטכני באותו היום בבקשה לבדוק מעשית את ההתכנות של שליפה לא רצונית של הפין. לא אלאה בפרטים וברגשות שהיו גם קשים ברגעים המדוברים, אבל בפועל נעשה הניסוי ביום שלמחרת והשאר היסטוריה.. כל הקרדיט מגיע לסיטבון ולא לאף אחד אחר, אף אחד לא נלחם בשבילו. מעטים האמינו בו, ואני מכיר כמה כאלה בעיקר חלק מראשי צוותות חימוש ששניים מהם וקנין ז”ל וקוממי (קומס) שיבדל לחיים ארוכים, שטרחו ומצאו את הפין בין דוושות המטוס לאחר שנאמר ע”י מי מוועדת החקירה, שהכיוון יכול להיות שונה “אם יוכח שהפין ישנו בסביבת המטוס”. רוב המלל שנכתב בקבוצה הוא לא אמת בלשון המעטה אלא לאחר מעשה. האמת, הקרדיט ממש לא חשוב היום, אבל האמת חשובה, ואם מישהו נפגע מהכתוב מעלה אני מתנצל מראש. זאת לא הכוונה, רק מי שסחב את התיק הזה כל כך הרבה שנים ושכל פרט ופרט מהמקרה חקוק במוחו שנים על שנים וגם שאלות פתוחות שלא היה להם תשובות עשרות שנים, יכול וחייב לחשוף את האמת המוחלטת . אם הנושא כבר עלה בקבוצה, ובטח ובטח כשאני רואה את סילוף הדברים הנוראי . לפני יומיים ואחרי כל המלל בנושא צוק, שוחחתי ארוכות עם סיטבון , כל פרט ופרט מהארוע ומהשבועות שאחרי תואם בכל מאת האחוזים את כל מה שנינו זוכרים. שוב, אני מתנצל מראש אם מישהו נפגע ממני אבל אמת זאת אמת. |
.
כל מילה נכונה