עיט 812

פרטי המטוס:

דגם: A-4E סקייהוק

יצרן: דגלס, מפעל אל סגונדו,קליפורניה,ארה”ב

מספר יצרן:13401

מספר צי: 152013

תולדות המטוס:

נקלט בטייסת התקיפה של חיל הים האמריקאי VA-125 “ראף ריידרס” בבסיס לימור בקליפורניה בתאריך 20 באפריל 1965, שם שימש לאימון טייסי התקיפה של הצי ונשא את קוד הזנב “NJ”. ב-17 בספטמבר 1966 הועבר לטייסת VA-93 “בלו בלייזרס” שעלתה בינואר 1967 כחלק מכנף האויר CVW-5 על נושאת המטוסים “האנקוק” שהפליגה לויאטנם.

ב-29 בדצמבר 1966 הועבר לטייסת VA-163 “סיינטס” על נושאת המטוסים “אוריסקני” שם נשא את קוד הזנב “AH “. ב-10 במרץ 1967 הועבר לטייסת VA-153 “בלו טייל פלייס” בבסיס הצי אלמדה שבקליפורניה.טייסת זו עלתה על נושאת המטוסים “קורל סי” כחלק מכנף האויר CVW-15 והפליגה למימי ויאטנם ב-26 ביולי 1967 המטוס נשא שם את קוד הזנב “NL”. ניזוק קלות מאש נ”מ בתאריך 7 בינואר 1968.

ב-3 ביוני 1968 הועבר שוב לטייסת VA-125  ששהתה להתארגנות בבסיס הצי לימור בקליפורניה, וב-26 בנובמבר 1968 הועבר לטייסת VA-144 “רוד ראנרס” שעלתה על נושאת המטוסים “בון הום ריצ’ארד” כחלק מכנף האויר CVW-5 במרץ 1969.המטוס נשא שם את קוד הזנב “NF” ואת קוד החרטום “506”.

ב-30 בינואר 1970 הועבר לטייסת VA-94 “מייטי שרייקס” על אותה נושאת המטוסים,וב-14 במאי 1970 הועבר לטייסת VMAT-102 “סקייהוקס” בבסיס יומה שבאריזונה ושימש לאימון טייסי חיל הנחתים.

בעקבות הסכמה בין ממשלת ארה”ב לממשלת ישראל לרכש מטוסי עיט וקורנס, ובעקבות הסכמת ישראל לקבלת 60 מטוסי עיט מדגם E משומשים ישירות מטייסות חיל הים האמריקאי, ב-14 באוקטובר 1970 הועבר המטוס לבסיס האחזקה של מטוסי הצי בפנסקולה שבפלורידה שם בוצעו בו ביקורת ושימור בקוקון והוא הועלה על אניה והועבר לישראל. נגרע ממצבת מטוסי הצי בתאריך 17 בפברואר 71.

האניה הגיעה לנמל אשדוד והמטוס נפרק והועבר לבסיס תל נוף שם הוסר השימור, המטוס הוכנס לביקורת קבלה במוסך עייט שבטייסת התחזוקה ולאחריה נצבע והוצב בטייסת 116 תחת מספר זנב 212.

השתתף בקרבות מלחמת יום הכיפורים ולאחריה שונה מספר הזנב ל-812. כשהחלה הטייסת לקלוט את מטוסי העייט מדגם N הועבר לטייסת 140 בבסיס עציון שם שימש לאימון טייסי קא”מ.

נבחר למכירה לחיל האויר של אינדונזיה. הועבר לתעשיה האוירית שם בוצעו בו ביקורת וצביעה. הועבר לאינדונזיה בשנת 1981 ונכנס לשירות בטייסת SkU11  תחת מס’ זנב TT-0417.

בתאריך 14 בדצמבר 1993 הטייס לויטננט ג’וקו טקריינטו איבד התמצאות בעת תרגיל,גמר את הדלק ונאלץ לנטוש את המטוס שהתרסק בלאוט נאטונה.

שתפו את המאמר

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב print
מנוי
Notify of
guest
0 Comments
Inline Feedbacks
צפה בכל התגובות

מאמרים אחרונים

קטגוריות

ניוזלטר מרקיע שחקים

הירשמו לניוזלטר של מרקיע שחקים ותהיו הראשונים לדעת על מאמרים ועדכונים חדשים באתר!

0
Would love your thoughts, please comment.x